Το έξυπνο χρήμα έχει στοκάρει 60 εκατ. βαρέλια πετρέλαιο
Το κραχ στις διεθνείς τιμές πετρελαίου έχει φέρει στην επιφάνεια ένα ιδιότυπο παιχνίδι κερδοσκοπίας με πρωταγωνιστές διεθνείς επενδυτικούς ομίλους που χρησιμοποιούν μεγάλα δεξαμενόπλοια VLCC για να αποθηκεύουν τεράστιες ποσότητες μαύρου χρυσού.
Την πρωτοφανή βουτιά στην τιμή του αργού πετρελαίου από τα 115 δολάρια το βαρέλι τον Ιούνιο του 2014 κάτω από τα 50 δολάρια σήμερα, φαίνεται πως θέλησαν να εκμεταλλευτούν ορισμένα από τα μεγαλύτερα ονόματα εμπορίας πετρελαιοειδών στον κόσμο, ναυλώνοντας supertankers, το καθένα από τα οποία έχει δυνατότητα χωρητικότητας έως και 2 εκατομμύρια βαρέλια πετρέλαιο.
Υψηλόβαθμα στελέχη κορυφαίων ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην αγορά των τάνκερ αναφέρουν μιλώντας στην «Οικονομία» ότι μεγάλοι «traders» ναυλώνουν σε αυτήν τη χρονική φάση για μια περίοδο 6-12 μηνών μεγάλα δεξαμενόπλοια αποθηκεύοντας πετρέλαιο με σκοπό τη μελλοντική πώλησή του. Το 3-4% του παγκόσμιου στόλου των supertankers, των λεγόμενων VLCC (Very Large Crude Carriers) είναι ναυλωμένα με τέτοια συμβόλαια. Πρόκειται για ποσοστό που αντιστοιχεί σε 25-30 τέτοια πλοία και, δεδομένης της χωρητικότητας τέτοιων πλοίων, τα επίπεδα πλωτής αποθήκευσης πετρελαίου σήμερα φθάνουν τα 60 εκατομμύρια βαρέλια. Εάν υποτεθεί ότι η αγορά είχε γίνει στην τιμή των 50 δολαρίων το βαρέλι, μία ανατίμηση κατά τρία μόνο δολάρια αυξάνει την αξία του στοκ από τα 3 δισ. στα 3,180 δισ., δηλαδή το κέρδος είναι 180 εκατομμύρια.
Οπως το 2009
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ναυτιλιακών παραγόντων, το ποσοστό του στόλου που έχει ναυλωθεί γι’ αυτόν τον σκοπό θα αυξηθεί το επόμενο διάστημα και πιθανότατα να υπερδιπλασιαστεί. Οι εταιρείες που εμπορεύονται σε παγκόσμιο επίπεδο τον μαύρο χρυσό ακολουθούν την ίδια στρατηγική που υιοθετήθηκε το 2009 όταν οι τιμές ακολουθούσαν ανάλογη καθοδική πορεία. Περισσότερα από 100 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου βρίσκονταν αποθηκευμένα σε σταθμευμένα δεξαμενόπλοια αναμένοντας την άνοδο των διεθνών τιμών.
Το γεωπολιτικό ρίσκο με το πετρέλαιο εξακολουθεί να υφίσταται διατηρώντας τις πτωτικές τάσεις. Ωστόσο, τα επίπεδα τιμών είναι τέτοια που θεωρείται βέβαιο πως σε βάθος ενός έτους θα έχει επανακτήσει τουλάχιστον ένα μέρος από τις απώλειες αυτές.
Σύμφωνα με τους οίκους JP Morgan, Moodys και Goldman Sachs, οι τάσεις στην αγορά παραμένουν πτωτικές, χωρίς να έχει φανεί ο πάτος του βαρελιού, για το 2016 όμως αναμένεται ανάκαμψη των τιμών του αργού.
Η JP Morgan προχώρησε σε αναθεώρηση των προβλέψεών της. Ετσι για φέτος «βλέπει» την τιμή του στα 49 δολάρια το βαρέλι, από 82 δολάρια που ήταν η προηγούμενη εκτίμησή της, ενώ για το 2016 εκτιμά ανάκαμψη στα 56,8 δολάρια, πολύ κάτω βεβαίως από τα 87,75 δολάρια το βαρέλι που προέβλεπε προηγουμένως.
Ο διεθνής οίκος αξιολόγησης της Moody’s εκτιμά ότι το Brent θα αγοράζεται στα 55 δολάρια το 2015, στα 65 δολάρια το 2016 και στα 75 δολάρια μεσοπρόθεσμα, ενώ το αργό Νέας Υόρκης (WTI) στα 52 δολάρια το βαρέλι φέτος, στα 62 δολάρια το 2016 και τα 75 δολάρια μεσοπρόθεσμα.
Η τιμή του αμερικανικού αργού, σύμφωνα με την Goldman Sachs, προβλέπει ότι θα διαμορφωθεί στα 41, στα 39 και στα 65 δολάρια το βαρέλι αντίστοιχα για το 3μηνο, το 6μηνο και το έτος, ενώ η αρχική εκτίμηση ήταν για 70, 75 και 80 δολάρια το βαρέλι αντιστοίχως. Οσον αφορά το Μπρεντ, εκτιμά ότι θα τελεί υπό διαπραγμάτευση στα 42 δολάρια το βαρέλι για τρίμηνα συμβόλαια, στα 43 δολάρια για εξάμηνα και στα 70 δολάρια το βαρέλι για 12μηνα.
