Τρίτος κορυφαίος ευρωπαϊκός προορισμός κρουαζιέρας η Ελλάδα
Η Ελλάδα αποτελεί τον τρίτο κορυφαίο προορισμό κρουαζιέρας στην Ευρώπη με 4,6 εκατ. επιβάτες το 2013, ενώ δημοφιλέστερα λιμάνια προσέγγισης εξακολουθούν να είναι η Σαντορίνη, η Κέρκυρα και η Μύκονος, όπως αναφέρεται στην ετήσια έκθεση της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (CLIA Ευρώπης) για το 2014.
Σύμφωνα με το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο Πειραιάς κατατάσσεται στην πέμπτη θέση μεταξύ των λιμανιών εκκίνησης κρουαζιέρας «home port» με 1,3 εκατ. επιβάτες, παρουσιάζοντας αύξηση σχεδόν 1% για το 2012, ενώ για το 2013 η άμεση οικονομική προσφορά της κρουαζιέρας στην Ελλάδα ήταν 574 εκατ. ευρώ (έβδομη θέση στην Ευρώπη), με 11 χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Σύμφωνα με την CLIA Ευρώπης, αυτό το θετικό αποτέλεσμα προέκυψε, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία, η οποία συρρικνώθηκε κατά 3,9% το 2013.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Louis Cruises και μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής CLIA Ευρώπης, Κυριάκος Αναστασιάδης, σχολιάζοντας τα στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας για την Ελλάδα, δήλωσε ότι με την απίστευτη πολιτιστική κληρονομιά και φυσική ομορφιά της, η Ελλάδα παραμένει μία πολύ σημαντική αγορά για την ευρωπαϊκή βιομηχανία κρουαζιέρας.
«Είμαστε αποφασισμένοι να αξιοποιήσουμε περαιτέρω τις δυνατότητες της ελληνικής αγοράς, σε συνεργασία με τις τοπικές, εθνικές και ευρωπαϊκές Αρχές, προκειμένου να ξεπεραστούν τα εμπόδια που εξακολουθούν να εμποδίζουν τις επενδύσεις στη χώρα, από τα λιμενικά τέλη και την ελλιπή ανάπτυξη των υποδομών» πρόσθεσε ο κ. Αναστασιάδης.
Αναφορικά με την Ευρώπη, στην έκθεση της CLIA τονίζεται ότι ο κλάδος της κρουαζιέρας συνεχίζει να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάκαμψη της οικονομίας από την ύφεση, καθώς το 2013 αποτέλεσε άλλη μία χρονιά δυναμικής ανάπτυξης.
Τα συνολικά έσοδα από την κρουαζιέρα στην Ευρώπη έφτασαν τα 39,4 δισ. ευρώ το 2013, από 37,9 δισ. ευρώ το 2012.
Οι άμεσες δαπάνες που προέρχονται από τον κλάδο ανέρχονται σε 16,2 δισ. ευρώ, έναντι 15,5 δισ. ευρώ το 2012.
Όσον αφορά τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης, το 2013 η ευρωπαϊκή κρουαζιέρα αντιπροσώπευσε 339.417 θέσεις εργασίας, ενώ οι απολαβές των εργαζομένων ανήλθαν σε 10,5 δισ. ευρώ αύξηση της τάξης του 4% συγκριτικά με το 2012.
Σύμφωνα με την έκθεση, υπολογίζεται ότι 6,4 εκατομμύρια κάτοικοι της Ευρώπης έκαναν διακοπές με κρουαζιέρα το 2013, παρουσιάζοντας αύξηση 3,6% σε σχέση με το 2012, ποσοστό που αντιπροσωπεύει το 30% του συνόλου των επιβατών κρουαζιέρας σε όλο τον κόσμο.
Ο αριθμός επιβατών κρουαζιέρας που επιβιβάστηκαν το 2013 από ευρωπαϊκά λιμάνια αγγίζει τα έξι εκατομμύρια, δηλαδή αύξηση κατά 5,2% σε σχέση με το 2012. Περίπου πέντε εκατομμύρια από αυτούς ήταν Ευρωπαίοι, ενώ το υπόλοιπο ένα εκατομμύριο προέρχεται από τρίτες χώρες.
Αυτήν τη στιγμή, 43 εταιρείες κρουαζιέρας που εδρεύουν στην Ευρώπη δραστηριοποιούνται με 125 κρουαζιερόπλοια χωρητικότητας 145.000 κλινών, ενώ επιπλέον 73 κρουαζιερόπλοια χωρητικότητας 104.000 κλινών έχουν δρομολογηθεί στη γηραιά Ήπειρο από 24 μη ευρωπαϊκές εταιρείες.
Τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία που ναυπηγούν αυτήν τη στιγμή τα περισσότερα υψηλής αισθητικής και τεχνολογίας κρουαζιερόπλοια ανά τον κόσμο, σημείωσαν αύξηση στα έσοδά τους κατά 4,7%.
Το 2013, οι εταιρείες κρουαζιέρας δαπάνησαν συνολικά 4,03 δισ. ευρώ σε νέες κατασκευές και αναβαθμίσεις κρουαζιερόπλοιων στην Ευρώπη, τη δεύτερη ετήσια αύξηση μετά από μία περίοδο λιτότητας.
Αυτήν τη στιγμή και για το πρώτο εξάμηνο του 2014, τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία έχουν σε εξέλιξη συμβάσεις για την κατασκευή και παράδοση, έως το 2017, 24 νέων κρουαζιερόπλοιων, συνολικής αξίας 12,1 δισ. ευρώ.
«Ο τομέας της κρουαζιέρας συνεχίζει να παράγει μεγάλα οικονομικά οφέλη για την Ευρώπη, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσιμης περιόδου ανάκαμψης, προωθώντας την πολυπόθητη απασχόληση για τους Ευρωπαίους πολίτες, καθώς και νέες προοπτικές για τις επιχειρήσεις και έσοδα για τα κράτη που την απαρτίζουν» τονίζει ο πρόεδρος της CLIA Ευρώπης, Πιερφραντσέσκο Βάγκο.