Νεάπολη-Συκιές: Μπλόκο σε σκανδαλώδη ρύθμιση υπέρ του ΟΑΣΘ…

Μια σκανδαλώδη ρύθμιση, που προωθήθηκε εν κρυπτώ εξυπηρετώντας με προκλητικό τρόπο τα συμφέροντα του ΟΑΣΘ σε βάρος του δήμου Νεάπολης-Συκεών μπλόκαρε την τελευταία στιγμή ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών Σίμος Δανιηλίδης, υποχρεώνοντας τους εμπνευστές της σε …άτακτη υποχώρηση.

 

Συγκεκριμένα πρόκειται για τη διαγραφή των οφειλών που έχει ο ΟΑΣΘ προς το δήμο Νεάπολης-Συκεών από τέλη χρήσης κοινόχρηστου χώρου, την ακύρωση των νόμιμων πράξεων του δήμου, την επιστροφή στον ΟΑΣΘ ποσών από τέλη που εισέπραξε ο δήμος και την κατάργηση των δικών που εκκρεμούν. Μάλιστα, κατά προκλητικό τρόπο καθόριζε αναδρομικά το ύψος των τελών που θα πρέπει να καταβάλει ο ΟΑΣΘ στο δήμο για τα έτη 2005-2010, και το οποίο έφθανε στις 171.846 ευρώ, όταν οι βεβαιωμένες οφειλές του Οργανισμού προς το δήμο ξεπερνούν τα 2,5 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, το υπουργείο Υποδομών, Δικτύων και Μεταφορών, με τρόπο αυταρχικό, ήρθε να χαρίσει στον ΟΑΣΘ πάνω από περίπου 2,3 εκατ.€, στερώντας τα από τα ταμεία του δήμου, και μάλιστα σε μια περίοδο που η κυβέρνηση περικόπτει πόρους και «προτρέπει» τους ΟΤΑ να αναζητήσουν πηγές εσόδων.

 

Η σκανδαλώδης αυτή ρύθμιση, που είχε ενταχθεί στο σχέδιο νόμου «Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών, τηλεπικοινωνιών και δημοσίων έργων», αναπτυσσόταν στο άρθρο 30 (παρ. 5) υπό τον τίτλο «Ρυθμίσεις θεμάτων ΟΑΣΘ», και συζητείτο την περασμένη Δευτέρα στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής. Η ύπαρξή της εντοπίστηκε από τις υπηρεσίες του δήμου κι αμέσως ενημερώθηκε ο δήμαρχος Σίμος Δανιηλίδης, ο οποίος επιδόθηκε σε έναν μαραθώνιο τηλεφωνικών επικοινωνιών με υπουργούς, υφυπουργούς, βουλευτές όλων των κομμάτων και γεν. γραμματείς, ενώ εστάλη κατεπείγουσα επιστολή διαμαρτυρίας προς τον πρόεδρο και τα μέλη της Επιτροπής της Βουλής.

 

Όπως προέκυψε από τις επαφές του δημάρχου, υπουργοί, υφυπουργοί και βουλευτές δήλωναν πλήρη άγνοια του θέματος και αιφνιδιασμένοι από την εξέλιξη. Δεσμεύθηκαν, δε, να ερευνήσουν άμεσα το θέμα και να ζητήσουν την απόσυρση της επίμαχης φωτογραφικής ρύθμισης υπέρ του ΟΑΣΘ και σε βάρος των συμφερόντων του δήμου Νεάπολης-Συκεών, όπως και συνέβη το αμέσως επόμενο διάστημα, μετά και την επιστολή του δημάρχου. Αιφνιδιασμένος εμφανίσθηκε και ο αρμόδιος υπουργός Μ.Χρυσοχοΐδης, ο οποίος παρενέβη άμεσα για την απόσυρση της επίμαχης παραγράφου από την υπό συζήτηση διάταξη, ενώ ανάλογες παρεμβάσεις άσκησαν και οι υπόλοιποι υφυπουργοί και βουλευτές.

 

«Χορός συναλλαγής…»

 

«Η πρωτοφανής αυτή χαριστική διάταξη δείχνει πως ο χορός της συναλλαγής και της αυθαιρεσίας ‘‘καλά κρατεί’’. Αποδείχθηκε πως στην Ελλάδα μπορεί κάποιος να προσπαθεί να νομοθετεί ανάλογα με τις ‘‘σχέσεις του’’, τις πολιτικές ή κομματικές συγγένειες ή ακόμη και τις ‘‘ύποπτες υπόγειες διαδρομές’’ του. Μπορεί να νομοθετεί προκλητικές ευνοιοκρατικές ρυθμίσεις, αδιαφορώντας για την κατάλυση του κράτους δικαίου και της συνταγματικής νομιμότητας. Αρκεί να είναι αρεστός στους ‘‘δικούς του’’. Η πρωτοφανής αυτή διάταξη ήταν κομμένη και ραμμένη στις παράλογες, αντισυνταγματικές και παράνομες απαιτήσεις του ΟΑΣΘ», τονίζει σε έντονο ύφος ο Σ.Δανιηλίδης.

