Τι σημαίνει η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι μόλις 45 εκατ. ευρώ

ΦΩΤΟ: EUROKINISSI/ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΤΩΝΗ/ΑΡΧΕΙΟΥ

ΦΩΤΟ: EUROKINISSI/ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΤΩΝΗ/ΑΡΧΕΙΟΥ

Με «προίκα» 250 εκατ. ευρώ μέχρι το 2020 για την εκτέλεση των άγονων σιδηροδρομικών γραμμών, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ περνά στα χέρια των Ιταλικών Σιδηροδρόμων Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A προσφέροντας στο ελληνικό δημόσιο 45 εκατ. ευρώ.

Χθες το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε το «πράσινο φως» για την απόκτησή της του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A. μετά την αποσφράγιση της δεσμευτικής οικονομικής προσφοράς που είχε κατατεθεί και η οποία ήταν και η μοναδική στον εν εξελίξει διαγωνισμό. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εκτός από το εμπορευματικό έργο, είναι η μόνη που εκτελεί επιβατηγό σιδηροδρομικό έργο στην Ελλάδα και μάλιστα επιδοτείται με 50 εκατ. ευρώ ετησίως για τις δημόσιες υπηρεσίες που έχει αναλάβει (άγονες γραμμές), επιδότηση που θα λαμβάνει μέχρι το 2020, οπότε και θα γίνει νέος διαγωνισμός.

Η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελούσε υποχρέωση της ελληνικής κυβέρνησης όχι μόνο στα πλαίσια του μνημονίου, αλλά και στα πλαίσια της προ ετών συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη διευθέτηση του ζητήματος των παράτυπων κρατικών επιδοτήσεων που η Ε.Ε. έκρινε ότι έχουν χορηγηθεί στους ελληνικούς σιδηρόδρομους. Η ευρωπαϊκή πλευρά έχει δεσμευτεί ότι η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα συνοδευτεί με τη διαγραφή της τάξεως των 750 εκατ. ευρώ που συνδέονται με αυτές τις παράτυπες επιδοτήσεις και βαρύνουν τον ισολογισμό της.

Το ΤΑΙΠΕΔ
«Το ΤΑΙΠΕΔ, αφού έλαβε υπόψη τη θετική εισήγηση των συμβούλων του για την εγκυρότητα της υποβληθείσας προσφοράς, τις αποτιμήσεις, που εκπόνησαν δύο διαφορετικοί ανεξάρτητοι αποτιμητές και τη θετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων, έκανε αποδεκτή την προσφορά και ανακήρυξε τη Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A. ως προτιμητέο επενδυτή για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ», αναφέρει η διοίκηση του Ταμείου. Παράλληλα επισημαίνει ότι «επιτυγχάνει να ολοκληρώσει μία διαδικασία, που ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια και διασφαλίζει όχι μόνο τη βιωσιμότητα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και την περαιτέρω ανάπτυξή της».

Μάλιστα γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στις κρατικές ενισχύσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ επισημαίνοντας ότι με την πώληση της εταιρείας «ουσιαστικά τίθενται οι βάσεις για το επιτυχές κλείσιμο του φακέλου κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το χρέος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, ύψους άνω των 700 εκατ. ευρώ». Στη συνεδρίαση του ΤΑΙΠΕΔ παρευρέθηκε και εκπρόσωπος των Ιταλικών Σιδηροδρόμων, τρίτη μεγαλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία στην Ευρώπη, ο οποίος δεσμεύτηκε στη διοίκηση του Ταμείου τόσο για το προσωπικό της ελληνικής σιδηροδρομικής εταιρείας όσο και για την ανάπτυξή της.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο εκπρόσωπος της Ferrovie Dello Stato Italiane ανέφερε ότι πρόθεση της εταιρείας είναι να μεταγγίσει την τεχνογνωσία και την εμπειρία της στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εντάσσοντας την ελληνική εταιρεία στον πανευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χάρτη. Παράλληλα υποστήριξε ότι έχουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για το προσωπικό και πως δέσμευσή τους είναι να το φροντίσουν.

Το τίμημα 
«Διχασμένοι» παρουσιάστηκαν χθες κύκλοι της αγοράς για την οικονομική προσφορά των 45 εκατ, ευρώ των Ιταλικών Σιδηροδρόμων. Η μία πλευρά έκανε λόγο για μια ικανοποιητική προσφορά, αν σκεφτεί κανείς ότι σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις αναμενόταν έσοδα της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ από την πώληση τόσο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και της ΕΕΣΣΤΥ (Rosco).

Στον αντίποδα, η άλλη πλευρά κάνει λόγο για μικρό τίμημα, αν υπολογίσει κανείς την προικοδότηση των 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο για την εκτέλεση των άγονων γραμμών, αλλά και τις συμφωνίες με την Cosco που άλλαξαν το βαλκανικό χάρτη στις εμπορευματικές μεταφορές.

