Δήμος Παύλου Μελά: Μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής σε μαθητές
Πάνω από 600 μαθητές 17 σχολικών μονάδων του Δήμου Παύλου Μελά, Δημοτικών (τάξεις της Γ΄ και ΣΤ’ Δημοτικού) και Νηπιαγωγείων, θα παρακολουθήσουν το πρόγραμμα Κυκλοφοριακής Αγωγής «Κυκλοφόρησε σωστά, κυκλοφόρησε με ασφάλεια» κατά τη φετινή σχολική περίοδο.
O Δήμαρχος Παύλου Μελά Δημήτρης Δεμουρτζίδης τόνισε ότι «Το μάθημα της Κυκλοφοριακής Αγωγής είναι κυριολεκτικά Μάθημα Ζωής. Τοπική Αυτοδιοίκηση, εκπαιδευτικοί και γονείς συνεργαζόμαστε εξαιρετικά ώστε να αποκτήσουν τα παιδιά μας τις σωστές βάσεις σε μικρή ηλικία και αυτό θα τα μυήσει σε ασφαλέστερες οδικές επιλογές».
Το πρόγραμμα πραγματοποιείται με επιτυχία για τέταρτη συνεχόμενη σχολική χρονιά και έχει ως στόχο την ανάπτυξη παιδείας οδικής ασφάλειας και βιώσιμης κινητικότητας στους μικρούς μαθητές.
Η Σουλτάνα Πολυράβα, Πολιτικός Μηχανικός Msc – Συγκοινωνιολόγος, Προϊσταμένη του Τμήματος Πολεοδομικών Εφαρμογών του Δήμου Παύλου Μελά, είναι υπεύθυνη για το σχεδιασμό, την επιμέλεια και την παρουσίαση του προγράμματος με την υποστήριξη του Τμήματος Παιδείας.
Με το σύνθημα «Δεν πιάνεις το τιμόνι, αν δεν βάλουν όλοι ζώνη» που ακούγεται δυνατά μέσα από τις σχολικές αίθουσες του Δήμου Παύλου Μελά, εκατοντάδες παιδικές φωνές αποδεικνύουν ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί και πρέπει να συμμετέχει ενεργά στην εκπαίδευση οδικής ασφάλειας και βιώσιμης αστικής κινητικότητας και να αποτελέσει τον εμψυχωτή τέτοιων ενεργειών για τη βελτίωση της κυκλοφοριακής αγωγής, της οδικής συμπεριφοράς και της οδικής ασφάλειας, συμβάλλοντας έτσι στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και των θυμάτων, αλλά και στη διαμόρφωση συλλογικής νοοτροπίας και συμπεριφοράς μετακινουμένων.
Το πρόγραμμα πραγματοποιείται σε μία ή δύο μέρες σε κάθε σχολείο και σε πέντε έως έξι διδακτικές ώρες, ανάλογα με τα τμήματα και τον αριθμό των μαθητών. Αποτελείται από προβολές παρουσιάσεων, βίντεο, τραγούδια, χρήση πραγματικού υλικού (κράνη, σήματα κυκλοφορίας κτλ), διαδραστικά και επιτραπέζια παιχνίδια. Τα παιδιά διδάσκονται τους βασικούς κανόνες οδικής κυκλοφορίας είτε ως πεζοί, είτε ως επιβάτες και οδηγοί. Ταυτόχρονα, επιδιώκεται η εδραίωση σωστών στάσεων, συμπεριφορών και νοοτροπίας, αλλά και η υιοθέτηση των αρχών της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, βάζοντας έτσι ένα λιθαράκι για την επίτευξη των μεγαλύτερων στόχων της οδικής ασφάλειας, της μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων και της μείωσης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τη χρήση του ΙΧ.
Μεγάλη σημασία δίνεται στα βιώματα των ίδιων των μαθητών πάνω στα οποία προσαρμόζεται πολλές φορές το ίδιο το μάθημα ώστε να γίνει και πιο προσιτό στις ανάγκες τους. Τα ίδια τα παιδιά συμμετέχουν με μεγάλο ενθουσιασμό, ενώ στο τέλος των μαθημάτων δίνεται επιπλέον υλικό στους εκπαιδευτικούς για περαιτέρω δράσεις σε σχέση με την κυκλοφοριακή αγωγή και τη βιώσιμη αστική κινητικότητα, ενώ κάθε μαθητής αποκτά αναμνηστικό δίπλωμα συμμετοχής, το οποίο αποτελεί και την επιβράβευση του.
Να σημειωθεί ότι οι δράσεις για την ανάπτυξη παιδείας οδικής ασφάλειας τη φετινή περίοδο ξεκίνησαν με εισηγήσεις σε γονείς μαθητών, στο πλαίσιο της Σχολής Γονέων του Δήμου Παύλου Μελά, που διεξάγει η Διεύθυνση Υποστήριξης και Ανάπτυξης της Καθημερινότητας των κοινωνικών ομάδων. Η ενημέρωση – ευαισθητοποίηση γονέων σε θέματα οδικής ασφάλειας και βιώσιμης αστικής κινητικότητας είναι πολύ σημαντική, καθώς η κυκλοφοριακή συμπεριφορά των γονέων πολλές φορές αναιρεί όλα όσα μαθαίνει το παιδί στο σχολείο. Με την ενημέρωση αναγνωρίζουν και οι γονείς την αξία της ανθρώπινης ζωής, την οποία πρέπει με τη συμπεριφορά μας να προστατεύουμε, αντιλαμβάνονται τις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας, τη συλλογικότητα και τα περιβαλλοντικά οφέλη της αλλαγής του τρόπου αντίληψής τους.
Τη σημασία των μαθημάτων Κυκλοφοριακής Αγωγής τόνισε και ο Αντιδήμαρχος Παιδείας & Πολιτισμού κ. Μιχάλης Χριστοδούλου, ο οποίος ανέφερε ότι «Γνωρίζοντας ότι η επίδειξη προσοχής στις οδούς από τους χρήστες και η κατανόηση των συνθηκών κυκλοφορίας είναι μια ικανότητα επίκτητη που απαιτεί συντονισμένη και πλήρη εκπαίδευση, προσπαθούμε να ενισχύσουμε τα μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής και να τα κάνουμε αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα σχολεία του Δήμου Παύλου Μελά».