Συμφωνία Cosco – εργαζόμενων – Τερματίστηκαν οι κινητοποιήσεις
Μια πολύ σημαντική νίκη πέτυχαν το μεσημέρι του Σαββάτου οι εργαζόμενοι στην προβλήτα της Cosco, στον Πειραιά. Μετά από ένα 24ωρο κινητοποιήσεων, η εργοδοσία δεσμεύτηκε να ικανοποιήσει σημαντικά αιτήματα των εργαζόμενων, όπως το να αναγνωριστεί ως βαρύ-ανθυγιεινό το επάγγελμα των λιμενεργατών και να ξεκινήσει τη Δευτέρα διαπραγματεύσεις για αυξήσεις στο ημερομίσθιο. Για όσους δεν είναι αναγνωρισμένοι λιμενεργάτες συμφωνήθηκε να παρακολουθήσουν, μέχρι τον Σεπτέμβριο, επιμορφωτικά σεμινάρια, προκειμένου να πάρουν πιστοποίηση.
Αφού συντάχτηκε σχετικό κείμενο με τη σύμφωνη γνώμη όλων των εμπλεκομένων, οι εργαζόμενοι επέστρεψαν στην εργασία τους και μετά τις 12 το μεσημέρι ξεκίνησε να λειτουργεί και πάλι η προβλήτα της Cosco, που παρέμενε κλειστή από το πρωί της Παρασκευής.
Προηγήθηκαν
Όλα ξεκίνησαν όταν τα ξημερώματα της Παρασκευής οι εργαζόμενοι στη νυχτερινή βάρδια αρνήθηκαν να βγουν από τον χώρο του terminal και η πρωινή βάρδια έμεινε απ’ έξω. Αποφασίστηκε επί τόπου στάση εργασίας με αιτήματα για τις συνθήκες εργασίας. Λίγο αργότερα οργανώθηκε άτυπη συνέλευση, όπου αποφασίστηκε η συνέχιση των κινητοποιήσεων μέχρι τη Δευτέρα και στη συνέχεια η ίδρυση συνδικάτου. Στο σημείο έφτασαν υπεύθυνοι της εταιρείας και ξεκίνησαν διαπραγματεύσεις που διήρκεσαν μέχρι αργά τη νύχτα της Παρασκευής, υπό το βλέμμα αρκετών διμοιριών ΜΑΤ που έφτασαν στο χώρο.
Τα αιτήματα
Πυρήνας των διεκδικήσεων ήταν η υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας, η μείωση των ωρών εργασίας που τις 16 (!) ημερησίως, η πρόληψη εργατικών ατυχημάτων, καθώς και η καταβολή δεδουλευμένων. Χαρακτηριστικό αίτημα των εργαζομένων είναι να δηλώνονται τα εργατικά ατυχήματα καθώς μέχρι τώρα σε περίπτωση ατυχήματος μεταφέρονται τραυματίες με ιδιωτικά αυτοκίνητα και δεν γίνεται δήλωση εργατικού ατυχήματος. Ενδεικτικό της εργασιακής κατάστασης είναι και ότι δεκάδες λιμενεργάτες είναι δηλωμένοι σαν “εργάτες συσκευασίας σύκων και σταφίδας”.
Αναλυτικότερα, τα αιτήματα:
• Να υπογραφεί Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.
• Να αναγνωριστεί το επάγγελμα ως βαρύ και ανθυγιεινό
• Να αυξηθεί το ημερομίσθιο.
• Να αυξηθεί η «πόστα» σε κάθε γερανογέφυρα στα 5 άτομα από 3 που είναι σήμερα.
• Να πληρώνεται η καβοδεσία, οι υπερωρίες, τα σαββατοκύριακα και οι αργίες.
• Να δηλώνονται τα εργατικά ατυχήματα γιατί αυτή την στιγμή μεταφέρουν τραυματίες με ΙΧ.
• Να καταβληθεί ειδικό επίδομα στους εναερίτες.
• Να δοθεί επίδομα επικινδυνότητας.
• Να υπολογίζονται οι 3ετιες
• Να φτιαχτεί επιτροπή εργαζόμενων που θα συζητάει τα προβλήματα στον χώρο
• Να υπάρξουν διαλλείματα μέσα στις βάρδιες
• Να καταργηθούν τα 16ωρα εργασίας.
• Να υπάρξει κανονισμός εργασίας.
• Να καταβληθούν τα οφειλόμενα.
Συμπαράσταση
Σε ανακοίνωσή της η ΓΣΕΕ δηλώνει ότι «βρίσκεται στο πλευρό των εργαζομένων που απεργούν για πρώτη φορά και καταγγέλλουν ανύπαρκτα εργασιακά δικαιώματα και εργασιακό Μεσαίωνα» και πως «σε συνεργασία με την ΟΜΥΛΕ, την Ομοσπονδία – Μέλος της, και τα συνδικάτα των λιμανιών, θα υπερασπιστεί τα δικαιώματα των εργαζομένων και θα συμβάλλει με όλα τα νόμιμα μέσα που διαθέτει, ώστε να προστατευτεί το δικαίωμα συνδικαλιστικής οργάνωσης των εργαζομένων και να γίνουν δεκτά όλα τα δίκαια αιτήματά τους».
Δήλωση στήριξης έκανε και ο Βουλευτής Α’ Πειραιά του ΣΥΡΙΖΑ, Θοδωρής Δρίτσας: «Η απεργία είναι δίκαιη, τα αιτήματα είναι αιτήματα στοιχειώδους εργασιακής δικαιοσύνης και εξασφάλισης. Στηρίζουμε ολόψυχα τον αγώνα τους. Ζητάμε να υπογραφεί συλλογική σύμβαση εργασίας, να προστατευτεί το δικαίωμα συνδικαλιστικής οργάνωσης των εργαζομένων και να γίνουν δεκτά αμέσως όλα τα δίκαια και υπερ-ώριμα αιτήματά τους.»
Με ανακοίνωσή του, το τμήμα Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί τον πρωθυπουργό ότι «στις αλλεπάλληλες επισκέψεις του στο χώρο της COSCO, παρουσίαζε μια εικόνα τεχνητού παραδείσου, με χιλιάδες θέσεις εργασίας που πρόκειται να δημιουργηθούν, καθώς και για επενδύσεις με τεράστιες αναπτυξιακές προοπτικές για τη χώρα. Η αλήθεια είναι, ότι ούτε οι χιλιάδες θέσεις εργασίας δημιουργήθηκαν, ούτε οι επενδύσεις της COSCO είχαν προστιθέμενη αξία, για την ελληνική οικονομία.
Η σημερινή, όμως, κινητοποίηση των εργαζομένων στην προβλήτα της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά, αναδεικνύει ένα ακόμα ζήτημα, αυτό των άθλιων συνθηκών εργασίας».