Θεραπευτική κολύμβηση, μια μορφή ανεξαρτησίας παιδιών με αναπηρία

Είναι παιδιά που αγωνίζονται για να αποκτήσουν το δικό τους “μερίδιο” ανεξαρτησίας στη ζωή, μέσα από μια εναλλακτική μέθοδο θεραπευτικής προσέγγισης, τη θεραπευτική κολύμβηση. Βρέφη, νήπια και έφηβοι με κινητικές αναπηρίες και νευρολογικές διαταραχές δηλώνουν τη θέλησή τους για ζωή, έχοντας συμπαραστάτες το εξειδικευμένο προσωπικό κέντρων αποκατάστασης σε πόλεις όπως η Θεσσαλονίκη, η Κατερίνη και οι Σέρρες.

   
Η θεραπευτική κολύμβηση, η οποία εκτός των άλλων συνδυάζει την ψυχαγωγία με τη συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών, είναι αρκετές φορές ο μόνος τρόπος για ανεξάρτητη κίνηση σε παιδιά με αναπηρία.

   
“Φανταστείτε τι ελευθερία νιώθει μέσα στο νερό ένα παιδί με τετραπληγία. Ίσως είναι η μοναδική στιγμή που δεν χρειάζεται κάποιον να το κρατάει” δήλωσε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο φυσικοθεραπευτής Κωνσταντίνος Χανδόλιας, μέλος της Halliwick Association of Greece Swimming and Therapy for People with Disabilities, που έχει θεραπευτικό εργαστήρι κίνησης στην Κατερίνη και στο πρόγραμμα θεραπευτικής κολύμβησης που “τρέχει” μετέχουν 16 παιδιά, με το μικρότερο ηλικίας ενός έτους και το μεγαλύτερο 14.

Την ίδια ελευθερία βιώνουν και τα παιδιά στο τμήμα θεραπευτικής κολύμβησης του παραρτήματος Θεσσαλονίκης της Ελληνικής Εταιρίας Προστασίας και Αποκαταστάσεως Αναπήρων Προσώπων (ΕΛΕΠΑΠ), η οποία διοργανώνει workshop θεραπευτικής κολύμβησης στις 20 Νοεμβρίου. Από το 1993 έως και σήμερα στο τμήμα, συμμετέχουν κάθε χρόνο κατά μέσο όρο 50 και πλέον παιδιά.

   
“Όλα τα παιδιά που προσέρχονται στο τμήμα είναι το καθένα ξεχωριστό, με θέληση για αποκατάσταση και ζωή. Πολλά παιδιά στο συγκεκριμένο τμήμα καταφέρνουν να ορθοστατήσουν, να διατηρήσουν ομαλά την ισορροπία τους και να βαδίσουν μέσα στο νερό” τόνισαν στο ΑΠΕ – ΜΠΕ η αναπληρώτρια διευθύντρια της ΕΛΕΠΑΠ Θεσσαλονίκης Λένα Βράνη και ο υπεύθυνος του τμήματος θεραπευτικής κολύμβησης, Νικόλαος Σίνος, Basic NDT Bobath, Halliwick, φυσικοθεραπευτής ΕΛΕΠΑΠ.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα παιδιού που παρακολούθησε το τμήμα και ερχόταν από παραμεθόρια περιοχή εκτός νομού, αποκαταστάθηκε σε σχετικά μικρό χρόνο ως προς τη ποιότητα και τον τρόπο βάδισης. “Προσήλθε βαδίζοντας υποβασταζόμενο και αποχώρησε από τα προγράμματα με ελάχιστη ανάγκη για διακριτική βοήθεια” υπογράμμισαν.

Σύμφωνα με τους ίδιους, στη συνείδηση παιδιών και γονέων έχει παγιωθεί ότι η θεραπευτική κολύμβηση είναι μια διαφορετική αλλά και ιατρικά απολύτως παραδεκτή θεραπευτική μέθοδος με πολλαπλά οφέλη.

Το τμήμα που λειτουργεί με εξειδικευμένους θεραπευτές στις πιο σύγχρονες μεθόδους αποκατάστασης, καλύπτει μορφές αναπηρίας, κυρίως περιστατικά εγκεφαλικής παράλυσης σε κάθε μορφή της, σύνδρομα, δυσπλασίες, μυοπάθειες, καθώς και μαιευτική παράλυση.

Η επιστημονική ομάδα με τη θεραπευτική της προσέγγιση, που βασίζεται στις μεθόδους Bobath και Halliwick, επιτυγχάνει καλύτερη κιναισθησία των παιδιών, τη βελτίωση της αναπνευστικής λειτουργίας, τη χαλάρωση και την ψυχαγωγία του παιδιού μέσα στο νερό, ώστε να επιτευχθούν οι επιθυμητοί στόχοι στην αποκατάσταση, μια διαδικασία, στην οποία θεραπευτές και παιδιά “μοιράζονται” πολλά κοινά συναισθήματα και κυρίως αγάπη.

Όσο για το ποιο είναι το μέλλον που επιφυλάσσεται στις σχέσεις που “χτίζονται” μεταξύ παιδιών – γονέων και θεραπευτών, η κ. Βράνη και ο κ. Σίνος σημείωσαν ότι αυτές “δύσκολα χάνονται στο πέρασμα του χρόνου”. Και αυτό διότι -όπως εξήγησαν- “βιώνουν ως μια οικογένεια όλοι μαζί την αγωνία της πορείας και την εξέλιξη των προσπαθειών που καταβάλλονται”. Μάλιστα, υπάρχουν πολλά παιδιά και γονείς που κρατούν επικοινωνία με την ΕΛΕΠΑΠ ακόμα και όταν έχουν φύγει από το χώρο.

Αγάπη, εξάλλου, δίνουν οι υπεύθυνοι δύο εκπαιδευτικοί (φυσικοθεραπεύτρια και καθηγητής φυσικής αγωγής) για τα προγράμματα θεραπευτικής κολύμβησης του Εργαστηρίου Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.)Σερρών, Μαρία Λίγκα και Ηλίας Παπαδόπουλος, σε μαθητές του Εργαστηρίου, στο οποίο φοιτούν (για το σχολικό έτος 2014-2015) 59 μαθητές ηλικίας από 14 έως 22 ετών.

Η κ. Λίγκα και ο κ. Παπαδόπουλος που έχουν εξειδίκευση στην εγκεφαλική παράλυση, την κολύμβηση και επιπλέον έχουν παρακολουθήσει το βασικό σεμινάριο της μεθόδου Halliwick, “δουλεύουν” με μαθητές που έχουν κινητικά προβλήματα (κυρίως εγκεφαλική παράλυση), νοητική υστέρηση και αυτισμό, με στόχο μέσα από τη θεραπευτική κολύμβηση, οι μαθητές να γνωρίσουν τον εαυτό τους, τις ικανότητες και τις δυνατότητές τους και να αναπτύξουν την προσωπικότητά τους ώστε να καταστούν ικανοί στη λήψη αποφάσεων που αφορούν τη ζωή τους.