Πρωταθλήτρια η Λήμνος στην απομόνωση
Η ίδια ιστορία επαναλαμβάνεται κάθε καλοκαίρι. Ενώ η επιβατική κίνηση στις ελληνικές θάλασσες κορυφώνεται, μία ομάδα νησιών εξακολουθεί να μένει στο περιθώριο. Τα νησιά του Βορείου Αιγαίου είναι καιρό τώρα οι φτωχοί συγγενείς του αρχιπελάγους, διαψεύδοντας τις στεντόρειες δεσμεύσεις των πολιτικών για στήριξη των ακριτικών μας περιοχών.
Μεταξύ αυτών, η Λήμνος, των 17.000 μονίμων κατοίκων, διεκδικεί με αξιώσεις τα πρωτεία της απομόνωσης. Στα χαρτιά, το νησί συνδέεται τρεις φορές την εβδομάδα με τη Βόρεια Ελλάδα (το δρομολόγιο που, ξεκινώντας δύο φορές την εβδομάδα από Καβάλα και μία από Θεσσαλονίκη, πιάνει στη Λήμνο, τη Λέσβο, τη Χίο, την Ικαρία και τη Σάμο) και τέσσερις φορές την εβδομάδα με την Αττική (το δρομολόγιο του «Ταξιάρχη» από το Λαύριο).
Στην πράξη, στα δρομολόγια της Βορείου Ελλάδος, οι βλάβες, οι δυσχέρειες στον ανεφοδιασμό και άλλα προβλέψιμα απρόοπτα οδηγούν σε πολύωρες καθυστερήσεις και συνεχή ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού. «Δεν είναι μόνο ότι τα πλοία είναι πολύ παλιά», σημειώνει ο Π. Τσανταρλιώτης, απερχόμενος αντιδήμαρχος Λήμνου, «είναι και το ότι είναι ασυντήρητα, με αποτέλεσμα να βγάζουν συνεχώς μηχανικά προβλήματα».
Ο «Θεόφιλος», για παράδειγμα, είναι 39 ετών (έτος ναυπήγησης 1975). Οταν στα τέλη Ιουλίου τα προβλήματα που παρουσίαζε έφτασαν σε οριακό σημείο, η ΝΕΛ, η πλοιοκτήτρια εταιρεία, το αντικατέστησε με το ελαφρώς γηραιότερο «European Express» (έτος ναυπήγησης 1974). Ο σκοπός ήταν το συγκεκριμένο πλοίο να αναλάβει το δρομολόγιο ώς τα τέλη Αυγούστου, αλλά άντεξε μόνο δύο εβδομάδες: στις 12 του μηνός αντικαταστάθηκε από το -ακόμα γηραιότερο αλλά λιγότερο προβληματικό- «Μυτιλήνη».
Ο «Ταξιάρχης» είναι μόλις 38 ετών. Το ούτως ή άλλως μακρύ ταξίδι του προς τη Λήμνο, ωστόσο, παρατείνεται περαιτέρω τους τελευταίους μήνες λόγω απόφασης της ΝΕΛ να προσθέσει στο δρομολόγιο τα Ψαρά, καθότι η εταιρεία έχει σταματήσει να εκτελεί το δρομολόγιο Λαύριο – Ψαρά – Μεστά Χίου.
«Εχουν δίκιο οι νησιώτες που διαμαρτύρονται» παραδέχεται στην «Κ» ο Γ. Αβραντίνης, διευθύνων σύμβουλος της ΝΕΛ. Ωστόσο, σύμφωνα με τη δική του εκδοχή, τα προβλήματα της εταιρείας είναι σύμπτωμα της αναξιοπιστίας του κράτους (καθυστέρηση πληρωμών, αύξηση έμμεσων φόρων, με βαρύτατες συνέπειες στο κόστος καυσίμων) και της μη στήριξής της από τη βασική πιστώτρια τράπεζα, την Πειραιώς.
