Έμποροι: Δεν περιμένουν φως στην ταμειακή

Σης χειμερινές εκπτώσεις του 2010 οι καταναλωτές είχαν ξοδέψει 9,24 δισ. ευρώ. Φέτος ο τζίρος αναμένεται να είναι ο μισός.

 

Η επικρατούσα ατμόσφαιρα πολιτικής αβεβαιότητας επηρεάζει σε πολύ μεγάλο ποσοστό την ψυχολογία των καταναλωτών« εκτιμά η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου», η οποία, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη τη συρρίκνωση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, υπολογίζει ότι ο κύκλος εργασιών της εφετινής χειμερινής εκπτωτικής περιόδου θα κυμανθεί στα 5 – 5,1 δισ. ευρώ, έναντι 5,37 δισ. ευρώ πέρυσι (μείωση 5% έως 8%), 5,5 δια το 2013, 6,47 δισ. το 2012, 7,61 δισ. το 2011 και 9,24 δισ. ευρώ το χειμώνα του 2010, λίγο πριν η χώρα μπει σε καθεστώς μνημονίου.

 

«ΓΙΟΡΤΕΣ» ΓΙΑ ΜΙΑ ΣΤΙΣ ΔΕΚΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

 

Η παγωμάρα που περιμένει η αγορά στις φετινές εκπτώσεις ακολουθεί μια εξίσου κακή εορταστική περίοδο. Σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ, την περίοδο των Χριστουγέννων οι πωλήσεις που παρουσίασαν μείωση για έξι στις δέκα επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, τρεις στις δέκα έμειναν στα ίδια, ενώ μόλις μία είδε κάποια βελτίωση στον τζίρο.

 

Το πρόβλημα φαίνεται να είναι μεγαλύτερο για τις μικρές επιχειρήσεις: το 71% των επιχειρήσεων που δεν απασχολούν προσωπικό εμφάνισε μικρότερες πωλήσεις σε σύγκριση με την χριστουγεννιάτικη περίοδο του 2013, ενώ για τις επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών το 2013 κάτω των 15.000 ευρώ, το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 90%. Όσον αφορά το μέγεθος της μείωσης του τζίρου την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις είδαν τις πωλήσεις τους να μειώνονται άνω του 30%, μία στις τέσσερις 20% – 30% και οι υπόλοιπες σε ποσοστό έως 20%. Αντίθετα, η πλειονότητα των επιχειρήσεων (60%) που εμφάνισαν αύξηση των κερδών σε σύγκριση με πέρυσι κινήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα της τάξης έως 10%.

Στα Γρεβενά η μείωση εσόδων την περίοδο των Χριστουγέννων σε σχέση με το 2013 ξεπέρασε το 41%, μεταξύ 31% και 40% ήταν σε Κατερίνη, Ξάνθη, Σέρρες, μεταξύ 21% και 30% ήταν η μείωση στη Θεσσαλονίκη, τη Δράμα, την Κομοτηνή, την Καστοριά, από 11% μέχρι 20% στη Νάουσα, τη Βέροια, τη Φλώρινα, το Κιλκίς, τα Γιαννιτσά, το Αμύνταιο, έως 10% μειώθηκε ο τζίρος στην αγορά της’Εδεσσας, της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας, ενώ στα ίδια επίπεδα ήταν τα έσοδα στην Πτολεμαΐδα, τον Πολύγυρο Χαλκιδικής και την Αλεξάνδρεια.

 

ΔΕΝ ΣΥΓΚΙΝΗΣΑΝ ΟΙ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ

 

Ο τζίρος ήταν μικρότερος παρά το γεγονός ότι τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις στο σύνολο του λιανικού εμπορίου πραγματοποίησαν προσφορές την περίοδο των Χριστουγέννων, με το αντίστοιχο ποσοστό στον κλάδο των φαρμακευτικών / καλλυντικών ειδών να ανέρχεται στο 64% και στον κλάδο της ένδυσης / υπόδησης στο 51%. Περίπου μία στις δύο επιχειρήσεις είχε προσφορές σε συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων, ενώ μία στις τρεις είχε προσφορές στο μεγαλύτερο μέρος των παραλαβών της σεζόν. Το ύψος των προσφορών στην πλειονότητα των περιπτώσεων (46%) διαμορφώθηκε μεταξύ 10% και 20%, ενώ μία στις τέσσερις επιχειρήσεις είχαν προσφορές στα προϊόντα τους κοντά στο 30%.

 

ΕΣΘ: “Ο εμπορικός κόσμος ζει με την αισιοδοξία”

 

Την ελπίδα ότι η αγοραστική κίνηση θα κυμανθεί σε μεγαλύτερα επίπεδα σε σχέση με τις χειμερινές εκπτώσεις εξέφρασε στη «Μ» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης. «Οι εκπτώσεις ξεκινήσανε χθες, ενώ σε μερικά μαγαζιά ξεκίνησαν άτυπα από το Σάββατο. Είναι νωρίς ακόμα για να κάνουμε εκτίμηση για την πορεία των εκπτώσεων, αλλά όλος ο εμπορικός κόσμος ζει με την αισιοδοξία ότι τα πράγματα θα καλυτερέψουν» τόνισε ο κ. Φιλιππίδης. Σύμφωνα με τον ίδιο, η αρνητική κατάσταση στην αγορά λειτουργεί πάντοτε προς όφελος του καταναλωτή κατά τις περιόδους των εκπτώσεων, καθώς οι τιμές πέφτουν κατά γενική ομολογία αισθητά. Παράλληλα, αναφερόμενος στα ποσοστά των εκπτώσεων, ο πρόεδρος του ΕΣΘ δήλωσε ότι κυμαίνονται γύρω στο 50% σε όλα τα είδη.

 

Πηγή: Εφημερίδα Μακεδονία