Οι τράπεζες «βυθίζουν» την ελληνική ναυτιλία
Η οικονομική κρίση και τα capital controls οδηγούν σε μαρασμό την ελληνική επιχειρηματικότητα, ενώ την ίδια στιγμή η τράπεζες έχουν σταματήσει να δίνουν δάνεια προς την πραγματική οικονομία. Αυτό, σε συνδυασμό με το αυξανόμενο ενεργειακό κόστος και την αύξηση της φορολογίας, οδηγεί σε μαρασμό την ελληνική επιχείρηση, η οποία, μαζί με τους έμμεσους φόρους που έχουν επιβληθεί στα νοικοκυριά, θα μειώσουν ακόμη περισσότερο την εμπορική και επιχειρηματική δραστηριότητα, με συνέπεια να δούμε να αυξάνονται τα λουκέτα στην ελληνική μικρομεσαία επιχείρηση. Η κυβέρνηση, που συνεχίζει τη λάθος συνταγή της προηγούμενης, το μόνο που καταφέρνει είναι να κλείνει μαγαζιά και επιχειρήσεις και να αυξάνει τον αριθμό των ανέργων, ενώ για τους επιχειρηματίες, η καλύτερη περίπτωση να παραμείνουν ζωντανοί, είναι να μεταναστεύσουν στις γειτονικές αγορές της Βουλγαρίας και των Σκοπίων, όπου όχι μόνο τα εργατικά χέρια είναι φθηνότερα, αλλά και η φορολογία πολύ χαμηλότερη απ’ ότι στην Ελλάδα.
Δύσκολες ώρες περνά όμως και η ελληνική ναυτιλία. Οι τράπεζες, που κάποτε μοίραζαν αφειδώς δάνεια στους εφοπλιστές, χωρίς καν να εξετάζουν αν η οικονομική τους κατάσταση μπορεί να εγγυηθεί την αποπληρωμή τους, από το 2010 έχουν κλείσει τις στρόφιγγες της χρηματοδότησης παντελώς. Αυτό βέβαια έχει ως συνέπεια, αυτό που δεν μπορούσαν, αλλά επιθυμούσαν διακαώς οι ανταγωνιστές της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, δηλαδή να μειώσουν τον κύκλο εργασιών της και τη δραστηριότητά της, το κάνουν τώρα οι ελληνικές τράπεζες, που γυρνούν τη πλάτη στους Έλληνες πλοιοκτήτες.
Αλλά και αυτοί με τη σειρά τους, δεν είναι χαζοί. Δεν κάθονται να παρακαλούν τις ελληνικές τράπεζες να στηρίξουν την ελληνική εμπορική ναυτιλία. Απευθύνονται στις τράπεζες της Ασίας, οι οποίες δείχνουν κάτι περισσότερο από πρόθυμες να επενδύσουν στην ελληνική εμπορική ναυτιλία, η οποία ήταν πάντα ένας γίγαντας στον τομέα της μεταφοράς και διακίνησης προϊόντων σε ολόκληρο τον κόσμο.
Αυτό δηλαδή που επί χρόνια αδυνατούσαν να κάνουν οι ξένοι ανταγωνιστές της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, το έκαναν οι ελληνικές τράπεζες. Γι αυτό και οι Έλληνες εφοπλιστές τους γύρισαν τη πλάτη και απευθύνθηκαν σε αυτούς που αναγνωρίζουν τη δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου.
Το ίδιο είδαμε να γίνεται βέβαια και στην ελληνική επιχειρηματικότητα. Από τότε που η χώρα και οι τράπεζες άρχισαν να σφίγγουν τη θηλιά γύρω από το λαιμό των Ελλήνων επιχειρηματιών, αυτοί τους γύρισαν τη πλάτη, έριξαν μαύρη πέτρα πίσω τους και πήγαν στις γειτονικές χώρες, όπου τους υποδέχτηκαν με διάπλατα ανοιχτές αγκάλες. Και είναι χιλιάδες οι ελληνικές επιχειρήσεις που πέρασαν τα σύνορα και έγιναν εκεί από τους σημαντικότερους παράγοντες ανάπτυξης των χωρών αυτών. Αντίθετα, στην Ελλάδα, απέμεινε η έλλειψη εσόδων από τη φορολογία και οι στρατιές ανέργων.
Σύμφωνα δε με στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας, τα κεφάλαια που διοχετεύουν οι τράπεζες προς τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις μειώνονται σταθερά εδώ και πέντε χρόνια, ενώ παράλληλα παρατηρείται μία μετατόπιση των εφοπλιστών προς τις τράπεζες της Ασίας, οι οποίες εμφανίζονται περισσότερο πρόθυμες να αναλάβουν το ρίσκο της χρηματοδότησης των εφοπλιστών στην παρούσα συγκυρία. Η υποχώρηση των πιστωτών έναντι της ναυτιλίας αναπόφευκτα έχει πλήξει και τις ελληνικές ναυτιλιακές. Σύμφωνα με έρευνα της Petrofin Research, τα συνολικά δάνεια προς τους Έλληνες εφοπλιστές στο τέλος του 2015 μειώθηκαν κατά 2,7%, στα 62,7 δισ. δολ από 64 δισ. δολ., που ήταν στο τέλος του 2014.