Ριζικές αλλαγές στη φορολόγηση αυτοκινήτων
Το υπουργείο Οικονομικών προχώρησε στη σύσταση ειδικής επιτροπής, η οποία θα καταθέσει προτάσεις για την τροποποίηση και τον εξορθολογισμό των νομοθετικών διατάξεων που αφορούν στη φορολόγηση των οχημάτων και στα τέλη κυκλοφορίας. Η εξέλιξη αυτή συνδέεται με το γεγονός ότι η κυβέρνηση αναζητεί νέα μέτρα που θα αποδίδουν σημαντικού ύψους πρόσθετα φορολογικά έσοδα, ώστε κατά τη διαπραγμάτευση με τους δανειστές να καταφέρει να τους πείσει για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού. Στόχος των αλλαγών θα είναι να εξορθολογιστούν οι φόροι στην απόκτηση των οχημάτων και να αυξηθούν οι επιβαρύνσεις που επιβάλλονται στην κατοχή και τη χρήση τους.
Στα σχέδια του υπουργείου Οικονομικών περιλαμβάνεται η κατάργηση του κυβισμού ως κριτηρίου φορολόγησής της απόκτησης των αυτοκινήτων, ώστε ο υπολογισμός των τελών ταξινόμησης να γίνεται με βάση τις πραγματικές εμπορικές αξίες τους, καθώς με τα σημερινά δεδομένα δύο αυτοκίνητα ίδιου κυβισμού, αλλά με μεγάλη διαφορά στην τιμή αγοράς τους καταβάλλουν τα ίδια τέλη.
Για τα τέλη κυκλοφορίας θα εξεταστεί ένα νέο σύστημα, το οποίο θα προβλέπει την επιβολή «πάγιων» τελών, μειωμένων σε σύγκριση με τα ισχύοντα σήμερα και «αναλογικών» τελών που θα έχουν τη μορφή πρόσθετων επιβαρύνσεων στα καύσιμα κίνησης, δηλαδή στη βενζίνη και στο πετρέλαιο κίνησης.
Η ειδική επιτροπή θα πρέπει να παραδώσει τις προτάσεις της στα αρμόδια υπουργεία μέχρι τις 29 Απριλίου, ενώ το νέο μοντέλο φορολόγησης των Ι.Χ. που θα αποφασισθεί θα ενεργοποιηθεί εντός του 2016.
Σύμφωνα, ειδικότερα, με πληροφορίες, το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών προβλέπει:
1. Κατάργηση του κριτηρίου του κυβισμού των οχημάτων ως βάση για τη φορολόγησή τους. Ο υπολογισμός του τέλους ταξινόμησης θα γίνεται με βάση τη λιανική τιμή (προ φόρων), με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης. Δηλαδή, η φορολόγηση των καινούργιων αλλά και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα απορρέει από την αξία λιανικής του κάθε μοντέλου που θα δηλώνει ο κάθε εισαγωγέας στην Υπηρεσία Αξιών του Τελωνείου. Αυτό εκτιμάται ότι θα επιφέρει μείωση της τιμής στα χαμηλού κυβισμού και χαμηλής αξίας και αύξηση στα ακριβά αυτοκίνητα μεσαίου και υψηλού κυβισμού. Σήμερα, τα καινούργια αυτοκίνητα κατά την εισαγωγή τους φορολογούνται βάσει της εργοστασιακής τους αξίας, αλλά και του κυβισμού του κινητήρα με συντελεστές 5% έως 50% και επιπλέον τον ΦΠΑ.
2. Αλλαγές στο σύστημα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας. Θα καθιερωθούν δύο κατηγορίες τελών κυκλοφορίας, τα «πάγια» και τα «αναλογικά». Τα «πάγια» τέλη θα είναι μειωμένα σε σύγκριση με τα ισχύοντα σήμερα ποσά τελών κυκλοφορίας, ώστε να είναι προσιτά σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό φορολογουμένων. Τα «αναλογικά» τέλη θα επιβληθούν με τη μορφή αυξήσεων στη φορολογία των καυσίμων και των λοιπών ενεργειακών προϊόντων που χρησιμοποιούνται για την κίνηση των οχημάτων. Ουσιαστικά, θα επιβληθεί αύξηση φόρου στη βενζίνη και στο πετρέλαιο κίνησης, με στόχο αυτοί που χρησιμοποιούν περισσότερο τα οχήματά τους να επιβαρύνονται με μεγαλύτερα τέλη. Τις υψηλότερες επιβαρύνσεις δηλαδή θα τις έχουν όσοι κινούν περισσότερο τα οχήματά τους ή έχουν μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα, τα οποία «καίνε» περισσότερα καύσιμα, ενώ τους λιγότερους φόρους θα τους καταβάλλουν όσοι μετακινούν ελάχιστα ή καθόλου τα οχήματά τους.
3. Υπολογισμό τεκμηρίων και φόρου πολυτελούς διαβίωσης με βάση τις λιανικές τιμές πώλησης. Σήμερα τα τεκμήρια διαβίωσης υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό του αυτοκίνητου και τα έτη παλαιότητας. Το σύστημα αυτό θα αλλάξει και τα τεκμήρια θα υπολογίζονται με βάση τις λιανικές τιμές των Ι.Χ. και συντελεστές που θα οδηγούν σε απομείωση της αξίας του. Ανάλογη αναπροσαρμογή θα γίνει και στον φόρο πολυτελούς διαβίωσης που επιβάλλεται στα Ι.Χ. άνω των 1.929 κυβικών εκατοστών και υπολογίζεται σε ποσοστό 5% επί του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης για Ι.Χ. έως 2.500 κ.ε. και σε ποσοστό 13% επί της τεκμαρτής δαπάνης διαβίωσης για τα Ι.Χ. άνω των 2.500 κ.ε.