Λιμάνι – Ντόμινο καθυστερήσεων ελλείψει θαλάσσιων «παρκαδόρων»

Ντόμινο καθυστερήσεων, που αυξάνει πολύ το κόστος εκφόρτωσης, προκαλείται στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης από την έλλειψη καπετάνιων-πλοηγών, που οδηγούν τα πλοία στην κατάλληλη θέση για να αγκυροβολήσουν με ασφάλεια.

 

Για ένα μεγάλο δεξαμενόπλοιο η καθυστέρηση μπορεί να κοστίσει από 30.000 έως 80.000 ευρώ ημερησίως, αναλόγως των ποινών των ναυλοσύμφωνων. Το ζήτημα της υποστελέχωσης της Πλοηγικής Υπηρεσίας έχει τεθεί κατ’ επανάληψη από τον Σύλλογο Ναυτικών Πρακτόρων Θεσσαλονίκης (ΣΝΠΘ) και την πανελλήνια Ομοσπονδία Ναυτικών Πρακτόρων (ΟΝΠΘ, πλην όμως το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας αντί να αυξήσει τις οργανικές θέσεις πλοηγών τις μείωσε από επτά σε έξι. Στην πράξη το λιμάνι λειτουργεί μόνο με τέσσερις ή πολύ συχνά ακόμα και με τρεις πλοηγούς.

 

Ο ΧΡΟΝΟΣ ΕΙΝΑΙ ΧΡΗΜΑ

 

Πέρυσι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δέχτηκε περίπου 2.200 πλοία (δηλαδή 4.400 “κινήσεις” εισόδου / εξόδου). Αν αφαιρεθούν οι αργίες και τα Σαββατοκύριακα, οι πλοηγοί της υπηρεσίας πρέπει να κάνουν κατά μέσο όρο 19 “μανούβρες” πλοίων, για κάθε μια από τις οποίες μπορεί να χρειαστούν έως και 2 ώρες.

 

Με ένα άτομο στη βάρδια, όταν υπάρχουν πολλά πλοία στην αναμονή, δημιουργούνται καθυστερήσεις στο συνολικό πρόγραμμα φορτοεκφόρτωσης, με αποτέλεσμα για ένα φορτίο 50.000 τόνων, που κανονικά εκφορτώνεται σε 3 ημέρες, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης να χρειάζονται 13.0 χρόνος που τρέχει σημαίνει επιπλέον κόστος, με βάση τις ρήτρες του ναυλοσύμφωνου, αν μάλιστα συνυπολογισθούν το πρόσθετο κόστος ρυμούλκησης, η εκφόρτωση, τα αυξημένα εργατικά και οι ποινές στα ψορτία με βάση τα ναυλοσύμφωνα.

 

Όπως ανέφερε ο πρόεδρος των ναυτικών πρακτόρων Θεσσαλονίκης αλλά και της πανελλήνιας ομοσπονδίας Βασίλης Καμπάκης, για μεγάλα δεξαμενόπλοια το επιπλέον κόστος εξαιτίας των καθυστερήσεων μπορεί να φτάσει από 30.000 έως και τις 80.000 ευρώ ημερησίως.

Το οξύμωρο είναι ότι ενώ οι πλοηγοί υπάγονται στο υπουργείο Ναυτιλίας, πληρώνονται από ένα ταμείο που τροφοδοτείται από τα έσοδα των πλοηγικών δικαιωμάτων, που καταβάλλουν οι ναυτιλιακές εταιρείες, άρα το δημόσιο δεν επιβαρύνεται ούτε κατά ένα ευρώ από την πρόσληψη πλοηγών.

 

ΑΝΟΙΞΑΝ ΟΙ ΔΟΥΛΕΙΕΣ

 

Σύμψωνα με τον κ. Καμπάκη, οι πλοηγοί που στελεχώνουν το λιμάνι συχνά δουλεύουν ακόμη και στα ρεπό τους ή έστω κι αν είναι ασθενείς, ωστόσο, επειδή άνοιξαν οι δουλειές στο λιμάνι εδώ και έναν χρόνο, καταγράφονται μεγάλες καθυστερήσεις. “Στο υπουργείο δεν κατανοούν ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης λόγω γεωγραφικής θέσης έχει μεγαλύτερη σημασία από ό,τι ο Πειραιάς, ότι είναι πιο πολυεθνικό και προσφέρει υπηρεσίες και στα Βαλκάνια, και από εκεί στην υπόλοιπη Ευρώπη” σημείωσε.

 

Κατά τον ίδιο, το φαινόμενο πλήττει τελικά και την τοπική και την εθνική οικονομία, καθώς μπορεί να “διώξει” ψορτία προς λιμάνια με ταχύτερες διαδικασίες, στερώντας πολύτιμα έσοδα από το δημόσιο. Ο σύλλογος ναυτικών πρακτόρων ζητά την ανάκληση της απόφασης μείωσης των οργανικών θέσεων των πλοηγών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο την κάλυψη αυτών αλλά και την αύξηση τους σε αριθμό ικανό, ώστε να μπορούν να αντεπεξέλθουν στην αυξημένη εμπορική κίνηση.

 

Ναυτικοί πράκτορες

 

Εισφορές για 12 μήνες Με την ιδιότητά του ως προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ναυτικών Πρακτόρων Ελλάδας, ο κ. Καμπάκης επισήμανε και την ανάγκη να ισχύσουν και για τους ναυτικούς πράκτορες οι εργοδοτικές εισφορές που ισχύουν για άλλους κλάδους, δηλαδή να υποχρεούνται σε καταβολή εισφορών για 12 μισθούς και όχι για 14 όπως σήμερα. Μάλιστα, για το θέμα αυτό, πραγματοποιήθηκε συνάντηση με τον γενικό γραμματέα Κοινωνικής Ασφάλισης Παναγιώτη Κοκκόρη, ο οποίος δεσμεύτηκε σύμφωνα με τον κ. Καμπάκη- να το εξετάσει.

 

Πηγή: Μακεδονία