Νέο πρόσωπο στον πόλεμο του μετρό -Έδωσε διορία ενάμιση μήνα, πριν να ζητήσει εισαγγελική παρέμβαση
Ενώ μέχρι τώρα στην αντιπαράθεση για το μετρό, το οποίο σύμφωνα με την ανάδοχο κοινοπραξία καταρρέει, πρωταγωνιστούσαν ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων Στράτος Σιμόπουλος και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «Αττικό Μετρό» Χρήστος Τσίτουρας, από χθες στο κάδρο της υπόθεσης μπήκε και ο περιφερειάρχης Κ. Μακεδονίας.
Μιλώντας σε συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής ο Απόστολος Τξιτζικώστας έδωσε διορία 45 ημερών, πριν να προσφύγει στον εισαγγελέα.
Για έργα που βάλτωσαν επί των ημερών Τζιτζικώστα στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και ξεκόλλησαν με δική του παρέμβαση έκανε λόγο απαντώντας ο Στράτος Σιμόπουλος.
Δυναμική παρέμβαση για το επίμαχο θέμα του μετρό έκανε ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, ζητώντας από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και τη διοίκηση της Αττικό Μετρό ΑΕ να επιλύσουν τα προβλήματα που έχουν ανακύψει στο έργο.
Διεμήνυσε μάλιστα ότι αν μέσα σε 45 μέρες δεν γίνουν οι αναγκαίες ενέργειες, θα προσφύγει στον εισαγγελέα, καθώς οι μεγάλες καθυστερήσεις προκαλούν οικονομική ζημία στο ελληνικό δημόσιο και στην πόλη της Θεσσαλονίκης.
Ο περιφερειάρχης απαίτησε και από τους εμπλεκόμενους φορείς να τοποθετηθούν δημόσια για το θέμα, σημειώνοντας ότι το έργο είναι εκτός χρονοδιαγράμματος, γεγονός που εγκυμονεί τον κίνδυνο να χαθεί και η χρηματοδότηση.
Ο κ. Τζιτζικώστας εδώ και δύο χρόνια επέλεξε να μη σηκώσει τους τόνους για το θέμα του μετρό και απλώς επεσήμαινε τις καθυστερήσεις, λέγοντας ότι το έργο θα πάει πολύ πίσω. Χθες όμως εμφανίστηκε αποφασισμένος να παίξει καθοριστικό ρόλο για την πορεία των εργασιών του μετρό. Και παρότι δεν έχει σαφή αρμοδιότητα για το έργο, άφησε να εννοηθεί ότι σκοπεύει να αποτελέσει τον τέταρτο παίκτη στην παρτίδα που μέχρι τώρα παίζεται ανάμεσα στο υπουργείο Μεταφορών, τη διοίκηση της Αττικό Μετρό και τον δήμο Θεσσαλονίκης.
Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι χθες, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης, όπου συζητήθηκε το θέμα, εξαπέλυσε επίθεση ενάντια στον πρόεδρο της Αττικό Μετρό ΑΕ Χρήστο Τσίτουρα και τη διοίκηση της εταιρείας, αλλά και ενάντια στον γενικό γραμματέα Δημοσίων Έργων Στράτο Σιμόπουλο.
«Το μετρό κινδυνεύει να τιναχτεί στον αέρα από τις κατά συνθήκη αλήθειες, που είναι νομικές και νομικίστικες. Το έργο θα πάει πολύ πίσω και η ταλαιπωρία θα παραταθεί επ’ αόριστο. Κι επειδή η κοινοπραξία που έχει αναλάβει το έργο είναι ελληνοϊταλική, θα πω πως πρόκειται για φιάσκο και τραγωδία. Φιάσκο γιατί το μετρό αντί να είναι στις ράγες είναι στον αέρα, και τραγωδία διότι την ανικανότητα ορισμένων την πληρώνει η πόλη, οι κάτοικοι, οι εργαζόμενοι, οι επιχειρήσεις, οι καταστηματάρχες, οι επαγγελματίες», είπε συγκεκριμένα ο κ. Τζιτζικώστας.
Ο ίδιος χαρακτήρισε τραγικό το μάνατζμεντ της διοίκησης της Αττικό Μετρό και αναρωτήθηκε: «Για αυτή την απίστευτη τρύπα θα απολογηθεί κανείς; Για την καταστροφή των επιχειρήσεων και την ταλαιπωρία της πόλης θα απολογηθεί κανείς;».
ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΣΘΕΝΟΣ ΚΑΙ ΕΥΘΙΞΙΑ
Ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας συνέχισε τη σκληρή κριτική του σε βάρος των κ. Τσίτουρα και Σιμόπουλου, ενώ σχολίασε την απουσία τους από τη χθεσινή συνεδρίαση, στην οποία είχαν κληθεί να παρευρεθούν. «Κάποιοι δεν έχουν ούτε το σθένος ούτε την ευθιξία να είναι παρόντες και να αναλάβουν τις ευθύνες τους.
