Το ντίζελ εκτός Παρισιού

Φιλόδοξο σχέδιο απαγόρευσης των πετρελαιοκίνητων οχημάτων, αλλά και μερικής πεζοδρόμησης του κέντρου του Παρισιού μέχρι το 2020, φέρνει προς ψήφιση ενώπιον του δημοτικού συμβουλίου η δήμαρχος Αν Ινταλγκό.

Αν το συμβούλιο εγκρίνει τις προτάσεις εντός του Φεβρουαρίου, το Παρίσι θα καταστεί πρωτοπόρο μεταξύ των ευρωπαϊκών πόλεων στην αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Παρά τους επαίνους που εξασφάλισαν τα σχέδια της δημάρχου από ειδικούς της δημόσιας υγείας, ερωτήματα εγείρονται γύρω από τα κίνητρα της Σοσιαλίστριας δημάρχου.

Πολλοί την κατηγορούν σήμερα ότι επιδεικνύει επιλεκτική ευαισθησία, υπακούοντας στις απαιτήσεις της παριζιάνικης οικονομικής και κοινωνικής ελίτ, που αντιπαθεί τα αυτοκίνητα, αδιαφορώντας για τους χαμηλόμισθους κατοίκους των προαστίων, oι οποίοι είναι συνήθως κάτοχοι οικονομικών αυτοκινήτων με ντίζελ κινητήρες.

«Τι θα πρέπει να κάνει ο μπάρμαν, που ζει έξω από το Παρίσι και εργάζεται νύχτα; Η πρόταση της κ. Ινταλγκό είναι αυτή ενός “Σοσιαλιστή της σαμπάνιας” που αγνοεί τις ανησυχίες των καθημερινών πολιτών», είπε ο Ντανιέλ Κερό, πρόεδρος οργάνωσης υπέρ των δικαιωμάτων των οδηγών. Οι αντιδράσεις αυτές δείχνουν τις δυσκολίες που συναντούν μεγάλοι δήμοι σε όλο τον κόσμο στην προσπάθειά τους να απαγορεύσουν την κίνηση αυτοκινήτων στα κέντρα των πόλεων. Τα τελευταία χρόνια, τα επίπεδα ατμοσφαιρικών ρύπων στο Παρίσι ξεπερνούν συχνά τα όρια συναγερμού, με τη δημαρχία να προσφέρει δωρεάν μετακινήσεις με τα μέσα μεταφοράς για διάστημα τριών ημερών, έως ότου η ατμόσφαιρα καθαρίσει.

40.000 πρόωροι θάνατοι

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι οι αναθυμιάσεις πετρελαίου ντίζελ προκαλούν καρκίνο των πνευμόνων. Μελέτη της Κομισιόν το 2005 έδειξε ότι 40.000 Γάλλοι πεθαίνουν πρόωρα κάθε χρόνο από τις επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Σύμφωνα με τις προτάσεις Ινταλγκό, μόνο οχήματα με χαμηλές εκπομπές ρύπων θα μπορούν να χρησιμοποιούν κεντρικές οδικές αρτηρίες στο Παρίσι, ενώ σε μεγάλο τμήμα του κέντρου δεν θα επιτρέπεται η κίνηση κανενός αυτοκινήτου, εκτός των ταξί, των οχημάτων τροφοδοσίας και των αυτοκινήτων των κατοίκων.

Το παράδειγμα του Παρισιού προσφέρει, στο μεταξύ, ώθηση σε ανάλογες πρωτοβουλίες στο Λονδίνο, όπου περιβαλλοντολόγοι έχουν προτείνει την πλήρη απαγόρευση της κίνησης αυτοκινήτων ντίζελ. Σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση, 54% των κατοίκων του μητροπολιτικού Παρισιού υποστηρίζεί την απαγόρευση κίνησης ντίζελ αυτοκινήτων στους δρόμους της Πόλης του Φωτός.

Μεταξύ των πρωτοβουλιών της δημαρχίας ξεχωρίζει η ενίσχυση του στόλου κοινόχρηστων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, στα πρότυπα του δημοφιλούς προγράμματος δωρεάν ποδηλάτων Velib.

 

Πηγή: Καθημερινή