Στο πιλοτήριο το μυστικό της τραγωδίας

Στο πιλοτήριο κρύβεται, όπως όλα δείχνουν, η απάντηση για τα αίτια που οδήγησαν στην αεροπορική τραγωδία με το αεροσκάφος της Germanwings.

 

Η αποσυμπίεση και η έλλειψη οξυγόνου στην καμπίνα του αεροπλάνου που κατέπεσε την Τρίτη στις Αλπεις εμφανίζεται ως ένα από τα πιθανότερα σενάρια για το δυστύχημα στον αέρα που στοίχισε τη ζωή σε 150 άτομα.

 

Αυτό επισημαίνουν στο «Εθνος» Ελληνες έμπειροι πιλότοι και τεχνικοί αεροσκαφών, προσθέτοντας ότι πρόκειται για ένα «πολύ περίεργο δυστύχημα», καθώς οι κυβερνήτες δεν εξέπεμψαν κανένα σήμα κινδύνου.

 

Ο διευθυντής της υπηρεσίας Ερευνών Εναέριων Συμβάντων (BEA), Ρεμί Ζουτί, σε δηλώσεις του αποσυνδέει, πάντως, την πτώση του αεροσκάφους από την αποσυμπίεση, γεγονός που καταδεικνύει ότι όλα τα ενδεχόμενα παραμένουν ανοιχτά. Αποκλείει ωστόσο την πιθανότητα έκρηξης στον αέρα, αφού το αεροπλάνο συνετρίβη ολόκληρο. Σε αυτό συνηγορεί το γεγονός της ελεγχόμενης καθόδου του με ταχύτητα 4.000 ποδών το λεπτό που καταδεικνύει ότι το αεροπλάνο δεν έκανε «βουτιά θανάτου».

Ολοι, πάντως, συμφωνούν ότι η απουσία επικοινωνίας των πιλότων υποδηλώνει ότι είτε είχαν χάσει τις αισθήσεις τους ή δεν δούλευε κανένα από τα συστήματα επικοινωνίας.

 

Το πλήρωμα της πτήσης 9525 σταμάτησε να ανταποκρίνεται στην επικοινωνία με τον πύργο ελέγχου στις 10.30 το πρωί, ενώ εκτιμάται ότι η διαδικασία καθόδου διήρκεσε έως και 18 λεπτά. Το πλέον κρίσιμο λεπτό που πιθανότατα κρύβει και τις απαντήσεις για τις αιτίες της τραγωδίας είναι αυτό πριν από την έναρξη της καθόδου του αεροσκάφους μέχρι τη συντριβή του.

 

Τέσσερα είναι τα σενάρια που αναφέρουν στο «Εθνος» ο έμπειρος πιλότος Γρηγόρης Κωνσταντέλλος και ο πρόεδρος των τεχνικών αεροσκαφών Κλεάνθης Τρατράς.

 

ΑΠΟΣΥΜΠΙΕΣΗ ΚΑΙ ΕΛΛΕΙΨΗ ΟΞΥΓΟΝΟΥ: Θεωρείται από τους ειδικούς το πλέον πιθανό σενάριο και μπορεί να οφείλεται σε σειρά παραγόντων, από ένα σπάσιμο στο παρμπρίζ έως την ύπαρξη διαρροής στον αγωγό που στέλνει πεπιεσμένο αέρα στο αεροπλάνο.

 

Οι πιλότοι, όπως εξηγεί ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, έθεσαν το αεροσκάφος σε διαδικασία καθόδου βγάζοντάς το από τον αεροδιάδρομο, όπως προβλέπεται προκειμένου να μη συγκρουστεί με άλλα αεροσκάφη που πετούσαν χαμηλότερα από τα 38.000 πόδια. Ωστόσο εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι αν και ο κατασκευαστής λέει ότι το αεροπλάνο σε αυτήν την περίπτωση πρέπει να κατέβει στα 14.000 πόδια ή στο ελάχιστο δυνατό ύψος, που για την περιοχή είναι τα 18.000 πόδια, το αεροσκάφος συνέχισε να κατεβαίνει μέχρι τα 6.000 πόδια: «Στο σημείο αυτό υπάρχει κενό. Για να ξεκινήσει η διαδικασία επείγουσας καθόδου με τον αυτόματο πιλότο, πρέπει να του βάλεις το ύψος στο οποίο θέλεις να φτάσεις. Προκαλεί απορία το γεγονός ότι ο πιλότος δεν έβαλε τα ασφαλή για την περιοχή 18.000 πόδια», σημειώνει ο κ. Κωνσταντέλλος.

