Eurogroup: Πώς θα ξεμπλοκάρει η εκταμίευση της δόσης
Όχι νωρίτερα από τα μέσα Ιουνίου και αφού προηγουμένως περάσει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις από τη Βουλή ή αφού δημοσιεύσει σειρά υπουργικών αποφάσεων στο ΦΕΚ, εκτιμούν αρμόδια κυβερνητικά στελέχη ότι θα εισρεύσουν στα κρατικά ταμεία τα χρήματα από το πρώτο μέρος της δόσης των 10,3 δισεκατομμυρίων ευρώ που συμφωνήθηκε τα ξημερώματα της Τετάρτης στο Eurogroup.
Για να εισπράξει όμως η Ελλάδα τα 7,5 δισ. ευρώ θα πρέπει προηγουμένως να προχωρήσει ταχύτατα την υπόθεση του Ελληνικού αλλά και της Εγνατίας Οδού, να δημοσιεύσει όλες τις απαιτούμενες αποφάσεις για να προχωρήσουν οι αλλαγές στο ασφαλιστικό (περικοπή επικουρικών, ΕΚΑΣ, νέος τρόπος υπολογισμού συντάξεων κ.λπ.), αλλά και να κατατεθεί νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή η οποία θα αίρει την προστασία των δανείων που έχουν εκχωρηθεί με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου από την πώληση στα funds.
Μετά τo χθεσινό Eurogroup οι επόμενες κινήσεις που θα πρέπει να κάνει η ελληνική κυβέρνηση είναι οι ακόλουθες:
- Θα πρέπει να προχωρήσουν άμεσα στις νομοτεχνικές βελτιώσεις για τα προαπαιτούμενα προκειμένου το Euro Working Group και ο ESM να αποδεσμεύσουν τα 7,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων λιγότερα από 2 δισ. ευρώ θα κατευθυνθούν για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.
- Μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης τα διοικητικά όργανα του ESM θα εγκρίνουν το συμπληρωματικό μνημόνιο, ένα κείμενο τουλάχιστον 40 σελίδων το οποίο θα συμπληρώσει και θα εξειδικεύσει ακόμη περισσότερο τη συμφωνία του Αυγούστου 2015.
- Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και ενώ η κυβέρνηση θα προετοιμάζεται για την εκτέλεση της 2ης αξιολόγησης, η οποία θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και τα εργασιακά, οι θεσμοί, το EWG και ο ESM θα παρακολουθούν την εκτέλεση των συμφωνηθέντων. Το 2ο τμήμα της δόσης που συμφωνήθηκε θα δοθεί μόνο αν τηρηθούν τα συμφωνηθέντα για τις ιδιωτικοποιήσεις, τη δημιουργία του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων και Επενδύσεων, τη διακυβέρνηση των τραπεζών, την υπηρεσία Εσόδων αλλά και τις αλλαγές στον ενεργειακό τομέα. Με απόφαση του EWG και του ESM θα αποδεσμευτεί και η δεύτερη δόση των 2,8 δισ. ευρώ. Πρακτικά με το σύνολο των χρημάτων που θα εκταμιευτούν η κυβέρνηση θα καλύψει δανειακές υποχρεώσεις και τόκους μέχρι το τέλος του έτους και θα αποπληρώσει ληξιπρόθεσμες οφειλές περίπου 3,8 δισ. ευρώ.
Πού «κολλάνε» Ελληνικό και Εγνατία
Οι διαφωνίες του υπουργού Υποδομών, όπως και πολλών βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ στην ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού καθυστερούν τη διαδικασία εύρεσης παραχωρησιούχου για τον αυτοκινητόδρομο, ενώ στην περίπτωση της αξιοποίησης του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό οι ουσιαστικές διαπραγματεύσεις άρχισαν με καθυστέρηση και αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι πρόκειται για ένα έργο συνολικής αξίας 8 δισ. ευρώ, έχει οδηγήσει στην παραβίαση των αρχικών χρονοδιαγραμμάτων. Σχετικά με το Ελληνικό πληροφορίες αναφέρουν πως οι δύο πλευρές έχουν εντατικοποιήσει τις διαπραγματεύσεις, ωστόσο υπάρχουν ακόμα πολλά και σημαντικά ζητήματα ανοιχτά.
Η προσπάθεια που καταβάλλεται είναι η ολοκλήρωση των συζητήσεων να καταλήξει στην υπογραφή μιας συμφωνίας κατανόησης (MOU), η οποία θα συνοδεύει τη σύμβαση παραχώρησης του ακινήτου προς αξιοποίηση, η οποία -όπως είναι γνωστό- έχει εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο, αλλά για να ξεκινήσει η υλοποίησή της χρειάζεται να εγκριθεί και από τη Βουλή. Το MOU, μεταξύ άλλων, θα περιλαμβάνει διευκρινίσεις ζητημάτων που περιγράφονται πιο γενικά στη σύμβαση και αφορούν το τι και πώς θα κατασκευαστεί στην έκταση, τα δεδομένα δημιουργίας και λειτουργίας του πάρκου και της παραλίας του ακινήτου, καθώς και τα αντισταθμιστικά οφέλη για τους όμορους δήμους. Αρχικά είχε οριστεί ότι οι διαπραγματεύσεις θα ολοκληρώνονταν τον Μάιο, τώρα γίνεται λόγος για μετά το πρώτο 15ήμερο του Ιουνίου.
Όσον αφορά την Εγνατία Οδό, το ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται στη φάση της επιλογής συμβούλων (νομικού, χρηματοοικονομικού και τεχνικού) ώστε να είναι σε θέση να καταρτίσει τη διαγωνιστική διαδικασία και τη σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου. Πρόκειται για μια σύνθετη διαδικασία, η οποία χρειάζεται να προνοήσει για τα δάνεια του αυτοκινητοδρόμου, αλλά και τη διάρθρωση των διοδίων που θα κρίνουν το οικονομικό σκέλος της συμφωνίας παραχώρησης.
Στο πλαίσιο αυτό η νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή μετά από πρόταση του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη και αφορά την εφαρμογή των ηλεκτρονικών διοδίων (αναλογικότερη χρέωση) σε όλους τους δρόμους έχει εκληφθεί ως ένα έμμεσο εμπόδιο για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας. Εάν δεν καταργηθεί για την Εγνατία η ρύθμιση αυτή, με νέα τροπολογία, κάτι που εξαρτάται και πάλι από τον υπουργό Υποδομών, δεν είναι δυνατό να εγκατασταθούν οι νέοι σταθμοί διοδίων, όπως προβλέπεται από τους δείκτες αποδοτικότητας της επένδυσης. Πέρα όμως από τον υπουργό Υποδομών σοβαρές διαφωνίες για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού έχουν εκφράσει και αρκετοί βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ειδικά όσοι εκλέγονται στις περιοχές απ’ όπου περνά ο αυτοκινητόδρομος.
Πηγή: Ναυτεμπορική