Οι 14 προτάσεις για τη μεταφορά μαθητών

Οι προτάσεις διαμορφώθηκαν στο χθεσινό περιφερειακό συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας από τη διοίκηση αλλά και τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης -παρά την κριτική που της άσκησαν για ολιγωρία και καθυστερημένη πρωτοβουλία- καθώς 200 μαθητές στη Θεσσαλονίκη και εκατοντάδες άλλοι στους γύρω νομούς εξακολουθούν να πηγαίνουν με τα πόδια στο σχολείο.

 

Μάλιστα η συζήτηση έγινε σε κλίμα έντασης, πριν να καταλήξει το συμβούλιο στη δέσμη μέτρων, που θα αποσταλεί άμεσα στα συναρμόδια υπουργεία.

 

Σειρά προτάσεων στα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών, Εσωτερικών και Παιδείας πρόκειται να καταθέσει η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που έχουν ανακύψει και φέτος στο πολύπαθο έργο της μεταφοράς των μαθητών.

 

Οι προτάσεις συνδιαμορφώθηκαν με τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης, οι οποίες μάλιστα άσκησαν δριμεία κριτική στη διοίκηση, κατηγορώντας την ότι ολιγώρησε και δεν άνοιξε τη συζήτηση στο περιφερειακό συμβούλιο, την ώρα που 200 μαθητές στη Θεσσαλονίκη και εκατοντάδες άλλοι στους γύρω νομούς εξακολουθούν να μην εξυπηρετούνται από λεωφορεία για τη μεταφορά τους στο σχολείο.

Η συζήτηση για το θέμα στη χθεσινή συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου έγινε σε κλίμα έντασης, καθώς ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας πρότεινε να εισαχθεί το θέμα ως έκτακτο σε επόμενη συνεδρίαση, προκειμένου να κληθούν γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί. Η αντιπολίτευση ωστόσο επέμεινε να συζητηθεί, όπως και έγινε, προκειμένου να κατατεθούν οι προτάσεις της και να ενταχθούν στο κείμενο που συνέταξε η διοίκηση και το οποίο θα αποσταλεί άμεσα στο συναρμόδια υπουργεία.

Μιλώντας για το θέμα των μαθητικών δρομολογίων ο κ. Ίξιτζικώστας επανέλαβε ότι η περιφέρεια είναι διεκπεραιωτής του έργου, καθώς τους κανόνες τους βάζει η κυβέρνηση, ενώ οι λεωφορειούχοι αποδέχονται τους όρους του διαγωνισμού ή όχι.

 

«Δεν έχουν καμία ευθύνη οι αιρετές περιφέρειες, και όσο η κυβέρνηση δεν λύνει το θέμα, αυτό θα παραμένει επείγον» τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας και πρόσθεσε ότι ήδη το δ.σ. της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝΠΕ) πρότεινε στον υπουργό Εσωτερικών είτε να μεταβιβάσει εξ ολοκλήρου την αρμοδιότητα του έργου στις περιφέρειες είτε να την πάρει πίσω οριστικά.

Στο πλαίσιο των προτάσεων που διαμόρφωσε το περιφερειακό συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας προβλέπεται μεταξύ άλλων να δοθεί οριστική λύση στα μαθητικά δρομολόγια και όχι να δίνονται παρατάσεις στις συμβάσεις, όπως η τρέχουσα που ολοκληρώνεται στις 28 Φεβρουαρίου του 2015.
Για τις ενέργειες της περιφέρειας ώστε να μη μείνει κανένα παιδί χωρίς μεταφορά ενημέρωσε το σώμα ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Θεοφάνης Παπάς, τονίζοντας ότι το πρόβλημα προκύπτει κυρίως από τον σχετικό νόμο, που ακολουθεί τον μαθηματικό τύπο στις συμβάσεις πολιτείας – λεωφορειούχων.

 

Το αποτέλεσμα είναι για μια σειρά περιπτώσεων μεταφοράς μαθητών να μην κρίνεται συμφέρουσα η σύμβαση από τους λεωφορειούχους και να κηρύσσονται άγονοι οι σχετικοί διαγωνισμοί. «Τελικά υπάρχουν παιδιά που δεν μεταφέρονται στα σχολεία τους, παρότι φέτος η περιφέρεια αύξησε κατά περίπου 900.000 ευρώ τον προϋπολογισμό του έργου», σημείωσε ο κ. Παπάς.

 

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

 

Οι προτάσεις στις οποίες κατέληξε το περιφερειακό συμβούλιο είναι:

 

1. Οι δαπάνες για τη μεταφορά μαθητών να είναι μεταβιβαστικές πληρωμές, δηλαδή όσες μεταφορές χρειάζονται τόσα χρήματα να δίνονται από τον προϋπολογισμό και να μην εγγράφονται αυτά τα χρήματα στους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ).

