Μόλις 1,1 δισ. πλήρωσε το Δημόσιο σε ιδιώτες έως τον Ιούλιο
Οριακά πάνω από 1,1 δισ. ευρώ διοχετεύθηκαν, έως το τέλος Ιουλίου, από το υπουργείο Οικονομικών σε φορείς του δημοσίου για αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς ιδιώτες, που αφορούν σε ανειλημμένες υποχρεώσεις του Κράτους, μηνών ή και ετών.
Τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας για την πορεία του προϋπολογισμού σε ταμειακή βάση, αποκαλύπτουν πως διοχετεύθηκαν 1,1 δισ. ευρώ από τα συνολικά 1,8 δισ. της δόσης του Ιουνίου που αφορούν στην αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Πρέπει να σημειωθεί πως σύμφωνα με τους κανόνες της συμφωνίας, η κάθε δόση του ESM προς τον ειδικό λογαριασμό για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών θα γίνεται υπό την προϋπόθεση ότι τουλάχιστον το 80% των χρημάτων που προορίζονταν για το σκοπό αυτό από την προηγούμενη δόση θα έχει ήδη φθάσει στην αγορά. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως εάν η Ελλάδα θέλει να λάβει μέσα στο Σεπτέμβριο τη νέα υποδόση των 2,8 δισ. ευρώ, εφόσον εκπληρωθούν τα 15 προαπαιτούμενα, θα πρέπει παράλληλα να έχει εξοφλήσει συνολικά 1,4 δισ. ευρώ. Η διαδικασία όπως φαίνεται δρομολογείται ήδη, έστω και με αρκετές δυσκολίες, κυρίως από την πλευρά των φορέων της γενικής κυβέρνησης που δεν ανταποκρίνονται πάντα με την ενδεδειγμένη ταχύτητα στην απορρόφηση των κονδυλίων για να γίνουν οι τελικές εκταμιεύσεις, όπως σχολιάζουν αρμόδιοι παράγοντες.
Οφειλές 5,9 δισ.
Τα συγκεκριμένα κεφάλαια είναι πάντως καθοριστικής σημασίας σε μια αγορά, στεγνή από ρευστότητα, η οποία στα τέλη Ιουνίου είχε να λαμβάνει 5,9 δισ. ευρώ, συσσωρευμένων οφειλών από το Δημόσιο. Στη λίστα περιλαμβάνονται χιλιάδες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα στον κλάδο της υγείας, προμηθευτές, εργαζόμενοι που συνταξιοδοτήθηκαν και αναμένουν το εφάπαξ τους ενώ εάν προστεθούν και οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων (1,3 δισ. ευρώ), στα τέλη Ιουνίου οι συνολικές οφειλές του δημοσίου ξεπέρασαν τα 7,2 δισ. ευρώ.
Συνολικά φέτος, με βάση τη συμφωνία που έχει γίνει με τους πιστωτές, για εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου προς ιδιώτες θα διοχετευθούν 3,5 δισ. ευρώ ενώ επιπλέον 2 δισ. ευρώ σχεδιάζεται να αποπληρωθούν μέσα στο 2016.
Στη διαδικασία αυτή δεν λείπουν οι δυσκολίες. Καταρχήν κλειδί είναι να καταστεί δυνατή η αποφυγή δημιουργίας νέας γενιάς ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου, κάτι που προϋποθέτει σταδιακή ανάκαμψη της οικονομίας και ομαλή ροή χρηματοδοτήσεων από τα ταμεία του ESM προς τη χώρα, χωρίς καθυστερήσεις που θα μπορούσαν να προκύψουν στις αξιολογήσεις που έρχονται. Αυτό θα διασφάλιζε ότι στο τέλος του 2016 πρακτικά θα έχει αποπληρωθεί το σύνολο σχεδόν των ληξιπρόθεσμων χρεών του δημοσίου, εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά.
