ΤΑΙΠΕΔ, οι προκλήσεις του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων για τη νέα διοίκηση

Οταν τον Οκτώβριο του 2012 γινόταν η ακρόαση της νέας διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ στη Βουλή, οι στόχοι ήταν -για άλλη μια φορά- πολύ υψηλοί.

 

Η νέα διοίκηση του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), με επικεφαλής τον κ. Τάκη Αθανασόπουλο ως πρόεδρο και τον κ. Γιάννη Εμίρη ως διευθύνοντα σύμβουλο, στόχευε μέσα στους επόμενους 14 μήνες να έχει δρομολογήσει όλες τις αποκρατικοποιήσεις εταιρικών περιουσιακών στοιχείων και των υποδομών της χώρας. Με βάση τον προγραμματισμό που παρουσιάστηκε, από το 2014 και μετά, το ΤΑΙΠΕΔ θ’ αξιοποιούσε μόνον ακίνητα του Δημοσίου, πολλά εκ των οποίων σήμερα ρημάζουν.

Σχεδόν 20 μήνες μετά, το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων δεν έχει πετύχει ούτε το 50% του στόχου. Από περίπου 5 δισ. ευρώ που ήταν ο στόχος των εσόδων για τη διετία 2013-14, μέχρι σήμερα έχουν εισπραχθεί περίπου 1,3 δισ. ευρώ. Εξ αυτών τα 950 εκατ. ευρώ εισπράχθηκαν το 2013 και άλλα περίπου 300 εκατ. ευρώ στους πρώτους επτά μήνες του έτους. Το χειρότερο είναι ότι το μέγεθος αυτό δύσκολα θα ανέλθει στους μήνες που απομένουν μέχρι το τέλος του 2014. Σημαντικά έσοδα αναμένεται να φέρει μόνον ο Αστέρας της Βουλιαγμένης (100 εκατ. ευρώ) και πιθανώς ο ΔΕΣΦΑ (188 εκατ. ευρώ), εφόσον όμως ξεπεραστεί το εμπόδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Παράλληλα, οι δύο αβεβαιότητες που εμπεριείχε το πρόγραμμα που παρουσιάστηκε στη Βουλή (Καζίνο Μον Παρνές και εξορυκτικά δικαιώματα) τον Οκτώβριο του 2012, σήμερα βρίθει σειράς αβεβαιοτήτων που προκλήθηκαν, είτε με ευθύνη της ελληνικής πλευράς, είτε λόγω παρεμβάσεων τρίτων, και κυρίως της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Σε ό,τι αφορά το πρώτο, οι ισχυρές αντιδράσεις που σημειώθηκαν στο εσωτερικό της χώρας κατά των αποκρατικοποιήσεων, κυρίως από την αξιωματική αντιπολίτευση, ήδη έχουν ματαιώσει δύο σημαντικές αποκρατικοποιήσεις. Πρόκειται για τις αποκρατικοποιήσεις των εταιρειών υδάτων (ΕΥΔΑΠ/ΕΥΑΘ), οι οποίες ήδη έχουν «μπει στο συρτάρι», κυρίως λόγω της πρόσφατης απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας η οποία χαρακτηρίζει αντισυνταγματική τη διαχείριση υδάτων της ΕΥΔΑΠ από ιδιωτική εταιρεία. Οι δύο αυτές αποκρατικοποιήσεις, θα μπορούσαν ν’ αποφέρουν σχεδόν 1 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι μια διασταλτική ερμηνεία της απόφασης του ΣτΕ θα μπορούσε να βγάλει εκτός τροχιάς και την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ, είτε αυτή αφορά την πώληση της Μικρής ΔΕΗ, είτε σε οποιαδήποτε περαιτέρω πώληση μετοχών της εταιρείας.
 

Κομισιόν

Από την άλλη πλευρά, οι παρεμβάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στη διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων, έχουν «ναρκοθετήσει» μια σειρά άλλων αποκρατικοποιήσεων. Η συμφωνία για τον ΔΕΣΦΑ, παρόλο που έχει επισφραγιστεί από τον Δεκέμβριο του 2013, ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί εξαιτίας των αιτιάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Επίσης για περίπου 10 μήνες είχε «κολλήσει» η αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ. Τέλος, σύμφωνα με τον πρόεδρο των Ρωσικών Σιδηροδρόμων Βλαντιμίρ Γιακούνιν, φαίνεται ότι το θέμα των κρατικών ενισχύσεων του ΟΣΕ δεν έχει λυθεί ακόμη. Το υψηλόβαθμο στέλεχος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων (RZD), ανέφερε χθες στο Ιντερφάξ ότι, «δυστυχώς, η Ελλάδα δεν έχει καταφέρει ακόμη μαζί με την τρόικα των πιστωτών να επιλύσει το ζήτημα των χρεών, που βαραίνουν την Τραινοσέ. Και το χρέος ανέρχεται προς στιγμήν στα 800 εκατ. ευρώ!». Η ρωσική RZD θεωρείται ο μόνος εναπομείναν ενδιαφερόμενος επενδυτής για τις αποκρατικοποιήσεις των Τραινοσέ και ΕΕΣΣΤΥ (Rosco). Και φυσικά χωρίς την επίλυση του θέματος των κρατικών ενισχύσεων, δεν πρόκειται να υπάρξει συνέχεια στην ιδιωτικοποίηση των Τραινοσέ και την ΕΕΣΣΤΥ.

 

Πηγή: Καθημερινή