 

2. Τροποποιήσεις στην ΚΥΑ με συμπληρώσεις και παρεμβάσεις (π.χ. κατάργηση 90λεπτης παραμονής σε μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης).

 

3. Οι προβλέψεις της ΚΥΑ σχετικά με τις αποστάσεις που καθορίζουν τους δικαιούχους μεταφοράς χρειάζεται να απλοποιηθούν και να καταργηθεί η περίπτωση Β’, άρθ. 1, παρ. 1.

 

4. Τα όρια του άρθρου 1 χρειάζεται να επανεξεταστούν, ώστε να διασφαλίζεται ότι οι προβλεπόμενες αποστάσεις είναι εφικτό να διανυθούν πεζή με ασφάλεια από μαθητές στις αντίστοιχες ηλικίες.

 

5. Οι μαθητές νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου θα πρέπει, σε κάθε περίπτωση, για λόγους ασφάλειας να μεταφέρονται με δημόσια σύμβαση υπηρεσιών όταν η συνολική απόσταση της κατοικίας τους από τη συντομότερη ενδεδειγμένη (πεζή) διαδρομή από το σχολείο είναι πάνω από 1.200 μ. Επιπλέον, κατά τη μεταφορά των μαθητών είναι αναγκαία η παρουσία συνοδού.

 

6. Να διευκρινιστεί προς τους αρμόδιους φορείς ότι η μεταφορά μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με μέσα μαζικής μεταφοράς πρέπει να θεωρείται «αδύνατη» εφόσον απαιτούνται πολλαπλές μετεπιβιβάσεις. Σ’ αυτή την περίπτωση η μεταφορά πρέπει να πραγματοποιείται με δημόσια σύμβαση υπηρεσιών.

 

7. Να διασφαλιστεί από το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων με τρόπο σαφή και συγκεκριμένο η παραμονή, πάντοτε εντός του σχολείου και σε κατάλληλες συνθήκες απασχόλησης/εποπτείας, των μαθητών που χρειάζεται να περιμένουν λόγω του χρόνου εκτέλεσης του δρομολογίου τους.

 

8. Να συγκροτηθεί άμεσα η προβλεπόμενη στην ΚΥΑ Ομάδα Διαχείρισης’Εργου (ΟΔΕ) με προηγούμενη υπόδειξη εκπροσώπων εκ μέρους των φορέων που μέχρι σήμερα δεν έχουν ανταποκριθεί στα σχετικά αιτήματα του υπουργείου Εσωτερικών.

 

9. Σύμφωνα και με τις προβλέψεις της ισχύουσας νομοθεσίας για τα προσωπικά δεδομένα, στους φορείς που υλοποιούν τον σχεδιασμό της μεταφοράς μαθητών να εξεταστεί η δυνατότητα να δίνεται πρόσβαση σε συγκεκριμένα πεδία της κεντρικής βάσης δεδομένων «my school» του υπουργείου Παιδείας, τα οποία αφορούν αποκλειστικά στα στοιχεία διευθύνσεων κατοικίας των μαθητών.

 

10. Για την αποτελεσματικότερη κατάρτιση και τη βελτιστοποίηση των δρομολογίων, καθώς και για τον προσδιορισμό των δικαιούχων, απαιτείται η δημιουργία ενιαίας βάσης δεδομένων, στην οποία θα αξιοποιούνται όλα τα διαθέσιμα στοιχεία.

 

11. Να επανεξεταστεί από το υπουργείο Παιδείας το μέτρο των συγχωνεύσεων σχολείων στις περιπτώσεις που δημιουργεί αναγκαιότητα μετακίνησης των μαθητών, καθώς φαίνεται ότι το οικονομικό όφελος που υποστηρίζεται ότι προκύπτει μειώνεται στο σύνολο του και η δαπάνη μετακυλίεται σε μεγάλο βαθμό στο υπουργείο Εσωτερικών.

 

12. Απαιτείται νομοθετική ρύθμιση προκειμένου αυτός που θα συμμετέχει σε διαγωνισμό να εξαιρείται από την υποχρέωση να είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμερος. Αυτό να ελέγχεται κατά τη διαδικασία της πληρωμής προβλεπόμενου συμψηφισμού τυχόν οφειλών.

 

13. Απαιτείται νομοθετική ρύθμιση προκειμένου οι διαδικασίες να εξαιρούνται από την υποχρέωση διενέργειας ηλεκτρονικού διαγωνισμού, λόγω αδυναμίας συμμετοχής των μεταφορέων (κυρίως κάτοχοι ταξί).

 

14. Απαιτείται νομοθετική ρύθμιση προκειμένου για λόγους ταχύτητας ο προσυμβατικός έλεγχος να γίνεται από την υπηρεσία επιτρόπου ελεγκτικού συνεδρίου του κάθε νομού, ακόμα και στις περιπτώσεις του διεθνούς διαγωνισμού.

 

Πηγή: Μακεδονία