Ο κ. Τσίτουρας δεν θεώρησε σκόπιμο να έρθει για να ενημερώσει εκείνους που με τα βάρη και τους φόρους χρηματοδοτούν και σηκώνουν όλο το βάρος της υλοποίησης του έργου», δήλωσε ο κ. Τζιτζικώστας.
Για τον κ. Σιμόπουλο είπε σε υψηλό τόνο πως υπάρχουν και γενικοί γραμματείς που πληρώνονται από τους έλληνες φορολογούμενους και αντί να είναι εδώ εκδίδουν πανικόβλητες ανακοινώσεις.
«Επικοινωνιακές φιέστες ούτε έκανα ποτέ ούτε και θα κάνω ποτέ. Όπως δεν έχω αναλάβει δημόσια θέση για να ικανοποιήσω τις προσωπικές μου φιλοδοξίες και να περιμένω τις επόμενες εκλογές.
Άλλοι τα κάνουν αυτά, κυνηγώντας το προσωπικό τους όνειρο, και έχουν αγωνία επειδή έχουν εκλογές μπροστά τους», υπογράμμισε.
► ΤΕΕ/ΤΚΜ
Στα δύσκολα εξαφανίζονται Ευθύνες στους κ. Τσίτουρα και Σιμόπουλο επέρριψε και ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ Πάρις Μπίλλιας, λέγοντας πως «όταν έρχονται τα δύσκολα, εξαφανίζονται και βάζουν υπαλλήλους να βγάλουν το φίδι από την τρύπα».
Διέβλεψε ότι δεν θα υπάρχουν αποτελέσματα από τη διαιτησία πριν από την παρέλευση έξι μηνών. «Ο εργολάβος απειλεί ότι θα αποχωρήσει στις 2 Δεκεμβρίου, παρότι σήμερα δεν το επανέλαβε. Η Αττικό Μετρό είπε για επαναδημοπράτηση. Ούτε για αστείο δεν πρέπει να λέγεται κάτι τέτοιο.
Θα μείνουν νεκρά εργοτάξια για δύο χρόνια, θα επιστρέψουμε χρήματα στην EE και θα ναυαγήσει η επέκταση στην Καλαμαριά».
Δηλώσεις: Κινδυνεύει να καταρρεύσει το έργο
Μιλώντας στη συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής, ο αναπληρωτής κοινός εκπρόσωπος της αναδόχου κοινοπραξίας, Θεόδωρος Μέγγουλης, δήλωσε απαισιόδοξος για τη συνέχιση του έργου. «Χρειάζεται κοινή τεχνοοικονομική λύση, αλλιώς είναι απολύτως βέβαιο ότι δεν θα εκτελεστεί η σύμβαση, δεν θα τελειώσει το έργο και τη λύση θα τη δώσουν τα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Χρειάζεται ρεαλισμός, τόλμη, άμεσες αποφάσεις και συγκέντρωση στον στόχο. Χρόνος δεν υπάρχει. Το έργο βρίσκεται στα όρια της κατάρρευσης και είναι αναπόφευκτη η διακοπή του και μάλιστα πολύ σύντομα» τόνισε. Πρόσθεσε ακόμη πως η κοινοπραξία δεν είναι διατεθειμένη να υποστεί συνέπειες που δεν την ανήκουν.
Από την πλευρά του ο διευθυντής του «Μετρό Θεσσαλονίκης», Γιώργος Κωνσταντινίδης, έκανε λόγο για τις αιτίες των πολυετών καθυστερήσεων στην υλοποίηση του μετρό και ανέφερε την καθυστέρηση στην ουσιαστική εκκίνηση του έργου, τη σύμβαση, τις κτήσεις των γηπέδων (και ειδικά τις απαλλοτριώσεις που είναι ακόμη σε εκκρεμότητα) και τη ρευστότητα του αναδόχου.
Ο υπουργός Μακεδονίας-Θράκης Γιώργος Ορφανός χαρακτήρισε σοβαρές τις οικονομικές επιπτώσεις από την καθυστέρηση στο έργο. «Σε καμιά φάση δεν είχαμε πλήρη ανάπτυξη του έργου» είπε και ζήτησε έστω και τώρα να υπάρξει στη Θεσσαλονίκη προϊσταμένη αρχή που θα δίνει τελεσίδικες λύσεις. «Η διαιτησία πρέπει να ολοκληρωθεί για απαιτήσεις του αναδόχου περίπου 560 εκατ. ευρώ.
