Bloomberg: Πως μπορεί η Ελλάδα να γλυτώσει το Grexit
Η Ελλάδα δεν θα βγει από τη νομισματική ένωση της ευρωζώνης φέτος, κατά την εκτίμηση του Bloomberg. Οπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, το χρηματοδοτικό κενό που αντιμετωπίζει η χώρα μεσοπρόθεσμα είναι μικρό σε σχέση με την οικονομική βοήθεια που έχει λάβει στο παρελθόν και η βούληση να διατηρηθεί η ενότητα της ευρωζώνης παραμένει ισχυρή.
Αυτό που αναμένεται να συμβεί είναι η επίτευξη μιας αμοιβαία αποδεκτής συμφωνίας μεταξύ της Ελλάδας και των δανειστών, πάνω σε μια λίστα μεταρρυθμίσεων που πρέπει να εφαρμοστούν για να ξεκλειδώσει η χρηματοδοτική βοήθεια.
Η εμπειρία του παρελθόντος μας διδάσκει ότι μια τέτοια συμφωνία μπορεί να κλείσει την ύστατη στιγμή – ακόμη και την ίδια ώρα που θα πρέπει να πληρωθεί η δόση της χώρας προς το ΔΝΤ. Ωστόσο τα χρονικά περιθώρια στενεύουν και μεγαλώνει ο κίνδυνος να χάσουν την υπομονή τους οι Ευρωπαίοι ηγέτες, κάτι που μπορεί να τους οδηγούσε στην απόφαση να εκκινήσουν μια διαδικασία που θα μπορούσε να θέσει τη χώρα εκτός της ευρωζώνης.
Το δημοσίευμα καταγράφει αναλυτικά τις δανειακές υποχρεώσεις που πρέπει να αποπληρώσει η Ελλάδα, οι οποίες ανέρχονται σε 17 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του χρόνου. Για να καλυφθούν αυτές οι πληρωμές θα χρειαστεί η χώρα να αναζητήσει πηγές χρηματοδότησης. αυτές, σύμφωνα με το Bloomberg, εστιάζονται στο πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ για το 2015, δηλαδή περίπου 2 δισ. ευρώ και στην επιστροφή των κερδών των ομολόγων που διακρατούνται από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ύψους 1,9 δισ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα 13 δισ. ευρώ, αυτά θα πρέπει να προέλθουν από τους διεθνείς πιστωτές. Το Bloomberg αναφέρεται στη δυνατότητα εκταμίευσης 3,5 δισ. ευρώ από το ΔΝΤ μόλις ολοκληρωθεί η τρέχουσα αξιολόγηση του προγράμματος, ενώ θα μπορούσε επίσης να υπάρξει μια προ-πληρωμή περίπου 5,3 δισ. ευρώ, με βάση τις επόμενες δύο αξιολογήσεις.
Επίσης, ποσό 1,8 δισ. ευρώ απομένουν στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, το οποίο θα εκταμιευτεί στο τέλος της τετράμηνης παράτασης της δανειακής σύμβασης, τον Ιούνιο.
Απομένει ένα χρηματοδοτικό κενό 2 δισ. ευρώ, το οποίο, κατά το δημοσίευμα, θα μπορούσε να κλείσει με δύο τρόπους. Είτε με μια απόφαση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας να επιτρέψει την αύξηση του ορίου έκδοσης εντόκων γραμματίων του ελληνικού δημοσίου, το οποίο σήμερα βρίσκεται στα 15 δισ. ευρώ. Είτε με το άνοιγμα μιας προληπτικής πιστωτικής γραμμής από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας.
Το «βρώμικο» σενάριο, σε αντίθεση με το βασικό σενάριο που εξετάζει το δημοσίευμα, θα ήταν η εξάντληση της καλής θέλησης των ευρωπαίων εταίρων έναντι της Ελλάδας, η οποία θα εξωθούνταν στην έξοδο από το ευρώ, αντί στη διαπραγμάτευση των όρων μιας οικειοθελούς αποχώρησης. Αυτό, κατά το δημοσίευμα, θα μπορούσε να συμβεί αν η χώρα δεν κατόρθωνε να επιτύχει έναν συμβιβασμό εγκαίρως, προκειμένου να αποφευχθεί η αδυναμία πληρωμής των δανειακών υποχρεώσεων, κάτι που ισοδυναμεί με πιστωτικό γεγονός.
Σε αυτή την περίπτωση, θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο για την ΕΚΤ να συνεχίσει την παροχή ρευστότητας στις ελληνικές τράπεζες, καθώς η χώρα θα είχε τη «ρετσινιά» της χρεοκοπίας. Κλείνοντας τις στρόφιγγες της ρευστότητας – σε μια στιμή αξιοσημείωτης μείωσης των καταθέσεων – θα γονάτιζε το τραπεζικό σύστημα και θα εξανάγκαζε τη χώρα να τυπώσει ένα νέο νόμισμα. Με αυτή την εξέλιξη η χώρα θα στεκόταν ξανά στα πόδια της, παρόλο που θα προκαλούνται σοβαρές αποδιαρθρώσεις βραχυπρόθεσμα.
Εκτός των άλλων, το δημοσίευμα αναφέρει ότι η Ελλάδα θα πρέπει να έχει κατά νου τις δανειακές υποχρεώσεις που θα εμφανιστούν την επόμενη χρονιά. Αυτό περιλαμβάνει τη διαπραγμάτευση ενός τρίτου προγράμματος διάσωσης μετά την πάροδο της τετράμηνης παράτασης της δανειακής σύμβασης τον Ιούνιο. Η διαπραγμάτευση εκτιμάται ότι θα καταλήξει με την αποδοχή εκ μέρους της Ελλάδας του στόχου για επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 1,5% έως 2% του ΑΕΠ για την εξυπηρέτηση του χρέους. Και με δεδομένη την άρνηση των ηγετών της ευρωζώνης να αποδεχτούν τυχόν «κούρεμα» του ελληνικού χρέους.
Σε κάθε περίπτωση, τονίζεται στο δημοσίευμα του Bloommberg, η απομείωση μέρους του χρεόυς θα είχε περιορισμένο αντίκτυπο στον κρατικό προϋπολογισμό που δεν επιβαρύνεται στην παρούσα φάση, λόγω των χαμηλών επιτοκίων. Τα περιθώρια διαπραγμάτευσης μιας μείωσης του επιτοκίου φαίνονται επίσης περιορισμένα.
Οι συντάκτες του άρθρου καταλήγουν ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ πιθανότατα δεν θα έμπαινε σε μια διαπραγμάτευση με τους εταίρους για την απομείωση του χρέους, εφόσον το θέμα αυτό δεν θα επηρέαζε τον σχεδιασμό για τις κρατικές δαπάνες. Σε ό,τι αφορά το πολιτικό διακύβευμα, δεν αποκλείουν, εφόσον προκύψει μεγάλος αριθμός διαφωνούντων στο εσωτερικό του κόμματος, θα εξισορροπηθούν τυχόν απώλειες από την υποστήριξη του αντίπαλου κόμματος της ΝΔ του Αντώνη Σαμαρά.