Το βασικό σενάριο είναι πρωτογενές πλεόνασμα 1,2% με 1,5% του ΑΕΠ
Σε κοινωνικές ομάδες που βιώνουν τραγικά τις συνέπειες της κρίσης θα επιστραφούν, αν επιτευχθούν, πιθανά πλεονάσματα άνω της δέσμευσης προς τους δανειστές, μέσα από την υλοποίηση των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης
Η διαρροή της λίστας μεταρρυθμίσεων του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία δεν έγινε από την ελληνική πλευρά, διαβάζεται επιλεκτικά με αποτέλεσμα να παρερμηνεύονται οι δημοσιονομικοί στόχοι που θέτει η κυβέρνηση, επισήμαναν κυβερνητικοί κύκλοι υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα πως η όποια λίστα αποτελεί «κείμενο εργασίας» και όχι συμφωνία.
Πρόσθεσαν πως η πρόβλεψη του υπουργείου Οικονομικών για ανάπτυξη είναι 1,4% του ΑΕΠ για το 2015 και 2,9% για το 2016, τονίζοντας ότι τα όποια μέτρα συμφωνηθούν δεν θα είναι υφεσιακά και θα αποσκοπούν στη διεύρυνση της φορολογικής βάσης, προκειμένου να σταματήσουν να πέφτουν τα βάρη σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες: Τους μισθωτούς, τους συνταξιούχους και γενικότερα τη μεσαία τάξη.
Επαναλαμβάνοντας ότι η λίστα του Υπουργείου Οικονομικών είναι «κείμενο εργασίας», οι ίδιοι κύκλοι ανέφεραν την εκτίμηση ότι τα νέα μέτρα, αν εφαρμοστούν επιτυχώς όλα, μπορούν να δώσουν δημοσιονομικό όφελος από 4,7 δισ. έως και 6,1 δισ. ευρώ.
Σημειώνοντας ότι ποτέ, όμως, κανένα μέτρο δεν αποδίδει πλήρως, πρόσθεσαν ότι αν υπάρχει πλεόνασμα πάνω από 1,5%, προφανώς και δεν θα πάει στη μαύρη τρύπα του χρέους, αφού η απόφαση του Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου ήταν σαφέστατη: η υποχρέωση για υπερβολικά υψηλά πλεονάσματα αποτελεί πλέον παρελθόν.
Έτσι, εφόσον καταφέρουμε μεγαλύτερα από τη δέσμευση (1,2% έως 1,5%) πλεονάσματα, αυτά θα επιστραφούν σε κοινωνικές ομάδες που βιώνουν τραγικά τις συνέπειες της κρίσης, μέσα από την υλοποίηση των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης (π.χ. κοινωνική πολιτική, φοροαπαλλαγές, κλπ) ανέφεραν οι κυβερνητικοί κύκλοι.
Συνοψίζοντας, τονίζουν πως το βασικό σενάριο είναι πρωτογενές πλεόνασμα 1,2% με 1,5% του ΑΕΠ και αν τα μέτρα αποδώσουν, το επιπλέον πλεόνασμα θα κατευθυνθεί σε κοινωνικές δράσεις και υπενθυμίζουν σχετική αναφορά επίσης κυβερνητικών κύκλων στις 27 Μαρτίου 2015 σύμφωνα με την οποία «Το Πρόγραμμα είναι επεξεργασμένο και κοστολογημένο, προβλέποντας για το 2015 πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ», και «προβλέπονται έσοδα 3 δισ. ευρώ που δεν θα προέρχονται από περικοπές μισθών, συντάξεων ή εφάπαξ».
Σημειώνουν ακόμα πως ο ΕΝΦΙΑ θα καταργηθεί μέσα στο 2015 και θα αντικατασταθεί από τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, ενώ το δεύτερο εξάμηνο του 2015 θα έλθει στη Βουλή ο νέος φορολογικός νόμος που θα περιλαμβάνει το αφορολόγητο όριο στα 12.000 ευρώ για τα εισοδήματα του 2015, τα οποία θα δηλωθούν το 2016.
Από το υπουργείο Οικονομικών εξεδόθη και η ακόλουθη ανακοίνωση:
Κάποιοι έσπευσαν να αναφέρουν και να σχολιάσουν ότι η Ελληνική Κυβέρνηση προσβλέπει σε πρωτογενές πλεόνασμα ύψους πάνω από 3% του ΑΕΠ μέσω της εφαρμογής των προτεινόμενων μεταρρυθμίσεων.
Το Υπουργείο Οικονομικών θα ήθελε να καταστήσει σαφές, για ακόμη μια φορά, ότι παραμένει σταθερό στο στόχο του 1,2%, καθώς αυτό το ποσοστό είναι κοντά στην ελάχιστη τιμή των προβλέψεών του και όχι στη μέγιστη, την οποία χρησιμοποίησαν εκείνοι που μίλησαν για ποσοστό πάνω από 3%.
Αν, τελικώς, επιτευχθούν τα υψηλότερα επίπεδα των προβλεπόμενων στόχων εσόδων (στους οποίους το Υπουργείο δεν βασίζεται) τότε θα αυξηθούν ανάλογα οι (πολύ χαμηλές) δημόσιες δαπάνες και, βεβαίως, οι δαπάνες για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης.
Μεγάλα πρωτογενή πλεονάσματα σε μια περίοδο κρίσης υπονομεύουν την ανάκαμψη και, προφανώς, δεν αποτελούν μέρος του σχεδιασμού του Υπουργείου.