Όπως αναφέρει, όλα αυτά έγιναν χωρίς ποτέ ο δήμος Νεάπολης-Συκεών να ερωτηθεί σχετικά ώστε να διατυπώσει τη γνώμη του και να εκφράσει τις απόψεις του. «Η αντισυνταγματική διάταξη αποσύρθηκε, ύστερα από την εντονότατη αντίδραση της δημοτικής αρχής. Όμως η βούληση του εμπνευστή της παραμένει ως μνημείο αυθαιρεσίας και συναλλαγής. Η κυβερνητική πρόθεση εις βάρος των συμφερόντων του δήμου μας και της αυτοδιοίκησης καταγράφτηκε», υπογραμμίζει για να προσθέσει ότι «ο ΟΑΣΘ δεν είναι αντίπαλος μας» και ότι «ο αγώνας για καλύτερες και ποιοτικότερες συγκοινωνίες είναι υποχρέωση μας». «Σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να έχει διακριτική μεταχείριση κατά παράβαση των νόμων. Δεν μπορεί να έχει την ανοχή μας σε ολιγωρίες του και σε παραλείψεις του. Δεν μπορεί να ζητά προκλητικές χαριστικές ρυθμίσεις, ζημιώνοντας το δήμο», καταλήγει ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών.

 

Κατεπείγουσα επιστολή

«Η παραπάνω απαράδεκτη ‘‘φωτογραφική διάταξη’’ είναι απολύτως αντισυνταγματική, ‘‘υποκαθιστά’’ τη δικαστική εξουσία, πλήττει την αυτοτέλεια των ΟΤΑ, προκαλεί ανισότητα και δημιουργεί οικονομική ζημιά στην αυτοδιοίκηση, θξυμίζει δε την περίοδο 1988-1989 και τις ρυθμίσεις Κουτσόγωργα-Κοσκωτά», σημείωνε μεταξύ άλλων στην επείγουσα επιστολή του  προς τον πρόεδρο και τα μέλη της Επιτροπής της Βουλής ο Σ.Δανιηλίδης, ζητώντας την άμεση απόσυρση της διάταξης και την αποκατάσταση της τάξης και της νομιμότητας. Αναλυτικά η επιστολή έχει ως εξής:

 

«Στο άρθρο 30 του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών, τηλεπικοινωνιών και δημοσίων έργων» που κατατέθηκε στη Βουλή, ρυθμίζονται θέματα του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ).

 

»Ένα εξ αυτών είναι και η ΔΙΑΓΡΑΦΗ  των οφειλών που έχει ο ΟΑΣΘ προς τον δήμο Νεάπολης-Συκεών από τέλη χρήσης κοινόχρηστου χώρου, η ΑΚΥΡΩΣΗ  των πράξεων του δήμου, η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ στον ΟΑΣΘ ποσών από τέλη που εισέπραξε ο δήμος και η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ των δικών που εκκρεμούν (παρ.5). Οι οφειλές αυτές προέκυψαν ως εξής:

 

»Ο ΟΑΣΘ μέχρι το 2010 καταλάμβανε κοινόχρηστο χώρο του δήμου για τη λειτουργία αφετηρίας δύο λεωφορειακών γραμμών. Η κατάληψη του χώρου αφορούσε σε δυο οικίσκους και σε υπαίθριο χώρο στάθμευσης λεωφορείων. Το Δημοτικό Συμβούλιο του πρώην δήμου Συκεών καθόριζε, αρμοδίως, κάθε χρόνο το ύψος του τέλους χρήσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.1080/80 όπως ισχύουν. Η Δημοτική Αστυνομία του πρώην δήμου Συκεών, κάθε χρόνο μετά από αυτοψία, συνέτασσε σχετική έκθεση στην οποία κατέγραφε τα χρησιμοποιούμενα τ.μ. και κατόπιν η οικονομική υπηρεσία προσδιόριζε το οφειλόμενο ποσό.

 

»Ο ΟΑΣΘ επί χρόνια αρνούνταν να καταβάλλει όλο το τέλος χρήσης, με τον ισχυρισμό ότι δεν έπρεπε να του χρεώνεται ο κοινόχρηστος χώρος που χρησιμοποιούσε καθημερινά ως χώρο στάθμευσης των λεωφορείων. Για το λόγο αυτό προσέφευγε ενώπιον της Επιτροπής Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών του δήμου και επειδή δεν υπήρχε συμβιβασμός, η διαφορά παραπέμφθηκε στη Δικαιοσύνη, καταβάλλοντας πρώτα ο ΟΑΣΘ στο δήμο το 40% της οφειλής, όπως ορίζει η σχετική νομοθεσία.   

