Η Λιβύη φλέγεται – Αγωνία για τους 87 Ελληνες – Δύο πολεμικά πλοία στην περιοχή για το σχέδιο εκκένωσης

Νέες συγκρούσεις ξέσπασαν εκ νέου σήμερα μεταξύ αντίπαλων πολιτοφυλακών γύρω από το διεθνές αεροδρόμιο της Τρίπολης, έπειτα από δύο ημέρες σχετικής ηρεμίας. Σκληροπυρηνικοί ισλαμιστές υποστηρίζουν ότι έχουν θέσει υπό τον έλεγχό τους τη Βεγγάζη. Ξένοι πολίτες, ανάμεσά τους και Έλληνες, εγκαταλείπουν τη Λιβύη.

 

H Ισπανία ανακοίνωσε την προσωρινή απομάκρυνση του προσωπικού που εργάζεται στην πρεσβεία της στην Τρίπολη, δύο ημέρες μετά την απομάκρυνση 37 Ισπανών και των οικογενειών τους από την πρωτεύουσα της Λιβύης.

 

Η Μαδρίτη «έλαβε την απόφαση να απομακρύνει προσωρινά τον πρεσβευτή και το υπόλοιπο διαπιστευμένο προσωπικό της πρεσβείας της Ισπανίας στην Τρίπολη» μπροστά «στην επιδείνωση της κατάστασης ασφαλείας» στην πόλη, όπως ανέφερε σε ανακοίνωσή του το ισπανικό υπουργείο Εξωτερικών.

 

Παράλληλα, οι πυροσβέστες εξακολουθούν να προσπαθούν να κατασβέσουν την πυρκαγιά που μαίνεται για πέμπτη συνεχόμενη ημέρα σε μια δεξαμενή καυσίμων κοντά στην Τρίπολη, η οποία προκλήθηκε από τη ρίψη μιας ρουκέτας στη διάρκεια των συγκρούσεων.

 

Ισλαμιστές ισχυρίστηκαν ότι κατέλαβαν τον έλεγχο της Βεγγάζης, της δεύτερης μεγαλύτερης πόλης στη Λιβύη. Διοικητής μίας από τις ένοπλες ομάδες που ανήκουν στις Δυνάμεις του Συμβουλίου Αλ Σούρα, δήλωσε στο Associated Press: «Είμαστε η μόνη δύναμη στο έδαφος της Βεγγάζης».

 

«Ένοπλοι εξαπέλυσαν νέα επίθεση εναντίον του αεροδρομίου με βαριά και ελαφρά όπλα» δήλωσε ο αλ Τζιλάνι αλ Ντάες που βρίσκεται στην περιοχή μιλώντας στο Γαλλικό Πρακτορείο. Στη διάρκεια της τηλεφωνικής συνομιλίας ακούγονταν πυρά και εκρήξεις.

 

Ο Ντάες, που διοικεί μια δύναμη αρμόδια για την ασφάλεια του αεροδρομίου, έκανε λόγο για «μερικούς τραυματίες» μεταξύ των ανδρών του, οι οποίοι μάχονται στο πλευρό των πολιτοφυλακών από την πόλη Ζεντέν.Το διεθνές αεροδρόμιο της Τρίπολης είναι κλειστό από τις 13 Ιουλίου οπότε ξέσπασαν οι συγκρούσεις, από τις οποίες έχουν χάσει τη ζωή τους περίπου 200 άνθρωποι και έχουν τραυματιστεί 400, σύμφωνα με τον τελευταίο απολογισμό του υπουργείου Υγείας.

 

Οι συγκρούσεις αυτές, οι πιο αιματηρές μετά την ανατροπή του Μουάμαρ Καντάφι το 2011, ξέσπασαν μετά την επίθεση που εξαπέλυσε μια ομάδα πρώην ανταρτών από την πόλη Μιζουράτα με σκοπό να εκδιώξει από το αεροδρόμιο τους πρώην αντάρτες της πόλης Ζεντέν, τους πρώην συντρόφους τους στη μάχη. Από τις συγκρούσεις έχουν προκληθεί σοβαρές ζημιές στο αεροδρόμιο και σε περίπου δώδεκα αεροπλάνα, τρία εκ των οποίων κάηκαν ολοσχερώς.