Η διαδικασία 
Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί άμεσα στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών θα υπογραφεί μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές.

Η Επενδυτική Τράπεζα της Ελλάδος και η Kantor ενήργησαν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι, οι Μ&Π Μπερνίτσα και Hogan Lovells ως νομικοί σύμβουλοι και η Louis Berger ως τεχνικοί σύμβουλοι, για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ.

Αντιδράσεις 
Η οικονομική προσφορά για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ προκάλεσε την έντονη αντίδραση της ΝΔ που με επίσημη ανακοίνωσή της αναφέρει ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ο ορισμός της προκλητικής εξαπάτησης, της αναξιοπιστίας και της ανικανότητας, που κοστίζει ακριβά στον ελληνικό λαό».

«Το 2013 ο ΣΥΡΙΖΑ, δια στόματος του κ. Σταθάκη, χαρακτήριζε «ξεπούλημα» τα 300.000.000 ευρώ που αξίωνε η τότε κυβέρνηση για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Μετά από 18 μήνες η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ? ΑΝΕΛ, που με την καταστροφική της πολιτική και την απαράδεκτη καθυστέρηση οδήγησε σε απαξίωση την περιουσία του Δημοσίου, έρχεται σήμερα και πουλάει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ 45.000.000 ευρώ», αναφέρει η ανακοίνωση της ΝΔ.

Το προφίλ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ 
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ A.E. (ιδρύθηκε το 2005 ως θυγατρική του ΟΣΕ Α.Ε.) είναι σήμερα ο μοναδικός πάροχος υπηρεσιών έλξης για τη σιδηροδρομική μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων στην Ελλάδα. Έχει 750 εργαζόμενους, ενώ έχει υπογράψει συμφωνία με την Cosco για τη μεταφορά εμπορευμάτων της HP, της Sony και της Huawei από τον Πειραιά προς τη ΝΑ Ευρώπη και με δεκάδες ελληνικές επιχειρήσεις για μεταφορά προϊόντων εντός αλλά και εκτός της χώρας. Το 2015 παρουσίασε κέρδη 2,65 εκατ. ευρώ έναντι 1,71 εκατ. ευρώ το 2014 σημειώνοντας αύξηση 55,17%.

Το προφίλ των Ιταλικών Σιδηροδρόμων 
Ο κρατικός όμιλος Ferrovie dello Stato Italliane είναι μία από τις ηγέτιδες βιομηχανίες της Ιταλίας με τουλάχιστον επτά θυγατρικές στη χώρα: η Trenitalia, ο operator επιβατικού και εμπορευματικού σιδηροδρομικού έργου, είναι μία από τις εταιρείες του στην Ιταλία, όπως και η BusItalia SITA nord, η δημόσια εταιρεία αστικών λεωφορείων.

Αποτελεί έναν από τους ισχυρότερους ομίλους στον κόσμο, με παρουσία και δραστηριότητα σε Κεντρική Ευρώπη Λατινική Αμερική, Ινδία και Αυστραλία. Καθημερινά περισσότεροι από 69.000 εργαζόμενοι διαχειρίζονται πάνω από 8.000 τρένα και 250.000 λεωφορείο ? χιλιόμετρα, μεταφέροντας περίπου 830 εκατ. επιβάτες σε ένα δίκτυο που υπερβαίνει τα 16.700 χλμ. σιδηροδρομικών γραμμών. Ο όμιλος είχε το 2015 έσοδα ύψους 8,585 δισ. ευρώ, με το 13% να προέρχεται από τις εκτός Ιταλίας δραστηριότητές του.

«Προίκα» 250 εκατ.
Οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι παίρνουν «προίκα» 250 εκατ. ευρώ μέχρι το 2020 για την εκτέλεση των άγονων σιδηροδρομικών γραμμών.

Η Ε.Ε. έχει δεσμευτεί ότι η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα συνοδευτεί με τη διαγραφή της τάξεως των 750 εκατ. ευρώ που συνδέονται με αυτές τις παράτυπες επιδοτήσεις και βαρύνουν τον ισολογισμό της.

Εκπρόσωπος των Ιταλικών Σιδηροδρόμων, δεσμεύτηκε στη διοίκηση του Ταμείου τόσο για το προσωπικό της ελληνικής σιδηροδρομικής εταιρείας όσο και για για την ανάπτυξή της.

«Διχασμένοι» παρουσιάστηκαν χθες κύκλοι της αγοράς για την οικονομική προσφορά των 45 εκατ. ευρώ των Ιταλικών Σιδηροδρόμων. Εντονη η αντίδραση της ΝΔ που κάνει λόγο για ξεπούλημα.

Πηγή: Ημερησία