Καυτός Ιούνιος για λιμάνια, αεροδρόμια και στο βάθος η ΔΕΗ
Δεν θα είναι μόνο ο επικείμενος ανασχηματισμός που θα κυριαρχήσει στο πολιτικό σκηνικό του Ιουνίου. Μια σειρά από ιδιωτικοποιήσεις και επενδύσεις που μπαίνουν στην τελική τους ευθεία αναμένεται να φουντώσουν το πολιτικό θερμόμετρο και την ένταση στις σχέσεις της κυβέρνησης με την αξιωματική αντιπολίτευση, αλλά και με βουλευτές καθώς και τοπικές κοινωνίες.
Ο αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας έχει κάνει σαφές ότι θέλει υπό κρατικό έλεγχο τις κρίσιμες επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και το πρώτο τεστ για τη στάση που θα κρατήσει θα είναι όταν μέσα στις επόμενες εβδομάδες αρχίσει η συζήτηση στη Βουλή για το νομοσχέδιο της Μικρής ΔΕΗ.
Η ψήφισή του πρέπει να γίνει οπωσδήποτε ώς το τέλος του μήνα, αφού αποτελεί ένα από τα προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δόσης του Ιουλίου. Η συζήτηση στη Βουλή εκτιμάται ότι θα προκαλέσει και αντιδράσεις σε βουλευτές της ΝΔ και του ΠαΣοΚ που εκλέγονται στους «ενεργειακούς» Νομούς της Φλώρινας και της Κοζάνης αλλά και ευρύτερα στη Β. Ελλάδα, όπου και βρίσκεται η συντριπτική πλειονότητα των μονάδων και ορυχείων που θα μεταβιβαστούν από τη μητρική επιχείρηση στη νέα εταιρεία.
Η αυλαία των ιδιωτικοποιήσεων ανοίγει αυτή την εβδομάδα με τα λιμάνια. Αρχίζει την Πέμπτη 5 Ιουνίου, οπότε εκπνέει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (πωλείται το 67%), και συνεχίζεται την επόμενη εβδομάδα, καθώς μέχρι τις 10 Ιουνίου το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να ανακοινώσει ποιοι από τους έξι υποψηφίους για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά (πωλείται επίσης το 67%) περνούν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού. Τη δική της σημασία έχει και η συνάντηση στις 11 Ιουνίου του επικεφαλής του ΟΛΠ Γ. Ανωμερίτη με την εκτελεστική αντιπρόεδρο της COSCO Group Σαν Γουίνγκ, όπως και η προγραμματισμένη για τις 15 του μήνα γενική συνέλευση του Οργανισμού.
Με φορτωμένη επενδυτική ατζέντα στις βαλίτσες του, που αφορά αεροδρόμια, λιμάνια, ακίνητα και τουρισμό, καταφθάνει στις 19 Ιουνίου στην Αθήνα ο κινέζος πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ (θα παραμείνει μέχρι και τις 21 Ιουνίου). Την επίσκεψή του, όπως δεκάδων κινεζικών ομίλων που θα συμμετέχουν στα φετινά Ποσειδώνια (αρχίζουν σήμερα και διαρκούν ώς τις 6 Ιουνίου), προετοιμάζει, σύμφωνα με πληροφορίες, εδώ και ημέρες πολυμελής κινεζική αντιπροσωπεία. Η ατζέντα της επίσκεψης εστιάζεται στο δεδηλωμένο ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλλι, στην περίπτωση του οποίου οι Κινέζοι βλέπουν προοπτικές για τη δημιουργία πύλης εισόδου για επιβάτες και προϊόντα από την Κίνα προς την Ευρώπη. Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι οι δύο πρωθυπουργοί θα επισκφεθούν στις 20 Ιουνίου το Καστέλλι. Το Κινεζικό ενδιαφέρον για το νέο αεροδρόμιο έχει ήδη τεθεί από τον Απρίλιο στον Αντώνη Σαμαρά από την China State Construction Engineering (CSEC), τη μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρεία στον κόσμο.
Το Καστέλλι δεν είναι το μοναδικό αεροδρόμιο που ενδιαφέρει τους Κινέζους. Η Fosun, μέλος του σχήματος που ανέλαβε την εκμετάλλευση του Ελληνικού, έχει ήδη εκφράσει ενδιαφέρον για την εξαγορά ποσοστού στο Ελευθέριος Βενιζέλος μέσω της κοινοπραξίας Schenzen Airport – Friedmann Pacific Asset Management. Αλλά και στον τομέα της ενέργειας, η κινεζική China State Grid συγκαταλέγεται στα δυνατά ονόματα όσων συμμετέχουν στον διαγωνισμό για την εξαγορά του 66% του ΑΔΜΗΕ.
Εννοείται ότι από την ατζέντα δεν λείπουν τα λιμάνια. Η COSCO διεκδικεί το 67% του ΟΛΠ μαζί με δυνατά ονόματα όπως ο δανέζικος όμιλος της Maersk (μέσω της ολλανδικής θυγατρικής της APM Terminals) και η αμερικανική Ports America Group Holding. Αλλά αυτό που «καίει» τους Κινέζους είναι η εκκρεμότητα έγκρισης από την Κομισιόν του φιλικού διακανονισμού μεταξύ ΟΛΠ – COSCO. Ο διακανονισμός προβλέπει επενδύσεις από τους Κινέζους ύψους 230 εκατ. ευρώ στον Πειραιά. Εδώ και έναν χρόνο το θέμα «σέρνεται» στις Βρυξέλλες και εξελίξεις πριν από το φθινόπωρο δεν αναμένονται, καθώς πολλά από τα κοινοτικά στελέχη που χειρίζονταν την υπόθεση θα αλλάξουν μετά τις ευρωεκλογές.
Μερικές ημέρες πριν από τον κινέζο πρωθυπουργό, δηλαδή στις 16 Ιουνίου, καταφθάνει στην Αθήνα ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίγεφ. Η πρόοδος των εργασιών ως προς την κατασκευή του αγωγού TAP, στον οποίο η SOCAR κατέχει πλέον ποσοστό 20%, καθώς και η καθυστέρηση έγκρισης από την Κομισιόν της μεταβίβασης του ΔΕΣΦΑ στη SOCAR είναι μεταξύ άλλων οι αιτίες που φέρνουν στην Αθήνα τον Αλίγεφ.
Τέλος, στο μέτωπο του ΔΕΣΦΑ, η προ ημερών ολοκλήρωση της πιστοποίησης της εταιρείας από τη ΡΑΕ ως «ανεξάρτητου διαχειριστή του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου» θεωρείται καίριας σημασίας, προκειμένου η Κομισιόν να δώσει την έγκρισή της για τη μεταβίβασή του στην SOCAR. Η πιστοποίηση έχει διαβιβαστεί στις Βρυξέλλες και κύκλοι του ΥΠΕΚΑ θεωρούν ότι η έγκριση δεν θα αργήσει να δοθεί, αίροντας και το τελευταίο εμπόδιο.
Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