Οι Καρυάτιδες μέσα από τα μάτια ενός ζωγράφου
Η Αμφίπολη μέσα από την καλλιτεχνική ματιά ενός ζωγράφου. Ενα σχέδιο αναπαράστασης του εσωτερικού του ταφικού μνημείου, που προσελκύει τους τελευταίους μήνες το διεθνές ενδιαφέρον, φιλοτέχνησε και δημοσίευσε στο προσωπικό του ιστολόγιο ο ζωγράφος Γεράσιμος Γερολυμάτος.
► Φωτογραφία: «Πιστεύω ακράδαντα, από την καλλιτεχνική οπτική, πως ο γλύπτης χρησιμοποίησε τις δύο Καρυάτιδες με τέτοιο τρόπο ώστε να συμμετέχουν σε μια κοινή σύνθεση, σκοπός και αποκορύφωση της οποίας θα πρέπει να ήταν η μεταφορά της έντασης σε ένα κοινό σημείο αναφοράς και για τις δύο», λέει ο ζωγράφος Γεράσιμος Γερολυμάτος
Το σχέδιο επικεντρώνεται στους δύο πρώτους θαλάμους του μνημείου και κυρίως στον δεύτερο και τρίτο τοίχο, αυτόν με τις περίτεχνες Καρυάτιδες και τον επόμενο με το θυραίο άνοιγμα που ο ίδιος ονομάζει «Ιωνική Θύρα», όπου πρόσφατα οι αρχαιολόγοι βρήκαν τμήματα της μαρμάρινης πόρτας.
«Δεν έχω κανέναν σκοπό να εμπλακώ στην επιστημονική συζήτηση για την ταυτότητα του μνημείου και του νεκρού που στεγάζει. Είμαι ένας ζωγράφος και προσεγγίζω το θέμα με καθαρά καλλιτεχνική ματιά, από πηγαίο και ανιδιοτελές ενδιαφέρον, μεταφέροντας κάποιες διαπιστώσεις που δεν στερούνται λογικής», δήλωσε στο «Εθνος» ο κ. Γερολυμάτος.
Βασιζόμενος στα επίσημα στοιχεία των διαστάσεων των εσωτερικών χώρων που έχει δώσει η ανασκαφική ομάδα και το υπουργείο Πολιτισμού, ο καλλιτέχνης προβαίνει σε μια σειρά από διαπιστώσεις, που αφορούν τις αναλογίες των διαστάσεων, οι οποίες κατά τον ίδιο υπακούουν στη σχέση 1/3.
«Σχεδιάζοντας τον χώρο και ακολουθώντας στην κυριολεξία τη σκέψη του αρχιτέκτονα, βρέθηκα πολύ συχνά προ εκπλήξεων, καθώς αναλογίες και αριθμοί επαναλαμβάνονταν εδώ κι εκεί στις σχέσεις των μερών», επισημαίνει.
Ενδεικτικά αναφέρει πως το πλάτος του θυραίου ανοίγματος του τρίτου διαφραγματικού τοίχου είναι 1,50 μ., δηλαδή ακριβώς το ένα τρίτο του πλάτους του τοίχου και ολόκληρου του μνημείου. Το άνοιγμα των βάθρων όπου στέκονται οι Καρυάτιδες έχει μετρηθεί στο 1,68 μ., δηλαδή κατά 18 εκατοστά μεγαλύτερη από το άνοιγμα του τρίτου τοίχου. Η σχέση 1/3 εδώ εμφανίζεται αναλογικά μειούμενη. Τα 2μ82 μ. που απομένουν αν αφαιρεθεί το άνοιγμα, μοιράζονται από 1,41 σε κάθε πλευρά, δηλαδή όσο το πλάτος των βάθρων.
Σύμφωνα με τον ζωγράφο, ο λόγος 1/3 επαναλαμβάνεται στον δεύτερο τοίχο, αυτή τη φορά στις ίδιες τις Καρυάτιδες. Ετσι το 1/3 των 4,50 μ. εντοπίζεται τώρα σε ένα σημείο του εσωτερικού προς την Πύλη βραχίονά τους, από όπου φέροντας μια κατακόρυφη νοητή γραμμή προς το άνοιγμα του 1,68 μ. αυτή θα περάσει από το 1,59 μ., δηλαδή κατά 9 εκ. λιγότερο για κάθε πλευρά, Χ2 φορές=18 εκ., δηλαδή ευθυγραμμίζεται με το άνοιγμα της «Ιωνικής» Θύρας, αφού 1,68-18=1,50 μ.
Ο καλλιτέχνης προσδιορίζει στα 2,25 μ. το ύψος των Καρυατίδων (σ.σ. το ΥΠΠΟ τις έχει μετρήσει 2,27 μ.), δηλαδή ακριβώς το μισό του φάρδους του θαλάμου (2,25 Χ 2 = 4,50). Αυτό σημαίνει ότι αν άνοιγαν σε πλήρη έκταση τα χέρια τους, το μήκος τους θα αντιστοιχούσε στο πλάτος του τάφου.
Τέλος, στην πύλη των Καρυατίδων σχηματίζεται ένα ακόμη τέλειο τετράγωνο, το οποίο ορίζεται από το πλάτος του θαλάμου και το ύψος του από τη βάση των βάθρων μέχρι το άνω μέρος του επιστυλίου.
Ο κ. Γερολυμάτος κάνει μια υπόθεση εργασίας ως προς την κίνηση των χεριών των Καρυατίδων, μελετώντας τους ώμους και μέρος των βραχιόνων τους και διαπιστώνει πως η γωνία που σχηματίζουν ως προς τον άξονα του σώματος είναι διαφορετική, ενώ καταλήγει στο συμπέρασμα πως κάτι κρατούσαν από κοινού στη μέση του ανοίγματος μεταξύ τους, ενδεχομένως ένα στεφάνι.
«Πιστεύω ακράδαντα, από την καλλιτεχνική οπτική, πως ο γλύπτης χρησιμοποίησε τις δύο Καρυάτιδες με τέτοιο τρόπο, ώστε να συμμετέχουν σε μια κοινή σύνθεση, σκοπός και αποκορύφωση της οποίας θα πρέπει να ήταν η μεταφορά της έντασης σε ένα κοινό σημείο αναφοράς και για τις δύο», αναφέρει.