Ορθή ανταπόκριση
Ταυτόχρονα όμως για να καταστεί αυτό εφικτό θα πρέπει να είναι ορθή και η ανταπόκριση των φορέων της γενικής κυβέρνησης, από τους οποίους περνά η εξόφληση των οφειλών προς την αγορά. Η διάθεση των κεφαλαίων έχει αρκετές δικλείδες ασφαλείας και συγκεκριμένες υποχρεώσεις, όπως σύνταξη εκθέσεων από τους φορείς για τη διάθεση των πιστώσεων, και στις οποίες πρέπει να ανταποκριθούν, εγκαίρως, οι φορείς. Ο μεγαλύτερος ωφελημένος από την εξόφληση των οφειλών θα είναι εκ των πραγμάτων ο κλάδος της υγείας. Ενδεικτικό είναι ότι στο τέλος Ιουνίου ο ληξιπρόθεσμες οφειλές προς ασφαλιστικά ταμεία και προς νοσοκομεία ανέρχονταν σε 3,1 και 1,18 δισεκατομμύρια ευρώ αντιστοίχως, επί συνόλου οφειλών 5,9 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, κατά προτεραιότητα φέτος θα εξυπηρετηθούν οι οφειλές:
• Του ΕΟΠΠΥ (1,68 δισ. ευρώ) για νοσήλια σε δημόσια ή ιδιωτικά νοσοκομεία, κλινικές, διαγνωστικά κέντρα και γιατρούς.
• Των δημοσίων νοσοκομείων (1,140 δισ. ευρώ) που θα χρηματοδοτηθούν είτε μέσω ΕΟΠΥΥ είτε και απευθείας, για να εξοφλήσουν διάφορους προμηθευτές και κυρίως φαρμακευτικές εταιρείες.
• Του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων για την καταβολή των εφάπαξ και μερισμάτων σε συνταξιούχους που βρίσκονται εν αναμονή.
• Διαφόρων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι οποίοι οφείλουν 350 εκατ. σε προμηθευτές και εργολάβους.
• Του Υπουργείου Οικονομικών, για επιστροφές φόρου εισοδήματος και επιστροφές ΦΠΑ
Τέλος, άλλα 650 εκατ. ευρώ είναι οι οφειλές Νομικών Προσώπων του Δημοσίου σε επιχειρήσεις, προμηθευτές και μελετητές.
Περίπου 180 εκατ. ευρώ εκτιμάται πως θα χρησιμοποιηθούν για οφειλές προς εξαγωγείς, ενώ άλλα 80 εκατ. ευρώ θα καταβληθούν με απόλυτη προτεραιότητα για την εξόφληση οφειλών από έργα που έχουν ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Aνάσα ρευστότητας
Τα κεφάλαια που διοχετεύονται σταδιακά στην αγορά, και εκείνα που θα φθάσουν εκεί έως το τέλος του έτους, σίγουρα θα αποτελέσουν μια σημαντική ανάσα ρευστότητας, που είναι το μεγάλο ζητούμενο στα χρόνια της κρίσης και της πολυετούς ύφεσης.
Στο πλαίσιο αυτό εκτιμάται πως μπορεί να λειτουργήσει βοηθητικά στη διαδικασία επανεκκίνησης της οικονομίας η οποία πασχίζει να βγει από την ύφεση και να ξεκινήσει να καταγράφει έστω και ισχνούς ρυθμούς ανάπτυξης από το τρίτο τρίμηνο του 2016 και μετά. Φέτος η κυβέρνηση αναμένει μικρή ύφεση 0,7% σε μέσα επίπεδα, αισιοδοξώντας για ανάκαμψη στο δεύτερο εξάμηνο του έτους. Εξέλιξη που μαζί με μία όσο το δυνατόν πιο ομαλή έκβαση στο μέτωπο των αξιολογήσεων του φθινοπώρου μπορεί να στηρίξει το θετικό σενάριο για την οικονομία που θα μπορέσει με τη σειρά του να οδηγήσει στην ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ και να διευκολύνει τη δανειοδότηση τραπεζών, μεγάλων επιχειρήσεων και δημοσίου από τις αγορές.
