Πού το πάει το Facebook;

27s16facebook1-thumb-large

Στις 24 Αυγούστου του 2015, µόλις έντεκα χρόνια µετά το λανσάρισµά του, οι χρήστες του Facebook ξεπέρασαν για πρώτη φορά το ένα δισεκατοµµύριο σε µία ηµέρα. Εν ολίγοις, εκείνη την ηµέρα ένας στους επτά ανθρώπους στον πλανήτη συνδέθηκε σε αυτό. Οι εγγεγραµµένοι χρήστες του είναι συνολικά 1,5 δισ. – διακόσια εκατοµµύρια περισσότεροι από τους κατοίκους της Κίνας. Το Facebook, λοιπόν, θα µπορούσε κανείς να πει ότι είναι η µεγαλύτερη χώρα του κόσµου. Ταυτόχρονα, πλέον οι περισσότερες ιστοσελίδες, ιστολόγια και εφαρµογές συνδέονται µέσω Facebook µε τους χρήστες τους. Οταν «πέφτει», αυτό µπορεί να επηρεάζει µια εφαρµογή στην οποία χρειάζεσαι το λογαριασµό σου στο κοινωνικό δίκτυο για να συνδεθείς, π.χ. από την ψηφιακή υπηρεσία µουσικής spotify µέχρι τη διαδικτυακή κίνηση ενός ηλεκτρονικού εκδότη που βασίζεται στο Facebook για να βρει πελάτες. Σε ανάλογα «κρασαρίσµατα» τον Ιανουάριο, περισσότερα από 7.500 sites αντιµετώπισαν προβλήµατα καθυστερήσεων γιατί οι σέρβερ τους δεν έπαιρναν απάντηση από το Facebook.

Να µη µιλήσουµε για τα προβλήµατα στην επικοινωνία µεταξύ χρηστών. Η εφαρµογή ανταλλαγής µηνυµάτων Messenger του δικτύου θεωρείται ο πιο δηµοφιλής τρόπος επικοινωνίας – όχι µόνο προσωπικής, αλλά και επαγγελµατικής. Πολλοί προτιµούν να µη χρησιµοποιούν πλέον το mail ή το τηλέφωνο. Ελάχιστοι γνωρίζουν τον τηλεφωνικό αριθµό αυτού µε τον οποίο θέλουν να επικοινωνήσουν, τον προσεγγίζουν µέσω του messenger. Οταν αυτό «πέφτει», µαζί του καταρρέουν και οι επικοινωνίες. Εν ολίγοις, το Facebook είναι ό,τι πιο «µεγάλο» συνέβη ποτέ στον πλανήτη µετά το ίδιο το Ιντερνετ – το οποίο όµως δεν είναι ιδιωτικό. Αυτήν τη στιγµή ο Μαρκ Ζάκερµπεργκ και η παρέα του διαθέτουν µια πρωτοφανή δύναµη.

Να συνδεθούµε όλοι

Τι ετοιµάζουν λοιπόν; Τα πρόσφατα κρασαρίσµατα, όπως αποδείχθηκε, οφείλονται σε αναβαθµίσεις του κώδικα. Για να µπορέσεις να ανταποκριθείς σε 1,5 δισ. χρήστες, πρέπει να κάνεις αλλαγές. Οχι µόνο στις υπηρεσίες σου, αλλά και στη δυνατότητα του δικτύου. Σκοπός του Ζάκερµπεργκ, όπως ο ίδιος έχει πει, είναι να συνδέσει κάθε κάτοικο αυτού του πλανήτη µε το Ιντερνετ – και κατ’ επέκταση µε το Facebook. Υπερβολικό; Ενάµισι δισ. χρήστες είναι εξαιρετικό νούµερο, αλλά ξέρετε τι είναι ακόµα εξαιρετικότερο; Τα πέντε δισεκατοµµύρια – όσοι άνθρωποι, σύµφωνα µε τους υπολογισµούς του, δεν έχουν πρόσβαση στο Ιντερνετ.