 

Ο ίδιος επισημαίνει ότι σε μια τέτοια περίπτωση, οι πιλότοι έχουν περίπου 16 έως 20 δευτερόλεπτα για να φορέσουν τις μάσκες τους: «Σε μια τέτοια περίπτωση τα αυτιά και η μύτη του πιλότου ματώνουν, υπάρχει εκκωφαντικός θόρυβος, δημιουργείται ομίχλη στο πιλοτήριο από την υγροποίηση του αέρα, ενώ ενδέχεται να σηκωθεί και ”βουνό” σκόνης. Εκείνη τη στιγμή πρέπει να φορέσεις τη μάσκα και στη συνέχεια να αποκαταστήσεις την επικοινωνία με τον συγκυβερνήτη».

 

ΕΚΤΕΤΑΜΕΝΗ ΦΩΤΙΑ ‘H ΚΑΠΝΟΙ ΣΤΟ ΠΙΛΟΤΗΡΙΟ: Θα μπορούσε να προκληθεί από μία φωτιά στην μπαταρία ή να καταστραφούν και οι έξι γεννήτριες βγάζοντας εκτός λειτουργίας κάθε σύστημα επικοινωνίας του αεροσκάφους, επισημαίνει ο κ. Τρατράς. Ο κ. Κωνσταντέλλος σημειώνει ότι εάν υπήρχε φωτιά, δεν θα βλέπαμε το αεροπλάνο να κατεβαίνει με τέτοια ακρίβεια. Εάν η φωτιά ήταν ηλεκτρική, το αεροπλάνο θα έχανε κάποιες γεννήτριες και θα απεμπλεκόταν ο αυτόματος πιλότος. Σε καμία περίπτωση, πάντως, δεν μιλάμε για έκρηξη στον αέρα, καθώς το αεροσκάφος συνετρίβη ολόκληρο.

 

ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ: Αν και δεν θεωρείται τόσο πιθανή ούτε από τις γαλλικές ούτε από τις γερμανικές Αρχές, ουδείς μπορεί εξαρχής να την αποκλείσει, καθώς, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, θα μπορούσε και αυτό να αποτελεί μια ενδεχόμενη εξήγηση της σιωπής των πιλότων.

 

ΤΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ ΗΤΑΝ ΠΑΛΙΟ ‘H ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΣΥΝΤΗΡΗΘΕΙ ΣΩΣΤΑ: Η παλαιότητα ενός αεροσκάφους δεν αποτελεί αιτία αυτό να μην είναι ασφαλές, επιβεβαιώνουν τεχνικοί και πιλότοι. Αρκεί να γίνονται όλες οι απαραίτητες συντηρήσεις, σύμφωνα με το εγχειρίδιο του κατασκευαστή: «Το αεροπλάνο είχε περάσει από τακτικό έλεγχο προχθές και από βαριά συντήρηση το περασμένο καλοκαίρι», επισημαίνει ο κ. Κωνσταντέλλος. Κατά τη διάρκεια του τεχνικού ελέγχου της Δευτέρας, είχαν γίνει εργασίες επισκευής στις θύρες των μπροστινών τροχών που, όπως είπαν αξιωματούχοι, έγιναν «για να διορθωθεί ένας θόρυβος».

Στο μικροσκόπιο ειδικών το «μαύρο κουτί»

 

Μέσα σε βαριά πένθιμη ατμόσφαιρα στη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ισπανία για την αεροπορική τραγωδία στις Αλπεις που κόστισε τη ζωή στους 150 επιβαίνοντες του αεροπλάνου της Germanwings, τα σωστικά συνεργεία συνέχισαν χθες την ανάσυρση των σορών των θυμάτων, ενώ οι εμπειρογνώμονες ξεκίνησαν να κάνουν φύλλο και φτερό το ηχογραφημένο περιεχόμενο που έχουν στα χέρια τους από το μαύρο κουτί του αεροσκάφους το οποίο βρέθηκε.