Να υπάρξει τελική απόφαση πόσα δικαιούνται».
Ο Γιάννης Ιωαννίδης είπε ότι η Θεσσαλονίκη είναι αγανακτισμένη από το μετρό, ενώ ο Σταύρος Καλαφάτης άσκησε δριμύτατη κριτική στην απουσία εκπροσώπου της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης, λέγοντας πως εκτίθεται διπλά. Πρώτον, γιατί η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αναλαμβάνει πρωτοβουλία ειδικής συνεδρίασης για το μετρό παρότι δεν έχει ανάμιξη και δεν ευθύνεται για καμία κωλυσιεργία και, δεύτερον, γιατί ο δήμος απουσιάζει, παρότι είναι ένας από τους παράγοντες κωλυσιεργίας.
Ο Σάββας Αναστασιάδης ζήτησε να γίνει ό,τι είναι δυνατόν για να προχωρήσει απρόσκοπτα το έργο, ενώ η Δέσποινα Χαραλαμπίδου επέρριψε βαρύτατες ευθύνες στην πολιτεία, στην Αττικό Μετρό ΑΕ και στον ανάδοχο. «Δεν δεχόμαστε, όσον αφορά τις υπερβολικές απαιτήσεις του αναδόχου, λύσεις όπως αυτή που δόθηκε με τις συμβάσεις για τους αυτοκινητοδρόμους», σημείωσε.
Ο Μάρκος Μπόλαρης δήλωσε ότι το μετρό κινδυνεύει να γίνει ανέκδοτο, σημειώνοντας ότι υπάρχει έλλειμμα θεσμικής λειτουργίας.
Ο Θεοδόσης Κωνσταντινίδης ανέφερε ότι «εκείνο που δεν πρέπει να γίνει είναι να σταματήσει το έργο για να επαναδημοπρατηθεί, διότι αυτό θα σημάνει τεράστιες καθυστερήσεις και μεγάλες επιβαρύνσεις στην κοστολόγηση».
Για ανικανότητα διακυβέρνησης και μικροπολιτικές σκοπιμότητες μίλησε η Νιόβη Παυλίδου, ενώ ο Μιχάλης Τρεμόπουλος σημείωσε πως «τα λέγαμε και δεν άκουγε κανείς. Σήμερα λουζόμαστε τα αποτελέσματα».
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης, όπου συζητήθηκε το θέμα του μετρό, ο Απ. Τζιτζικώστας διεμήνυσε ότι αν μέσα σε 45 μέρες δεν γίνουν οι αναγκαίες ενέργειες, θα προσφύγει στον εισαγγελέα, καθώς οι μεγάλες καθυστερήσεις προκαλούν οικονομική ζημία στο ελληνικό δημόσιο και στην πόλη της Θεσσαλονίκης.
«ΕΙΝΑΙ ΑΝΙΚΑΝΟΙ»
Τα πυρά του κ. Τζιτζικώστα πάντως δεν περιορίστηκαν μόνο στην απουσία των κ. Τσίτουρα και Σιμόπουλου, αλλά επεκτάθηκαν και στην ικανότητά τους να διαχειριστούν το έργο του μετρό. «Δεν είναι τεχνοκράτες, αντίθετα συμπεριφέρονται σαν αποικιοκράτες. Η υπομονή και η απρέπεια έχουν όρια και αυτοί τα ξεπέρασαν.
Ξεπέρασαν όμως και τα όρια της ανικανότητας. Δεν έχει κανείς το δικαίωμα να εμπαίζει τη Θεσσαλονίκη και τους κατοίκους της και να τους κρατά σε ομηρία. Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να θέτει σε κίνδυνο τις χρηματοδοτήσεις ή να παίζει με τις δουλειές των εργαζομένων», σχολίασε ο περιφερειάρχης. Δεν παρέλειψε επίσης να τονίσει πως υπάρχουν πολιτικές και διοικητικές ευθύνες οι οποίες και θα αποδοθούν, αλλά -όπως είπε- πρέπει να διερευνηθεί ποιοι έχουν πιθανότατα και ποινικές ευθύνες.
Ο κ. Τζιτζικώστας αναφέρθηκε και στο ΤΕΕ/ΤΚΜ, από το οποίο ζήτησε να δημιουργήσει αντιπροσωπεία για απευθείας συζητήσεις με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «και όχι με γενικούς γραμματείς, προϊσταμένους και διευθυντές». Κάλεσε επίσης τους βουλευτές της Θεσσαλονίκης να φέρουν το θέμα του μετρό Θεσσαλονίκης στη Βουλή και τον υπουργό Μακεδονίας-Θράκης Γιώργο Ορφανό να το θέσει άμεσα στο υπουργικό συμβούλιο.
