Το Μετρό προχωρεί χωρίς «Βενιζέλο»
Η μαγική λύση που κόμισε ο υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, για την κατασκευή του σταθμού «Βενιζέλου» του Μετρό θεσσαλονίκης, ήταν ότι τελικά δεν βρέθηκε λύση.
Η λύση για την παράκαμψη των προσφυγών του Δήμου θεσσαλονίκης, που ανακοίνωσε πανηγυρικά ο Μ. Χρυσοχοΐδης την περασμένη Πέμπτη στη θεσσαλονίκη, ήταν ότι παρακάμπτεται ο σταθμός «Βενιζέλου».
Ο σταθμός απλά δεν θα κατασκευαστεί. Τουλάχιστον μέχρι να ολοκληρωθούν οι προσφυγές και τα προβλήματα που προέκυψαν σχετικά με την αποκόλληση και επανατοποθέτηση των σημαντικών βυζαντινών ευρημάτων. Και τα ερωτήματα παραμένουν. Γιατί αυτή η λύση δεν επιλέχθηκε πριν από 1,5 χρόνο; Γιατί έπρεπε να χαθεί όλο αυτό το σημαντικό για την πρόοδο του έργου χρονικό διάστημα; Γιατί λεγόταν ότι δεν μπορεί να προχωρήσει το έργο αν δεν γίνει ο συγκεκριμένος σταθμός;
Παράκαμψη
Η λύση είναι ότι το Μετρό θεσσαλονίκης θα παρακάμψει προς το παρόν τη Βενιζέλου. Στην καλύτερη περίπτωση, θα έχουμε μια επανάληψη της λύσης που δόθηκε στα προβλήματα που ανέκυψαν στο σταθμό «Παπάφη».
Οι μετροπόντικες πέρασαν και η κατασκευή του σταθμού ξεκίνησε αργότερα. Μια λύση που ανέβασε το κόστος του σταθμού. Στη χειρότερη περίπτωση, θα έχουμε μια επανάληψη της κατάστασης με το σταθμό «Αγία Παρασκευή» του Μετρό της Αθήνας. Η κατασκευή του σταθμού ξεκίνησε μετά την έναρξη λειτουργίας του Μετρό. Στην αρχή, τα τρένα συνέχιζαν κανονικά τη πορεία τους, απλά χωρίς να σταματάνε στην Αγ. Παρασκευή. Οταν ξεκίνησε η κατασκευή του σταθμού, τα τρένα έφταναν μόνο μέχρι εκεί.
«Στη πρώτη περίπτωση θα έχουμε μια αύξηση του κόστους. Στη δεύτερη θα έχουμε σημαντική αύξηση του κόστους, καθώς, αν ολοκληρωθεί η σύμβαση του έργου, χωρίς να έχει κατασκευαστεί ο σταθμός “Βενιζέλου”, τότε θα χρειαστεί νέα σύμβαση και νέες μελέτες», λέει στην ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό Α.Ε., Χρήστος Τσίτουρας. Και επιρρίπτει την ευθύνη για την εξέλιξη στο Δήμο θεσσαλονίκης για τις δύο προσφυγές που κατέθεσε στο ΣτΕ και σε όσους εμπόδισαν, όπως λέει, την κατασκευή του σταθμού.
«Ητανένα θέατρο παραλόγου. Τώρα, ας χρεωθεί ο κάθε υπεύθυνος την εξέλιξη με το σταθμό “Βενιζέλου”», υπογραμμίζει.
Επισημαίνει ότι πλέον δεν υπήρχε άλλη λύση. «Ηταν μονόδρομος αυτή η επιλογή. Χρειαζόμαστε ακόμη 2 χρόνια ανασκαφών. Και κάτω από τα βυζαντινές υπάρχουν και ρωμαϊκές αρχαιότητες», τονίζει αναφερόμενος σε τυχόν επερχόμενες καθυστερήσεις. Οσον αφορά το μέλλον του σταθμού «Βενιζέλου», απαντά ότι «θα το δούμε μετά. Σ’ αυτή τη φάση, η κατασκευή του έργου θα προχωρήσει κανονικά, αλλά χωρίς το σταθμό “Βενιζέλου”». Η κατασκευή του εξαρτάται από το πότε θα ολοκληρωθούν τα θέματα των προσφυγών και οι όποιες καθυστερήσεις, και απελευθερωθούν τα σκάμματα. Αλλά «ο σταθμός θα κατασκευαστεί με τις συνθήκες που θα επικρατούν. Η αύξηση του κόστους κατασκευής του σταθμού είναι αναμενόμενη. Το θέμα είναι πόσο μεγάλη θα είναι αυτή η αύξηση. Αν ολοκληρωθεί η σύμβαση, τότε θα πρέπει να υπογραφεί νέα, αποκλειστικά και μόνο για τη κατασκευή του σταθμού “Βενιζέλου”», τονίζει.
Η κατασκευή του σταθμού «Βενιζέλου» μπορεί να παραπέμπεται στο μέλλον, αλλά όλες οι απαραίτητες εργασίες τοποθέτησης της τεχνικής υποδομής του θα γίνουν κανονικά.
«Ολες οι εργασίες τοποθέτησης των ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων, της σηματοδότησης και του αερισμού των σηράγγων θα γίνουν σαν να υπήρχε ο σταθμός. Είναι απαραίτητες οι εγκαταστάσεις για να λειτουργήσουν οι συρμοί», καταλήγει ο Χρ.Τσίτουρας. Αλλωστε ο προηγούμενος και ο επόμενο σταθμός, «Πλατεία Δημοκρατίας» και «Αγία Σοφία» αντίστοιχα, απέχουν μεταξύ τους 700 μ. και θα πρέπει να κατασκευαστεί φρέαρ, τόσο για τον εξαερισμό όσο και για λόγους ασφαλείας, σε περίπτωση αναγκαστικής εκκένωσης.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, με αυτή τη λύση η βασική γραμμή του Μετρό θεσσαλονίκης αναμένεται να ολοκληρωθεί και το έργο να αποδοθεί προς λειτουργία περί τα τέλη του 2017 με αρχές του 2018.
Πηγή: Ελευθεροτυπία