 

Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, η Εθνική Υπηρεσία Ερευνών της Γαλλίας για τα αεροπορικά ατυχήματα (BEA) από χθες έχει ξεκινήσει την απομαγνητοφώνηση και ανάλυση των ηχογραφημένων συνομιλιών των πιλότων, αλλά και άλλων ήχων που έχουν καταγραφεί στο ένα από τα δύο μαύρα κουτιά του αεροσκάφους το οποίο και βρέθηκε. Παρότι το κουτί ήταν σε κακή κατάσταση, σχεδόν διαλυμένο από την πτώση, οι ειδικοί κατάφεραν να αποκτήσουν πρόσβαση στο υλικό που έχει καταγραφεί.

 

Οπως ανέφερε ο επικεφαλής της BEA Ρεμί Ζουτί, σε σχετική συνέντευξη Τύπου, οι ειδικοί της υπηρεσίας του έχουν καταφέρει να ανακτήσουν ένα αξιοποιήσιμο ηχητικό αρχείο δεδομένων, το οποίο όμως δεν έχουν ακόμη εξετάσει ενδελεχώς και από το οποίο δεν μπορεί ακόμη να γίνει αντιστοίχιση μεταξύ των ήχων που ακούγονται και συγκεκριμένων χρονικών στιγμών. Οπως σημειώνουν τα διεθνή μέσα ενημέρωσης πάντως, παρότι ο Ζουτί έκανε λόγο και για «λέξεις» που ακούγονται, δεν επιβεβαίωσε εάν οι πιλότοι του Airbus A320 είχαν τις αισθήσεις τους.

 

Επιπλέον ανέφερε ότι το αεροπλάνο έπεσε χωρίς να παρεκκλίνει της πορείας του, όμως όπως τονίζουν τα πρακτορεία ειδήσεων δεν διευκρίνισε εάν αυτό προέκυψε από παρέμβαση του πιλότου ή του αυτόματου πιλότου ή ήταν κάτι τυχαίο. Πάντως, όπως σημείωσε, ακόμη είναι νωρίς για να βγουν συμπεράσματα για τα αίτια της τραγωδίας και τόνισε ότι θα χρειαστούν ακόμη αρκετές ημέρες μέχρι να υπάρξουν πιο συγκεκριμένα στοιχεία.

 

Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί ότι τον Δεκέμβριο η Airbus είχε εκδώσει οδηγία ασφαλείας για επιδιόρθωση ενός κατασκευαστικού λάθους στα Airbus A318, A319, A320 και A321, το οποίο σύμφωνα με όσα αναφέρονταν θα μπορούσε να προκαλέσει απότομη βύθιση σε αεροσκάφη των παραπάνω τύπων. Η οδηγία εκδόθηκε έπειτα από έλεγχο που έγινε ύστερα από μία ανεξήγητη βύθιση σε αεροσκάφος τύπου Α321, σε πτήση από το Μπιλμπάο προς το Μόναχο. Σε αυτή την πτήση της Lufthansa φυσικά δεν είχε υπάρξει πρόβλημα σοβαρό καθώς ο πιλότος είχε καταφέρει να επαναφέρει τον έλεγχο στο αεροπλάνο.

 

Στην οδηγία ασφαλείας δίνονταν συγκεκριμένες λεπτομέρειες για το τι πρέπει να κάνει ο πιλότος σε περίπτωση που ερχόταν αντιμέτωπος με το πρόβλημα και τι συστήματα πρέπει ή δεν πρέπει να ενεργοποιήσει. Από την πλευρά του πάντως ο διευθύνων σύμβουλος της Germanwings Τόμας Βίνκελμαν σχολίασε το θέμα λέγοντας ότι το μοιραίο αεροπλάνο είχε ελεγχθεί από μηχανικούς της Lufthansa μία μέρα πριν απογειωθεί.

 

Πηγή: Έθνος