Λιμάνι – Μπορεί να προσθέσει 1,5-2,5 δισ. στην τοπική οικονομία
Συνολικό οικονομικό όφελος 1,5 έως 2,5 δισ. ευρώ, δηλαδή το 6% έως 10% του ΑΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας, μπορεί να αποφέρει μεσοπρόθεσμα η ανάπτυξη του λιμένα της Θεσσαλονίκης, εφόσον λειτουργήσει ως διαμετακομιστικό κέντρο και φτάσει τα 1 εκατ. TEUs σε διακίνηση φορτίου.
Την παραπάνω εκτίμηση διατύπωσε από το βήμα του 18ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Logistics, που διεξήχθη στη Θεσσαλονίκη, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βόρειας Ελλάδας (ΣΕΒΕ) Κυριάκος Λουφάκης.
Επιπλέον επισήμανε ότι η ανάπτυξη του λιμένα της Θεσσαλονίκης έχει τη δυνατότητα να αλλάξει τη μελλοντική οικονομική ιστορία της περιοχής, καθώς “δεν υπάρχει άλλο λιμάνι με τα γεωγραφικά πλεονεκτήματα και την ενδοχώρα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης που φτάνει στη Ν.Α. και την Κεντρική Ευρώπη”.
Στο πλαίσιο αυτό υπογράμμισε ότι “σε βάθος χρόνου η Θεσσαλονίκη για το transit μπορεί να αποκτήσει σημασία παρόμοια με αυτήν που έχουν τα λιμάνια της Βόρειας και της Δυτικής Ευρώπης (π.χ. Ρότερνταμ, Αμβέρσα, Αμβούργο)”. Πέραν όμως του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, για την αύξηση των εξαγωγών των επιχειρήσεων της περιοχής σημασία έχει και η ανάπτυξη του συμβατικού λιμανιού, “καθώς πολλές εξαγωγικές επιχειρήσεις θα ωφεληθούν σημαντικά από την αποτελεσματική και αποδοτική λειτουργία του”.
ΜΕΝΟΥΜΕ ΠΙΣΩ
Απαραίτητη κρίνεται κατά τον κ. Λουφάκη και η δημιουργία υποδομών στο λιμάνι για εξειδικευμένα φορτία, αφού “οι διαθέσιμες εγκαταστάσεις σήμερα είναι ελάχιστες”, αλλά και η κατασκευή δεξαμενοοτασίων. Πάντως ο ίδιος σημείωσε ότι, για να διαδραματίσει το ρόλο που μπορεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, κρίσιμο ζήτημα κρίνεται η ταχύτητα υλοποίησης της όποιας αναπτυξιακής κίνησης.
Όπως διευκρίνισε, “οι επενδύσεις που πραγματοποιούνται σε ανταγωνιστικά λιμάνια της ευρύτερης περιοχής μπορεί να απαξιώσουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της γεωγραφικής θέσης της Θεσσαλονίκης και να καθυστερήσουν τις ωφέλειες τις οποίες προσδοκούμε”.
Από την πλευρά του ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πειραιά Ευάγγελος Σαμπράκος σχολίασε ότι, ενώ η απόσταση Παρίσι-Λιόν γινόταν μόλις σε δύο ώρες με το τρένο ήδη από τη δεκαετία του ’80, η αντίστοιχη διαδρομή Θεσσαλονίκη-Αθήνα με τρένο εκτελείται ακόμη και σήμερα σε περισσότερο από τέσσερις ώρες. Επισήμανε ακόμη ότι στα λιμάνια Αιγύπτου, Μάλτας, Κύπρου και Ιταλίας γίνονται σημαντικές επενδύσεις, που αυξάνουν τον ανταγωνισμό και απειλούν την ύπαρξη των δικών μας. Τέλος σημείωσε ότι τα ναυπηγεία πρέπει να ανοίξουν και πάλι, ενώ υπογράμμισε την ανάγκη να προωθηθούν οι συνδυασμένες μεταφορές και οι πολιτικές εκείνες που σε επίπεδο Ε.Ε. να ευνοούν τις ναυτιλιακές μικρές αποστάσεις, καθώς και να βελτιωθεί η ναυτιλιακή εκπαίδευση στη χώρα μας και να γίνουν επενδύσεις στις υποδομές.
Πηγή: Μακεδονία