Διαφορά στην τιμή
Η τακτική της αποθήκευσης μεγάλων ποσοτήτων πετρελαίου σε αυτά τα επίπεδα τιμών αποδίδει, διότι -όπως αναφέρουν τα στελέχη των ναυτιλιακών εταιρειών- οι τιμές πετρελαίου για μελλοντικές παραδόσεις είναι υψηλότερες από αυτές που ισχύουν σήμερα στη spot αγορά. Αυτό είναι το λεγόμενο στη βιομηχανία πετρελαίου «contago». Και όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν αναλυτές, στην περίπτωση που η τάση διεύρυνσης του φαινομένου contango συνεχιστεί, ολοένα και περισσότεροι ναυλωτές θα ενδιαφερθούν να χρησιμοποιήσουν πλοία VLCC ως πλωτές αποθήκες.
Εξηγώντας τα ίδια στελέχη την κυκλικότητα του φαινομένου, αναφέρουν ότι εφόσον αυτή η κατάσταση διατηρηθεί για μήνες, οι εταιρείες που επενδύουν στην εξόρυξη πετρελαίου θα μεταθέσουν χρονικά τα πλάνα τους και έτσι θα μειωθούν η παραγωγή και οι διαθέσιμες ποσότητες, οπότε σταδιακά θα ανακάμψουν οι τιμές.
Ηδη, η Royal Dutch Shell ανακοίνωσε διακοπή της κατασκευής τεράστιου συμπλέγματος πετροχημικών μονάδων στο Κατάρ ύψους 6,4 δισ. δολ. μαζί με την Qatar Ρetroleum, ενώ η Ρremier Oil διακόπτει το έργο εξόρυξης στα νησιά Φόκλαντ. Παράλληλα, η σαουδαραβική Aramco ανακοίνωσε πάγωμα των σχεδίων κατασκευής εργοστασίου καθαρών καυσίμων, ενώ λίγες μέρες νωρίτερα ανάλογη απόφαση έλαβε και η αμερικανική Chevron για εξορύξεις στην Αρκτική.Την ίδια ώρα, μεγάλοι οίκοι, όπως οι όμιλοι Trafigura και Vitol, αλλά και ενεργειακοί κολοσσοί όπως η Shell ναυλώνουν δεξαμενόπλοια για την αποθήκευση πετρελαίου υπογράφοντας ναυλοσύμφωνα διάρκειας μέχρι και 12 μηνών.
Η Vitol είναι ένας μεγάλου βεληνεκούς διεθνής επενδυτικός οίκος που ειδικεύεται στον τομέα της ενέργειας και των εμπορευμάτων. Ο όμιλος, που ιδρύθηκε το 1966 στο Ρότερνταμ, έχει παρουσία σε 40 χώρες και πέρσι τα έσοδά του ξεπέρασαν τα 300 δισ. δολάρια. Ο όμιλος Trafigura ένας από τους μεγαλύτερους επενδυτικούς οίκους που ειδικεύεται στο εμπόριο με έμφαση στα προϊόντα πετρελαίου και τον τομέα των Logistics, το 2014 εμφάνισε έσοδα 127,6 δισ. δολαρίων.
Τα ναύλα
Αυτή η στρατηγική των επενδυτικών οίκων ωθεί προς τα πάνω τη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων.
Η αύξηση της ζήτησης για τα μεγάλα δεξαμενόπλοια φέρνει χαμόγελα στην αγορά των τάνκερ, με τους πλοιοκτήτες, ανάμεσά τους και αρκετοί Ελληνες εφοπλιστές, να βλέπουν τις εταιρείες τους να βγαίνουν από το τούνελ της ύφεσης που είχε προκαλέσει το προηγούμενο διάστημα η υπερπροσφορά πλοίων. Μετά μια περίοδο χαμηλών ναύλων για τα μεγάλα δεξαμενόπλοια VLCC, οι ναύλοι καταγράφουν μια σημαντική άνοδο εξαιτίας του γεγονότος ότι οι διεθνείς έμποροι πετρελαίου ναυλώνουν πλοία για να αποθηκεύσουν πετρέλαιο, καταλαμβάνοντας έτσι σημαντικό τμήμα από τη διαθέσιμη χωρητικότητα των τάνκερ.
Ενδεικτικό του θετικού κλίματος που κυριαρχεί στη ναυτιλιακή αγορά είναι ότι μεγάλοι ναυτιλιακοί όμιλοι, όπως η Τsakos Energy Navigation της οικογένειας Τσάκου, βλέπουν τις τιμές των μετοχών τους να πρωταγωνιστούν σε ένα ράλι ανόδου. Τα μέσα ημερήσια κέρδη για τα δεξαμενόπλοια VLCC έχουν αυξηθεί σε 70.000 δολάρια ημερησίως, όταν πριν από έναν χρόνο οι ναύλοι κυμαίνονταν στα επίπεδα των 40.000 δολαρίων την ημέρα.
Πηγή: Έθνος