 

»Με την προτεινόμενη πρωτοφανή διάταξη θεσπίζεται μία σειρά παράλογων και αντισυνταγματικών ρυθμίσεων:

 

Με τη διάταξη νόμου καθορίζεται αναδρομικά το ύψος του τέλους κοινόχρηστου χώρου. Ακυρώνεται δηλαδή η σχετική διάταξη του Ν.1080/80 και η αρμοδιότητα του Δημοτικού Συμβουλίου -μόνο του πρώην δήμου Συκεών-  να καθορίζει το τέλος.

Με τη διάταξη νόμου, εμμέσως αλλά σαφώς, προσδιορίζεται ο χώρος που καταλάμβανε ο ΟΑΣΘ. Καταργούνται, λοιπόν, οι έγκυρες και νόμιμες εκθέσεις αυτοψίας της Δημοτικής Αστυνομίας, σύμφωνα με τις αρμοδιότητες που είχε με το Ν.3731/2008. Ακυρώνονται δηλαδή αυθαιρέτως νομίμως εκδοθείσες διοικητικές πράξεις, χωρίς καμία αιτιολογία και κυρίως χωρίς ο νομοθέτης να έχει τέτοια αρμοδιότητα.

Με τη διάταξη νόμου καταργούνται οι εκκρεμείς δίκες και στην ουσία καταργείται  η εξουσία της Δικαιοσύνης να επιλύσει μία διαφορά και να κρίνει τελεσίδικα.

Με τη διάταξη νόμου, ο δήμος ζημιώνει και χάνει νόμιμους και πολύτιμους πόρους σε μία περίοδο που το ίδιο το κράτος καλεί τους ΟΤΑ να αυξήσουν τα ίδια έσοδα τους, το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας διατυπώνει παρατηρήσεις για αποκλίσεις στην είσπραξη ιδίων εσόδων και το Ελεγκτικό Συνέδριο προβαίνει σε ελέγχους επί των εσόδων των ΟΤΑ.

Με τη διάταξη νόμου πλήττεται η ισονομία αφού υπάρχει μία ευνοϊκή διακριτική μεταχείριση υπέρ του ΟΑΣΘ, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει για όλους τους ιδιώτες που έχουν παρόμοιες οφειλές και αντίστοιχες δικαστικές διαφορές με το δήμο.

 

»Το πρωτοφανές, επίσης, με την προτεινόμενη διάταξη είναι το περιεχόμενο της αιτιολογικής έκθεσης, όπου αποτυπώνεται όλη η ατεκμηρίωτη επιχειρηματολογία του ΟΑΣΘ με αποκορύφωμα να θεωρείται ως ‘‘νόμιμη οφειλή’’ εκείνη που χωρίς κανένα έρεισμα νόμου όριζε κατά το δοκούν ο ίδιος ο ΟΑΣΘ (σελ.39). Προφανώς οι συντάκτες της αιτιολογικής έκθεσης, κατά παράβαση κάθε δεοντολογίας,  περιέλαβαν σε αυτήν αυτούσια κάποια επιστολή του ΟΑΣΘ.

 

»Όμως διερωτόμαστε, ποιος φοβάται την κρίση της ελληνικής Δικαιοσύνης, η οποία τελικά θα κρίνει το νόμιμο ή όχι της απαίτησης του δήμου από τον ΟΑΣΘ; Τί δεδικασμένο μπορεί να προκαλέσει μία τέτοια ρύθμιση και τί συνέπειες θα έχει στο μέλλον; Τί εικόνα και τί εντύπωση δίνει το κράτος όταν χαρίζει τα χρέη ενός ‘‘κερδοσκοπικού οργανισμού’’, με αμφισβητούμενο κατά γενική ομολογία έργο, σε μία περίοδο που ζητά από τους πολίτες οικονομικές θυσίες; Πόσο δίκαιο, αξιόπιστο και φερέγγυο είναι;

 

»Η παραπάνω απαράδεκτη ‘‘φωτογραφική διάταξη’’ είναι απολύτως αντισυνταγματική, “υποκαθιστά” τη δικαστική εξουσία, πλήττει την αυτοτέλεια των ΟΤΑ, προκαλεί ανισότητα και δημιουργεί οικονομική ζημιά στην αυτοδιοίκηση, θυμίζει, δε, την περίοδο 1988-1989 και τις ρυθμίσεις Κουτσόγιωργα-Κοσκωτά.

 

»Στο πλαίσιο αυτό θεωρούμε επιβεβλημένη την απόσυρση της συγκεκριμένης διάταξης, και την αποκατάσταση  της επιχειρούμενης αδικίας προς όφελος του ΟΑΣΘ και εις βάρος του Δήμου Νεάπολης-Συκεών».