Από «κόσκινο» καταθέσεις, δάνεια και επενδύσεις
Πρόσβαση όχι μόνο στα στοιχεία που αφορούν στις καταθέσεις των φορολογούμενων αλλά και τα δάνεια και τα χρηματιστηριακά προϊόντα αποκτούν οι ελεγκτές της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων. Σύμφωνα με το Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΓΓΔΕ για το 2015, το Μητρώο Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών, που παρακολουθεί τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών επεκτείνεται και σε συναλλαγές δανειακών προϊόντων.
Σύμφωνα με το σχέδιο θα γίνουν τουλάχιστον 100.000 τηλεφωνικές οχλήσεις στους φορολογούμενους με σκοπό τη συμμόρφωση τους και την εκπλήρωση των φορολογικών τους υποχρεώσεων ως προς την υποβολή δηλώσεων (Φ.Π.Α., Φ.Μ.Υ., Φ.Ε. Φ.Π.-Ν.Π., κλπ) και την καταβολή των ληξιπροθέσμων οφειλών τους.
Στο σχέδιο υπάρχει πρόβλεψη για 40.000 τελωνειακούς ελέγχους, τουλάχιστον 2.000 ελέγχους φορολογίας κεφαλαίου, ολοκλήρωση τουλάχιστον 200 υποθέσεων έρευνας φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου από την ΥΕΔΔΕ από τις οποίες σαράντα να αφορούν απάτες στο ΦΠΑ, διενέργεια τουλάχιστον 5.000 φορολογικών ελέγχων από την ΥΕΔΕΕ, 400 πλήρων ελέγχων σε μεγάλες επιχειρήσεις και 500 μερικών ελέγχων σε μεγάλες επιχειρήσεις. Προγραμματίζονται 900 έλεγχοι φορολογουμένων μεγάλου πλούτου στους οποίους περιλαμβάνονται υποθέσεις με εμβάσματα offshore και γενικά φορολογούμενους που βρίσκονται στη ζώνη υψηλού κινδύνου για διάπραξη φοροδιαφυγής.
Σύμφωνα με το Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΓΓΔΕ για το 2015, το Μητρώο Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών, που παρακολουθεί τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών επεκτείνεται και σε συναλλαγές δανειακών προϊόντων. Ταυτόχρονα το περιουσιολόγιο στο οποίο θα καταγράφονται όλα τα εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία των φορολογούμενων θα είναι έτοιμο τον Σεπτέμβριο.
Ταυτόχρονα το περιουσιολόγιο στο οποίο θα καταγράφονται όλα τα εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία των φορολογούμενων θα είναι έτοιμο τον Σεπτέμβριο.
Το επιχειρησιακό σχέδιο για το 2015 με τους ελεγκτικούς και εισπρακτικούς στόχους έδωσε στη δημοσιότητα η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων. Σύμφωνα με τους στόχους που θέτει η ΓΓΔΕ φέτος θα πρέπει να βεβαιωθούν έσοδα πάνω από 2,6 δισ. ευρώ από τον έλεγχο των μεγάλων επιχειρήσεων, 1,04 δισ. ευρώ από πλήρεις φορολογικούς ελέγχους και επιπλέον 700 εκατ. ευρώ από μερικούς φορολογικούς ελέγχους. Επίσης θα πρέπει να εισπραχθούν 1,7 δισ. ευρώ από παλαιά ληξιπρόθεσμα χρέη και το 25% των νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Σύμφωνα με το σχέδιο:
- Οι εισπράξεις προ επιστροφών φόρων από Δ.Ο.Υ., Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ., Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. 34,3 δις ευρώ.
- Εισπράξεις προ επιστροφών φόρων από Τελωνεία 12,4 δις ευρώ.
- Εισπράξεις έναντι του «παλαιού» ληξιπροθέσμου χρέους Φορολογικής Διοίκησης 1,7 δις ευρώ (αύξηση 10% σε σχέση με το αποτέλεσμα του 2014).
- Εισπραξιμότητα έναντι του «αποτελεσματικού νέου» ληξιπροθέσμου χρέους Φορολογικής Διοίκησης, σε ποσοστό τουλάχιστον 25%.
- Αύξηση της εισπραξιμότητας επί των συνολικών ληξιπροθέσμων οφειλών της Τελωνειακής Διοίκησης, κατά 5% σε σχέση με το επιτευχθέν αποτέλεσμα στις 31/12/2014.
- Εισπραξιμότητα επί των βεβαιούμενων προστίμων, πολλαπλών τελών, δασμών και φόρων από απλές τελωνειακές παραβάσεις και λαθρεμπόριο σε ποσοστό άνω του 10%.
- Αύξηση των εισπράξεων από πωλήσεις οχημάτων και δικύκλων τα οποία εκποιούνται, κατά 5% σε σχέση με το 2014.
- Αύξηση εσόδων από διαχείριση λοιπών ειδών (πλην οχημάτων & δικύκλων) κατά 5% σε σχέση με το 2014.
- Αύξηση των χαρακτηρισμένων ως ανεπίδεκτων είσπραξης ληξιπροθέσμων οφειλών της Φορολογικής Διοίκησης, κατά 15% σε σχέση με τον στόχο του 2014 (3,45 δις €).
- Βεβαίωση από πλήρεις φορολογικούς ελέγχους ποσού άνω του 1,04 δις € (εξαιρούνται οι υποθέσεις με χαμηλή ή μηδενική αναμενόμενη εισπραξιμότητα π.χ. ανύπαρκτοι/πτωχοί/εξαφανισμένοι φορολογούμενοι και υποθέσεις με πλαστά και εικονικά στοιχεία) (Αύξηση κατά 50% έναντι του επιτευχθέντος αποτελέσματος την 31/12/2014 )
- Αύξηση της βεβαίωσης από μερικούς φορολογικούς ελέγχους, κατά 50% έναντι του επιτευχθέντος αποτελέσματος την 31/12/2014 (ήτοι βεβαίωση ποσού άνω των 700 εκ. €).
