Κατάθεση της αλήθειας: Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Το τελευταίο τετραήμερο του διανύει το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που ξεκίνησε την Παρασκευή 13/3 με την (πρώτη επίσημη) παρουσία του νέου αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού Νίκου Ξυδάκη να προσδίδει αίγλη σε ένα θεσμό που είναι ούτως ή άλλως ιδιαίτερα αγαπητός στους υποψιασμένους σινεφίλ της πόλης και όχι μόνο.
Η κορυφαία διοργάνωση της χώρας για τις ταινίες τεκμηρίωσης φορτίζει πάντα τον αέρα της πόλης με την ενέργεια εκατοντάδων ανθρώπων που αγαπούν πραγματικά το σινεμά και δείχνουν την προτίμησή τους στην χαμηλότερων τόνων διοργάνωση του Μαρτίου από το πιο λαμπερό και θορυβώδες «μεγάλο» φεστιβάλ του Νοεμβρίου.
Είναι οι φίλοι των εικόνων και της μαγείας της μεγάλης οθόνης, οι πιστοί ή περιστασιακοί σινεφίλ κάθε ηλικίας που αναζητούν την ενημέρωση, τη γνώση, την ευαισθητοποίηση και την αφύπνιση που κρύβουν τα καρέ των ντοκιμαντέρ. Γιατί είναι ταξίδι ονειρικό το φεστιβάλ. Σε μεταφέρει στα πιο κοντινά αλλά και τα πιο απίθανα μέρη του πλανήτη, σε κάνει κοινωνό της ζωής εκεί, σου παρέχει τα «εργαλεία» αποκωδικοποίησης της σύγχρονης πραγματικότητας και της ζωής σου. Και όλα αυτά καθώς ανατρέπει βεβαιότητες και πεποιθήσεις, διευρύνει τη σκέψη, αλλάζει την οπτική, δημιουργεί ανησυχίες.
Είναι η τέχνη της αλήθειας το ντοκιμαντέρ. Ή έστω της αλήθειας του δημιουργού του. Κρατάει απόσταση από την τέχνη της δραματουργίας, ποντάρει στην αμεσότητα της πραγματικότητας, φιλοδοξεί να σου δώσει τα εργαλεία κατανόησης αυτού του απίστευτου, σκληρού, άδικου, μαγικού κόσμου, σε συνεπαίρνει με το ρεαλισμό του, γεννά σκέψεις και συναισθήματα ικανά να διαλύσουν την μοιραία εγωκεντρική προσωπική θεώρηση του κόσμου μας (και του μικρόκοσμού μας).
Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης κατατάσσεται πλέον στα τρία πιο σημαντικά της Ευρώπης και φιλοδοξεί για φέτος να ξεπεράσει τους περσινούς 40 χιλιάδες θεατές. Στις τέσσερις τελευταίες μέρες της φετινής διοργάνωσης το ελληνικό ντοκιμαντέρ έρχεται σε πρώτο πλάνο καθώς αρκετές από τις 60 ελληνικές ταινίες που συμπεριλήφθησαν στο πρόγραμμα θα προβληθούν στις έξι αίθουσες του φεστιβάλ.
Η οικονομική κρίση φαίνεται πως γεννά επιτακτική ανάγκη έκφρασης στους δημιουργούς. Ικανή να ξεπερνά την έλλειψη χρημάτων και τις μυριάδες δυσκολίες που αυτή δημιουργεί. Και όλο αυτό (μαζί με την ύπαρξη του Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης) γεννά ελπίδα για το μέλλον του πολιτισμού της δύσμοιρης αυτής χώρας.
Τμήμα Ειδήσεων Radio1d.gr