«Η άδικη οικονοµική πραγµατικότητα είναι πως όσοι είναι ήδη στο Facebook έχουν πολύ περισσότερα χρήµατα από όλο τον υπόλοιπο κόσµο µαζί. Ισως λοιπόν δεν θα έπρεπε να είναι προτεραιότητά µας να εξυπηρετήσουµε τον υπόλοιπο κόσµο. Εµείς όµως πιστεύουµε ότι ο καθένας δικαιούται να είναι συνδεδεµένος». Αυτά είχε πει ο CEO του Facebook ενάµιση χρόνο πριν. Είναι γνωστό, άλλωστε, πως έχει µια εµµονή µε αυτό που εκείνος αποκαλεί «προσφορά στην κοινωνία». Πώς σκοπεύει να το κάνει;

Με πολλούς τρόπους. Μέσω µικρών δορυφόρων που θα παρέχουν πρόσβαση στο Ιντερνετ σε δύσβατες περιοχές και θα τροφοδοτούνται µε ηλιακή ενέργεια. Μέσω µιας εφαρµογής -της internet.org- που θα παρέχει δωρεάν βασικές υπηρεσίες Ιντερνετ σε ανθρώπους του αναπτυσσόµενου κόσµου. Επιστήµονες της NASA έχουν προσληφθεί γι’ αυτόν το σκοπό και έχουν συστήσει ένα «Εργαστήριο Συνδεσιµότητας». ∆εν ξέρουµε συγκεκριµένες ηµεροµηνίες για το λανσάρισµα κάποιας από αυτές τις τεχνολογίες, όµως ο Ζάκερµπεργκ έχει πει πως το πρότζεκτ της internet.org πάει ήδη καλά στις Φιλιππίνες και στην Παραγουάη, όπου προσέφερε συνδεσιµότητα σε περισσότερους από 3 εκατοµµύρια ανθρώπους το 2014.

Θα φτιάχνει και καφέ

To επόµενο βήµα για την κατάκτηση του κόσµου ο Μαρκ το σχεδιάζει µέσω της εµπλοκής του Facebook σε αυτό που αποκαλούµε «το Ιντερνετ των πραγµάτων», τη νέα τάση της τεχνολογίας κατά την οποία υπάρχει συνδεσιµότητα µεταξύ «έξυπνων» συσκευών. Να µπορεί το ξυπνητήρι σου να ανοίξει την καφετιέρα, να δέχεσαι µηνύµατα από το ψυγείο σου, να µαθαίνεις από την ταµπλέτα σου πόσες θερµίδες έκαψες µέσα στη µέρα. Υπολογίζεται ότι µέσα στην επόµενη πενταετία θα υπάρχουν στην αγορά περίπου 50 δισ. σχετικές συσκευές. Μέσω της δικής του πλατφόρµας Parse, που προσφέρει σε developers τα εργαλεία για να φτιάχνουν νέες εφαρµογές, το Facebook πρόσφατα προσέφερε ένα νέο kit λογισµικού που βοηθάει να αναπτύσσονται εφαρµογές που θα συνδέουν «έξυπνες» συσκευές. Το πώς ακριβώς σκοπεύει να ενσωµατώσει αυτή την τεχνολογία στο Facebook είναι ακόµα άγνωστο, αλλά µπορεί να µην είναι µακριά η εποχή που θα χαµηλώνουµε τα φώτα στο σπίτι µας ή θα ανοίγουµε την πόρτα του γκαράζ µέσω του κοινωνικού δικτύου.

Σύνθετη αναζήτηση

Τέλος, ένας ακόµη στόχος που έχει θέσει η εταιρεία είναι η αναβάθµιση της αναζήτησης εντός του Facebook. H προσπάθεια που έγινε το 2013 µέσω του Graph Search, που θα συνδύαζε τα δεδοµένα που έχει το Facebook από το 1,5 δισ. χρήστες του µαζί µε στοιχεία του ∆ιαδικτύου, απέτυχε και το εργαλείο απεσύρθη. Τώρα ετοιµάζεται κάτι ακόµη πιο προχωρηµένο που, όπως λένε στελέχη του Facebook, θα είναι πραγµατικά πολύ χρήσιµο. Αυτό µπορεί να σηµαίνει, π.χ., ότι θα µπορεί κανείς να βρει το πιο κοντινό εστιατόριο από τα αγαπηµένα των φίλων του σε κάθε µέρος του κόσµου που επισκέπτεται. Μόνο που η ποσότητα των δεδοµένων που χρειάζεται κανείς για να φτιάξει ένα τόσο εξειδικευµένο εργαλείο είναι τόσο µεγάλη, που θα χρειαστεί αρκετά χρόνια.
Αλλά ούτε ο χρόνος ούτε τα χρήµατα είναι κάτι που απασχολεί τον Μαρκ Ζάκερµπεργκ. Είναι διατεθειµένος να προσφέρει και από τα δύο προκειµένου να κάνει το όραµά του πραγµατικότητα. Μην εκπλαγείτε, λοιπόν, αν αρκετά από τα προαναφερόµενα που σας φάνηκαν παράδοξα βρεθούν σύντοµα στη διάθεσή µας…

Πηγή: Καθημερινή