Έρχεται το ηλεκτρονικό εισιτήριο του ΟΑΣΘ
Ολα τα ερωτήματα που είχαμε για το ηλεκτρονικό εισιτήριο του ΟΑΣΘ επιχείρησε να απαντήσει το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης σε σημερινή ημερίδα.
Η πιλοτική λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου (σύστημα ανέπαφης συναλλαγής) στον ΟΑΣΘ θα καλύψει δρομολόγια μήκους 54 χλμ., που αφορούν σε όλη την επαρχία Λαγκαδά μέχρι το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, τα μηχανήματα θα τοποθετηθούν σε οχήματα οχτώ λεωφορειακών γραμμών: 27, 43, 55, 83, 84, 85, 86 και 91.
Μάλιστα, προκειμένου να ενημερωθεί το επιβατικό κοινό, ο ΟΑΣΘ έχει προγραμματίσει εκτεταμένη διαφημιστική καμπάνια στις στάσεις των λεωφορείων κατά μήκος των διαδρομών που εξυπηρετούνται από το ηλεκτρονικό εισιτήριο.
Το ΣΑΣΘ εκπόνησε τη μελέτη για το «Έξυπνο και Ευφυές Σύστημα Κομίστρου (Ηλεκτρονικό Εισιτήριο)», στο πλαίσιο του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, που ολοκληρώθηκε μέσω του ευρωπαϊκού έργου ATTAC και πλέον είναι έτοιμη να αρχίσει η πιλοτική εφαρμογή του στη Θεσσαλονίκη.
Ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ, Γιάννης Παλαιστής, επισήμανε ότι «το ενιαίο και ευφυές σύστημα κομίστρου, που μελέτησε το ΣΑΣΘ, αποτελεί ένα ακόμη βήμα για τον εκσυγχρονισμό των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης.
Στο χαιρετισμό της, που απέστειλε εγγράφως, η υφυπουργός Μακεδονίας – Θράκης, Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά, τονίζει μεταξύ άλλων ότι «είναι επιβεβλημένη η αναγκαιότητα ένταξης του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, διότι θα αποτελέσει σημαντικό εργαλείο περαιτέρω ανάπτυξης του δικτύου αστικών συγκοινωνιών και βελτίωσης της καθημερινότητας μας στην πόλη μας».
Η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου, δήλωσε οτι «πρέπει να αξιοποιούμε την επιστημονική γνώση και το σχεδιασμό και στη φάση της υλοποίησης, ολοκληρώνοντας τις παρεμβάσεις μας».
Από Λαγκαδά η αρχή
Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Χρήστος Στεφανίδης, υπογράμμισε την αγαστή συνεργασία του Οργανισμού με το ΣΑΣΘ σε όλα τα επίπεδα και περιέγραψε την έναρξη της πιλοτικής λειτουργίας του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα λεωφορεία που εξυπηρετούν κυρίως την επαρχία Λαγκαδά, δίνοντας τη δυνατότητα στους πολίτες να επιλέξουν ανάμεσα στο κοινό και το ηλεκτρονικό εισιτήριο για τις μετακινήσεις τους μέχρι το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Μάλιστα, ανακοίνωσε πως στο σχεδιασμό του ΟΑΣΘ είναι το 2018 οι οχτώ πρώτες γραμμές στις οποίες τοποθετείται πιλοτικά το ηλεκτρονικό εισιτήριο να λειτουργούν αποκλειστικά με αυτό, αλλά και η σταδιακή επέκταση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε όλες τις γραμμές της Θεσσαλονίκης.
Ο διευθυντής κίνησης του ΟΑΣΘ, Γιώργος Σπανός, ανέλυσε την πιλοτική εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα αστικά λεωφορεία της Θεσσαλονίκης, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει στο αμέσως επόμενο διάστημα, καθώς ήδη ο ΟΑΣΘ έχει προμηθευτεί τα πρώτα 100 μηχανήματα και τα τοποθετεί στα οχήματα συγκεκριμένων γραμμών.
Σύμφωνα με τον κ. Σπανό, η πιλοτική λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου (σύστημα ανέπαφης συναλλαγής) στον ΟΑΣΘ θα καλύψει δρομολόγια μήκους 54 χλμ., που αφορούν σε όλη την επαρχία Λαγκαδά μέχρι το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, τα μηχανήματα θα τοποθετηθούν σε οχήματα οχτώ λεωφορειακών γραμμών: 27, 43, 55, 83, 84, 85, 86 και 91.
Μάλιστα, προκειμένου να ενημερωθεί το επιβατικό κοινό, ο ΟΑΣΘ έχει προγραμματίσει εκτεταμένη διαφημιστική καμπάνια στις στάσεις των λεωφορείων κατά μήκος των διαδρομών που εξυπηρετούνται από το ηλεκτρονικό εισιτήριο.