Στρ. Σιμόπουλος Σκληρή τοποθέτηση για Τζιτζικώστα
Ένα νέο πολιτικό μέτωπο ανοίγει για Ε τον θεσσαλονικιό γενικό γραμματέα Δημοσίων Έργων Στράτο Σιμόπουλο με αφορμή την εξέλιξη του μετρό της πόλης, την οποία παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς λόγω, πλην των αρμοδιοτήτων, και της εντοπιότητάς του. Μετά τη δημόσια αντιπαράθεσή του με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, η οποία δομήθηκε γύρω από την τύχη των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου του μετρό, από χθες προστέθηκε και αυτή με τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα. Αφορμή η απόφαση για ειδική συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης για το μετρό αλλά κυρίως η δήλωση του κ. Τζιτζικώστα που προηγήθηκε πως «καλέσαμε όλους τους αρμόδιους φορείς για να τοποθετηθούν γι’ αυτό το φιάσκο του μετρό. Αύριο είναι η μέρα και η ώρα για να πέσουν οι μάσκες. Η Θεσσαλονίκη δεν αντέχει άλλο».
Προφανώς ενοχλημένος από τη διαρκή κριτική που ασκείται πανταχόθεν στο έργο και εκτιμώντας πως αυτή περιορίζεται σε επικοινωνιακό και όχι εποικοδομητικό χαρακτήρα, ο κ. Σιμόπουλος επέλεξε να περάσει στην αντεπίθεση. Έτσι νωρίς χθες το πρωί, πριν από τη συνεδρίαση της Μητροπολιτικής, στην οποία και δεν έδωσε το παρών, εξέδωσε σκληρή ανακοίνωση για τους χειρισμούς του κ. Τζιτζικώστα. «Η διαχείριση της σύμβασης του μετρό Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε ένα πολύ λεπτό σημείο και γι’ αυτό καλό είναι όσοι κατέχουν υπεύθυνες θέσεις να αποφεύγουν δηλώσεις και επικοινωνιακές φιέστες, που δεν προσφέρουν τίποτε ουσιαστικό στην ομαλή εξέλιξη του πολύπαθου έργου, για την ολοκλήρωση του οποίου εργαζόμαστε συνεχώς και δίνουμε λύσεις στα πολλά προβλήματα που κληρονομήσαμε. Ο σταθμός Παπάφη είναι χαρακτηριστική απόδειξη», σημειώνεται στην ανακοίνωσή του. Μάλιστα, εξαπέλυσε σκληρή επίθεση στον κ. Τζιτζικώστα, κάνοντας λόγο για βαλτωμένα έργα της περιφέρειας: «Τους παροτρύνω να παραδειγματιοτούν από τον αθόρυβο τρόπο με τον οποίο συμβάλλαμε στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων να ξεκολλήσουν ορισμένα βαλτωμένα έργα της περιφέρειας. Ενδεικτικά αναφέρω τον δρόμο Ποτίδαιας-Κασσανδρείας, τον κόμβο στη Λαχαναγορά και τον κόμβο στην Αμφίπολη. Τους παροτρύνω τέλος να ασχοληθούν με κάποια βαλτωμένα έργα της περιφέρειας όπως είναι ο δρόμος Κιλκίς – Θεσσαλονίκη και οι δεκάδες ημιτελείς σχολικές αίθουσες σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα, αλλά και ο αποχιονισμός των μεγάλων οδικών αρτηριών», κατέληξε.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΓΚΙΟΥΛΕΚΑ ΚΑΙ ΚΑΛΑΦΑΤΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Για το θέμα του μετρό ο βουλευτής της ΝΔ Κώστας Γκιουλέκας κατέθεσε χθες ερώτηση προς τους υπουργούς Οικονομικών, Υποδομών και Πολιτισμού, αναφέροντας πως τα χρονοδιαγράμματα που είχαν τεθεί παλαιότερα έχουν ξεπεραστεί χωρίς να έχουν τηρηθεί και είναι κοινό πλέον το ερώτημα για το πότε θα δοθεί το μετρό στην κοινή χρήση. Ζητεί να ενημερωθεί για το πότε θα ολοκληρωθεί το έργο σε όλες τις φάσεις του, ποια είναι η πορεία του θέματος των αρχαίων της Βενιζέλου, τι γίνεται με τη χρηματοδότηση αλλά και για την πρόοδο των εργασιών στον σταθμό Αναλήψεως και στον σταθμό Βούλγαρη.
Το επόμενο διάστημα θα πραγματοποιηθεί ειδική συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής της Βουλής για το θέμα του μετρό σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργού Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχόιδη, έπειτα από παρέμβαση του βουλευτή Σταύρου Καλαφάτη.
Πηγή: Μακεδονία