 

Οι πρώην αντάρτες του Ζεντέν θεωρούνται από τους ισλαμιστές ως ο ένοπλος βραχίονας του φιλελεύθερου κινήματος στη Λιβύη και ελέγχουν μετά την πτώση του Καντάφι το αεροδρόμιο της Τρίπολης και πολλές άλλες στρατιωτικές και πολιτικές εγκαταστάσεις στο νότιο τμήμα της πρωτεύουσας.

 

Εκατοντάδες αιτήματα προς την Ελλάδα για απεγκλωβισμό πολιτών από τη Λιβύη

 

Ο αριθμός των αιτημάτων προς την Ελλάδα για απομάκρυνση διά θαλάσσης εγκλωβισμένων από την Λιβύη μεγαλώνει συνεχώς τις τελευταίες ώρες.

 

Σχέδιο διάσωσης των 87 Ελλήνων που βρίσκονται στη Λιβύη και πρέπει να απομακρυνθούν άμεσα, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Η φρεγάτα «Σαλαμίς» που απέπλευσε χθες από την Ελλάδα βρίσκεται ήδη στα χωρικά ύδατα της Λιβύης και περιμένει οδηγίες να για εκκενώσει την ελληνική πρεσβεία με τη βοήθεια βατραχανθρώπων. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες το προσωπικό της πρεσβείας είναι επτά άτομα, ενώ ο αριθμός των Ελλήνων υπηκόων που ζουν στη χώρα είναι περίπου 80.

 

Το πλοίο δεν θα δέσει σε κάποιο λιμάνι, αλλά θα πλησιάσει και θα αγκυροβολήσει όσο πιο κοντά γίνεται στις ακτές, ενώ, οι Ελληνες θα μεταφερθούν στο πλοίο με φουσκωτά σκάφη. Στη φρεγάτα «Σαλαμίς» επιβαίνουν και άνδρες των ειδικών δυνάμεων, προκειμένου να διασφαλίσουν την ομαλή αποχώρηση των διπλωματών και των υπαλλήλων της πρεσβείας.

 

Μετά το «Σαλαμίς» έφυγε για τη Λιβύη και δεύτερο πλοίο του Στόλου. Πρόκειται για τη φρεγάτα «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ» και όπως είναι φανερό η επιχείρηση του Πολεμικού Ναυτικού παίρνει άλλες διαστάσεις.

 

Ο κυβερνήτης του «Σαλαμίς» που έφθασε στα ανοιχτά της Λιβύης, ενημέρωσε τον θάλαμο επιχειρήσεων του πολεμικού ναυτικού και το Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων από όπου ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ ενημερώνεται για την κατάσταση, ότι είναι απαραίτητη η υποστήριξη της φρεγάτας από άλλο συνοδευτικό πλοίο, τόσο για τον ανεφοδιασμό σε καύσιμα όσο και για παροχή συνδρομής σε ό,τι άλλο χρειαστεί.

 

Το πολεμικό ναυτικό διέθεσε άμεσα το πλοίο γενικής υποστήριξης «Προμηθέας», το οποίο απέπλευσε από το ναύσταθμο το μεσημέρι της Πέμπτης.

 

Σημειωτέον ότι το σχέδιο εκκένωσης έχει ενεργοποιηθεί ήδη από εχθές, ενώ η ελληνική κυβέρνηση ζήτησε και εξασφάλισε άδεια για να μπορέσει να πλεύσει πολεμικό πλοίο στα χωρικά ύδατα της Λιβύης. Παράλληλα, αίτημα για να επιβιβαστούν υπήκοοί τους στη φρεγάτα «Σαλαμίς» έχουν υποβάλει και άλλες χώρες, όπως από την Κύπρο, την Κίνα, τη Μάλτα και τη Βρετανία. Τα αιτήματα, μάλιστα, φέρεται να αφορούν σε περίπου 400 άτομα και ο αριθμός αυξάνεται συνεχώς.

 

Μεταξύ των σεναρίων που εξετάζονται είναι η αποστολή στη Λιβύη, κατόπιν κινεζικού αιτήματος, πολιτικού πλοίου -και συγκεκριμένα του «Ελευθέριος Βενιζέλος»- για να απομακρύνει όσο το δυνατόν περισσότερους εγκλωβισμένους πολίτες. Ωστόσο, εκτιμάται ότι για λόγους ασφαλείας το πολιτικό πλοίο θα πρέπει να συνοδεύεται από πολεμικό, χωρίς όμως προς το παρόν να επιβεβαιώνεται από κάποια επίσημη πηγή η λήψη της σχετικής απόφασης.