Η συγκοινωνιολόγος – συνεργάτιδα του ΣΑΣΘ, Χρύσα Βίζμπα, ανέλυσε το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας για τη Μητροπολιτική Περιοχή της Θεσσαλονίκης, μέτρο του οποίου αποτελεί και η εισαγωγή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες της πόλης. «Η Θεσσαλονίκη είναι η πρώτη και μόνη περιοχή πανελλαδικά, που διαθέτει ένα τέτοιο σχέδιο, το οποίο αποτελεί προϋπόθεση για τη διεκδίκηση ευρωπαϊκών κονδυλίων, και τη χρηματοδότηση καινοτόμων λύσεων κινητικότητας προσφέροντας ένα καθοριστικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες πόλεις, όταν ανταγωνίζονται για δημόσια χρηματοδότηση ή/και ένταξη στα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ (εφόσον οι πόλεις έχουν καταρτίσει ενοποιημένο σχέδιο τοπικών μεταφορών, όπως σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας και έχουν προσδιορίσει κατάλληλες δράσεις)», τόνισε η κ. Βίζμπα και περιέγραψε τα 12 μέτρα που προβλέπει το ΣΒΑΚ της μητροπολιτικής περιοχής Θεσσαλονίκης:
1. Ενιαίο και ευφυές σύστημα κομίστρου (ηλεκτρονικό εισιτήριο).
2. Λεωφορειολωρίδες, προτεραιότητα αστικών λεωφορείων στους φωτεινούς σηματοδότες και λεωφορειακές γραμμές ταχείας εξυπηρέτησης (BRT).
3. Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών για αποθάρρυνση της αλόγιστης χρήσης ΙΧ.
4. Προώθηση δημιουργίας δικτύου Τραμ.
5. Διασύνδεση Μετρό/Τραμ/Λεωφορείων με δημιουργία χώρων μετεπιβίβασης και αναδιάρθρωση των στάσεων.
6. Σύστημα θαλάσσιας συγκοινωνίας στο Θερμαϊκό.
7. Συστήματα ευέλικτης συγκοινωνίας (Flexible Transport Systems).
8. Ενιαία πολιτική στάθμευσης.
9. Πεζοδρομήσεις και αναπλάσεις δημόσιου χώρου.
10.Ποδηλατόδρομοι.
11. Σύστημα κοινόχρηστων δημοσίων ποδηλάτων.
12. Χρέωση κυκλοφοριακής συμφόρησης.
Ο συγκοινωνιολόγος, Πολύκαρπος Καρκαβίτσας, ανέλυσε την πρόταση του ΣΑΣΘ για το ηλεκτρονικό εισιτήριο.
Για τους επιβάτες, όπως επισήμανε, το ηλεκτρονικό εισιτήριο σημαίνει απλότητα, άνεση, εξοικονόμηση χρόνου, αυξημένες επιλογές μέσου, χρόνου και διαδρομής. Για τον ΟΑΣΘ σημαίνει αύξηση κερδών από την αύξηση της επιβατικής κίνησης, δίκαιη και γρήγορη κατανομή των εσόδων, μείωση της εισιτηριοδιαφυγής σε μονοψήφια ποσοστά, εξοικονόμηση κόστους λειτουργίας και συντήρησης, καλύτερος σχεδιασμός και ευελιξία στη χάραξη τιμολογιακής πολιτικής (δίκαιη και αναλογική χρέωση).
Έρευνες υπέρ του e-εισιτηρίου
Θεαματικά ήταν και τα αποτελέσματα της διαβούλευσης που έκανε το ΣΑΣΘ για το ηλεκτρονικό εισιτήριο στη Θεσσαλονίκη, καθώς το 85% όσων συμμετείχαν είναι θετικοί στην εισαγωγή ενός τέτοιου συστήματος, το 69% πιστεύει ότι θα βελτιωθούν οι δημόσιες αστικές συγκοινωνίες και θα ενθαρρυνθεί η πρόσθετη χρήση τους και μόλις το 4% θεωρεί ότι με τις υπάρχουσες συνθήκες στη Θεσσαλονίκη ένα τέτοιο σύστημα δε θα βοηθήσει.
Ανάλογα ήταν και τα αποτελέσματα έρευνας κοινού που πραγματοποίησε το ΣΑΣΘ. Το 31% των χρηστών δήλωσε ότι προτίθεται να χρησιμοποιήσει το ηλεκτρονικό εισιτήριο-έξυπνη κάρτα σε κάθε μετακίνηση ενώ το 33% στις περισσότερες και το 83% των χρηστών ότι θα χρησιμοποιεί πιο εντατικά τις δημόσιες συγκοινωνίες. Σύμφωνα με τον κ. Καρκαβίτσα, ένα πλήρες σύστημα ηλεκτρονικού εισιτηρίου, που θα είχε και τη δυνατότητα επέκτασης σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς της Θεσσαλονίκης, θα μπορούσε να είναι σε πλήρη λειτουργία το 2017.
Τμήμα Ειδήσεων Radio1d.gr