Συμβάσεις και παρατάσεις
Το τρέχον κεφάλαιο της πονεμένης ιστορίας της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Λήμνου ξεκινά το 2009-10. Τα δύο αυτά χρόνια υπογράφονται δύο δωδεκαετείς συμβάσεις -για τη γραμμή Καβάλας-Θεσσαλονίκης το 2009 και για τη γραμμή του Λαυρίου το 2010- που περιλαμβάνουν δεσμεύσεις της ΝΕΛ για αντικατάσταση των πλοίων που τις εκτελούν έπειτα από τρία χρόνια. Την περίοδο εκείνη, ωστόσο, ξεσπάει η κρίση, ενώ παράλληλα σταματά ο ανταγωνισμός Aegean-Olympic που διατηρούσε σε χαμηλά επίπεδα τα αεροπορικά εισιτήρια για τη Λήμνο.
Η κρίση, που γίνεται εντονότατα αισθητή στον κλάδο της ακτοπλοΐας, οδηγεί στην πρώτη νομοθετική ρύθμιση επί κυβέρνησης Παπανδρέου για παράταση της διορίας για την ανανέωση των πλοίων κατά δύο έτη. Στη συνέχεια, με την κρίση να βαθαίνει περαιτέρω, ο νόμος 4072/2012 (επί κυβέρνησης Παπαδήμου) παρέχει τη δυνατότητα για νέα, τριετή αυτή τη φορά, παράταση.
Τους τελευταίους μήνες, κατόπιν γνωμοδοτήσεων του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης αποφάσισε την παράταση της διορίας αντικατάστασης κατά τρία χρόνια για τον «Θεόφιλο» (ώς τον Νοέμβριο του 2016) και κατά 18 μήνες για τον «Ταξιάρχη» (ώς τον Ιούλιο του ίδιου έτους). Ωστόσο η ΝΕΛ έχει κληθεί σε απολογία από το υπουργείο για το δρομολόγιο του ΒΑ Αιγαίου. Βάσει τροπολογίας που ψηφίστηκε τον περασμένο μήνα, σε περίπτωση που μία εταιρεία αδυνατεί να εκτελέσει ομαλά δρομολόγιο άγονης γραμμής, ο υπουργός έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε απευθείας ανάθεση εναλλακτικού δρομολογίου για τρεις μήνες.
«Είναι υπό εξέταση το ζήτημα. Αν ληφθεί η σχετική απόφαση, πρέπει να μπορεί να αντικατασταθεί άμεσα το πλοίο» δηλώνει στην «Κ» ο κ. Βαρβιτσιώτης. Σημειώνεται ότι έτερη τροπολογία που προώθησε το υπουργείο, που αποσκοπούσε στη λύση πολυετών συμβάσεων κοινή συναινέσει χωρίς να καταπέσουν οι εγγυητικές επιστολές των αναδόχων, αποσύρθηκε. Η κυβέρνηση έχει κατηγορηθεί τότε ότι επιχειρούσε να χαρίσει στις ακτοπλοϊκές εταιρείες το κόστος των εγγυητικών. Ωστόσο το μέτρο, το οποίο υποστήριζε και η ΝΕΛ, θα έλυνε τον γόρδιο δεσμό του πολύπαθου δρομολογίου.
Με πρωτοβουλία του κ. Βαρβιτσιώτη θα πραγματοποιηθεί διημερίδα με θέμα τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες του Βορείου Αιγαίου την ερχόμενη Δευτέρα και Τρίτη στη Μυτιλήνη. «Από κατανόηση, έχουμε χορτάσει», λέει στην «Κ» ο κ. Τσανταρλιώτης. «Για πρώτη φορά βλέπουμε από το υπουργείο διάθεση να φτάσει το μαχαίρι στο κόκαλο», συμπληρώνει, επικαλούμενος την τροπολογία του Ιουλίου. «Το μόνο που μένει τώρα είναι να αναλάβουν δράση».
Πηγή: Καθημερινή