Ταμειακό έλλειμμα
Πρωτογενές πλεόνασμα 2,379 δισ. ευρώ εμφάνισε ο κρατικός προϋπολογισμός, στο επτάμηνο Ιανουαρίου -Ιουλίου 2016, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για τις καθαρές δανειακές ανάγκες της κεντρικής διοίκησης σε ταμειακή βάση. Το πλεόνασμα είναι μικρότερο κατά περίπου 600 εκατ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015.
Παράλληλα, το ταμειακό αποτέλεσμα της κεντρικής διοίκησης παρουσίασε έλλειμμα 1,807 δισ. ευρώ, έναντι ελλείμματος 1,416 δισ. ευρώ στο επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου του 2015.
Κατά την περίοδο αυτή, τα έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού διαμορφώθηκαν σε 25,441 δισ. ευρώ, από 23,805 δισ. ευρώ το προηγούμενο έτος.
Όσον αφορά τις δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού, στις οποίες περιλαμβάνονται και δαπάνες ύψους περίπου 1,109 δισ. ευρώ που αφορούν στην αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών, διαμορφώθηκαν σε 27,736 δισ. ευρώ, έναντι 25,712 δισ. ευρώ την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου του 2015.
ΠΕΝΤΕ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ
Με αυστηρό κανονισμό η διαδικασία εξόφλησης
Η διαδικασία εξόφλησης διέπεται από αυστηρό κανονισμό, ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι και στο παρελθόν οι προσπάθειες εξόφλησης ληξιπρόθεσμων οφειλών είχαν προσκρούσει στη δυστοκία αρκετών φορέων να συμμορφωθούν, εγκαίρως, με τις προϋποθέσεις. Ειδικότερα, όπως έχει ξεκαθαριστεί με εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών
[1] Για τη μεταφορά των πιστώσεων πρέπει να έχει υποβληθεί στη Διεύθυνση Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, μηνιαίο πρόγραμμα εκτέλεσης του προϋπολογισμού του φορέα και τριμηνιαίοι στόχοι, να έχει συναφθεί μνημόνιο συνεργασίας και να υποβάλλονται από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ) τριμηνιαία στοιχεία για την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού.
[2] Οι φορείς οριστικοποιούν το σύνολο των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τρίτους, στο τέλος του μήνα πριν την υποβολή αιτήματος μεταφοράς πιστώσεων και καταρτίζουν με ευθύνη του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών αναλυτική κατάσταση με τις υποχρεώσεις αυτές. Εκεί αποτυπώνονται οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις κατά χρονολογική σειρά και σύμφωνα με τα σχετικά παραστατικά.
[3] Οι φορείς υποβάλλουν στη Διεύθυνση Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης του ΓΛΚ αίτημα μεταφοράς πιστώσεων, συνοδευόμενο από αναλυτική έκθεση αιτιολόγησης, και μηνιαίο πλάνο απορρόφησης της αιτούμενης πίστωσης. Τα αιτήματα αξιολογούνται από το ΓΛΚ που μεταφέρει τις σχετικές πιστώσεις εφόσον κρίνεται αναγκαίο.
[4] Μετά την ολοκλήρωση της μεταφοράς των πιστώσεων, οι φορείς της Κεντρικής Διοίκησης προβαίνουν στην εξόφληση των σχετικών ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων κατά προτεραιότητα. Η εξόφληση γίνεται με αύξουσα χρονολογική σειρά (προηγούνται οι παλαιότερες υποχρεώσεις), η οποία μπορεί να ανατρέπεται μόνο σε περιπτώσεις, μεταξύ άλλων, εκτελεστών δικαστικών αποφάσεων, όταν προβλέπονται ποινές και πρόστιμα μα σε περίπτωση καθυστέρησης, όπως τόκοι υπερημερίας, όταν πρόκειται για αντιμετώπιση επιτακτικών και επειγουσών αναγκών.
[5] Οι φορείς οφείλουν να φροντίσουν για την ολοκλήρωση της αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από τη μεταφορά των σχετικών πιστώσεων.
Πηγή: Ημερησία