 

 

 

 

Η φρεγάτα «Σαλαμίς»

 

Η Φ/Γ ΣΑΛΑΜΙΣ (F-455) είναι φρεγάτα τύπου ΜΕΚΟ 200 ΗΝ, Γερμανικής σχεδίασης και κατασκευάστηκε στα ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Παρελήφθη από το πολεμικό ναυτικό τον Ιανουάριο του 1999 και είναι του ιδίου τύπου με τις Φ/Γ ΥΔΡΑ, Φ/Γ ΣΠΕΤΣΑΙ και Φ/Γ ΨΑΡΑ.

 

Η Φ/Γ ΣΑΛΑΜΙΣ είναι το δεύτερο πλοίο του ΠΝ που φέρει το όνομα αυτό. Αρχικά το όνομα θα εδίδετο στο υπό ναυπήγηση Θωρηκτό τύπου Dreadnought 19.000 τόνων που είχε παραγγελθεί το 1912 στα Γερμανικά Ναυπηγεία Vulcan. Το πλοίο αυτό, ωστόσο, δεν παρεδόθη στο ΠΝ, καθόσον τον Δεκέμβριο του 1914 τα Γερμανικά Ναυπηγεία διέκοψαν μονομερώς την ναυπήγησή του, λόγω της έκρηξης του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.

 

Το πρώτο πλοίο που τελικά έλαβε το όνομα «ΣΑΛΑΜΙΣ» ήταν το παραχωρηθέν από το Βρετανικό Ναυτικό, επί δανεισμώ, κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, Αντιτορπιλλικό Στόλου (πρώην HMS BOREAS) ναυπηγήσεως 1929-1931, πλήρους εκτοπίσματος 1.963 τόνων και μέγιστης ταχύτητας 35 κόμβων (29 κόμβοι υπό Ελληνική Σημαία λόγω παλαιότητας λεβήτων). Το πλοίο αυτό παρελήφθη στο Liverpool στις 9 Φεβρουαρίου 1944 και παρέμεινε στην δύναμη του Στόλου μέχρι τις 22 Σεπτεμβρίου 1951, οπότε και απέπλευσε ρυμουλκούμενο για τη Μάλτα, όπου στις 31 Οκτωβρίου 1951 επεστράφη στο Βρετανικό Ναυτικό.

 

Η ονομασία «ΣΑΛΑΜΙΣ» απεδόθη στο πλοίο σε ένδειξη τιμής προς την ομώνυμη νήσο, της οποίας το όνομα επί 2.500 χρόνια είναι ταυτισμένο στην ελληνική, ευρωπαϊκή και διεθνή συνείδηση με μία από τις μεγαλύτερες σε έκταση, αλλά κυρίως σε συνέπειες, ναυμαχία όλων των εποχών που έλαβε χώρα το 480 π.Χ., στα νερά της.

 

Είναι το τέταρτο πλοίο του τύπου αυτού, και το τρίτο που κατασκευάσθηκε στα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Καθελκύσθηκε στις 15 Μαΐου 1996 και η παράδοση του έγινε στις 16 Δεκεμβρίου 1998 με πρώτο κυβερνήτη τον Ανπχο Ι. Ζούζια ΠΝ.

 

Τα χαρακτηριστικά του πλοίου

  • Διαστάσεις: 117/14,8/6 μέτρα
  • Εκτόπισμα: 3.350 τόνους
  • Πρόωση: CODOG (Combined Diesel Or Gas) 2 αεροστρόβιλοι LM2500 και 2 diesel MTU20V
  • Ταχύτητα: 30 κόμβοι
  • Πλήρωμα: Δυνατότητα Ενδιαιτήσεως 220 ατόμων

 

Οπλισμός: 1 πυροβόλο 5 ιντσών/54, 2 συστήματα εγγύς προστασίας Phalanx, 8 Κ/Β Ε/Ε Harpoon, 16 Κ/Β Ε/Α ESSM (Envolved Sea Sparrow Missile) , 2 τριπλούς Τ/Λ Mk32, εκτοξευτής ΗΝ αντιμέτρων και ανάλογο ΗΝ εξοπλισμό. Δύναται να μεταφέρει ένα Ελικόπτερο S-70B-6 Aegean Hawk.