- Μείωση του ποσοστού των υποθέσεων ελέγχου για τις οποίες ασκείται ενδικοφανής προσφυγή κατά 25% σε σχέση με το έτος 2014.
- Εισπράξεις επί των βεβαιωθέντων τόσο από πλήρεις όσο και από μερικούς ελέγχους των Δ.Ο.Υ. ποσού άνω των 170 εκατ. Ευρώ (εισπραξιμότητα τουλάχιστον 10%)
- Επαναξιολόγηση υφιστάμενων υποθέσεων Δ.Ο.Υ. με εντολές ελέγχου και υποβολή εισήγησης προτεραιοποίησης και αναμενόμενης απόδοσής τους στη Γεν. Δ/νση Φορολογικής Διοίκησης μέχρι 13/03/2015.
- Διενέργεια τουλάχιστον 2.000 ελέγχων φορολογίας κεφαλαίου
- Διενέργεια ικανού αριθμού ελέγχων πρόληψης (μερικών επιτόπιων) από τις Δ.Ο.Υ. και την Υ.Ε.Δ.Δ.Ε., προκειμένου να παταχθεί η φοροδιαφυγή, η λαθρεμπορία και το παρεμπόριο.
- Διενέργεια τουλάχιστον 15.000 ελέγχων πρόληψης από τις Δ.Ο.Υ. σε κλάδους ή επιχειρήσεις με υψηλή παραβατικότητα (πλήθος επιχειρήσεων με παράβαση ως προς το σύνολο των ελέγχων σε ποσοστό άνω του 25%).
- Διενέργεια τουλάχιστον 5.000 προληπτικών ελέγχων από την Υ.Ε.Δ.Δ.Ε., με διαφορές προς καταλογισμό τουλάχιστον 1,5 εκ. ευρώ (από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ.).
- Έκδοση Πράξεων Επιβολής Προστίμων (Π.Ε.Π.), το αργότερο εντός τριών μηνών από τη διαπίστωση των παραβάσεων κατά τη διενέργεια ελέγχων πρόληψης, με σκοπό την καταπολέμηση της φοροαποφυγής και της λαθρεμπορίας. Ειδικά για τις εκκρεμείς υποθέσεις με διαπιστωμένη παράβαση μέχρι 31/10/2014, η σύνταξη έκθεσης και η έκδοση Π.Ε.Π. να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι 13/03/2015.
- Ολοκλήρωση τουλάχιστον 200 υποθέσεων έρευνας φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου, από την Υ.Ε.Δ.Δ.Ε., από τις οποίες 40 να αφορούν απάτες στο Φ.Π.Α.
- Αύξηση κατά 400% των εντοπιζόμενων διαφυγόντων εσόδων από τη διενέργεια ερευνών της Υ.Ε.Δ.Δ.Ε., σε σχέση με το 2014.
- Διαπίστωση διαφορών προς καταλογισμό τουλάχιστον στο 80% των υποθέσεων φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου που ερευνά η Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.
- Βελτίωση κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου για στόχευση υποθέσεων ελέγχου και εξειδίκευση ανά κατηγορία ελεγχόμενων υποθέσεων, με σκοπό την αύξηση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας σε όλα τα είδη φορολογικού ελέγχου Γενική Δ/νση Φορολογικής Διοίκησης Κατάρτιση ετήσιου σχεδίου δράσης φορολογικών ελέγχων (ανά είδος, τύπο ελέγχου και ελεγκτική υπηρεσία, συμπεριλαμβανομένων και των ειδικών επιχειρησιακών προγραμμάτων που αφορούν ελέγχους ηλεκτρονικού εμπορίου, εξωχώριων εταιρειών, υποθέσεων ενδοομιλικής τιμολόγησης και έμμεσων μεθόδων ελέγχου) μέχρι 30/01/2015.
- Προτεραιοποίηση εκκρεμών υποθέσεων ελέγχου, Ελεγκτικών Υπηρεσιών, και έκδοση σχετικών οδηγιών προς αυτές, προς επίτευξη των στόχων τους. Ανάληψη ενεργειών και πρωτοβουλιών για την αποφυγή κινδύνου παραγραφής υποθέσεων. Δ/νση Ελέγχων
- Ενεργοποίηση μίας (1) επιπλέον έμμεσης τεχνικής ελέγχου μέχρι 31/12/2015.
- Διενέργεια τουλάχιστον 400 πλήρων ελέγχων Μεγάλων Επιχειρήσεων.
- Διενέργεια τουλάχιστον 500 μερικών ελέγχων Μεγάλων Επιχειρήσεων.
- Αύξηση του συνολικού ποσού βεβαιωθέντων φόρων και προστίμων από πλήρεις ελέγχους του Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ. (εξαιρούνται οι υποθέσεις με χαμηλή ή μηδενική αναμενόμενη εισπραξιμότητα π.χ. ανύπαρκτοι/ πτωχοί/ εξαφανισμένοι φορολογούμενοι και υποθέσεις με πλαστά και εικονικά στοιχεία), κατά 30% σε σχέση με το επιτευχθέν αποτέλεσμα την 31/12/2014 (ήτοι βεβαίωση ποσού άνω των 2,6 δις €).
- Αύξηση του συνολικού ποσού βεβαιωθέντων φόρων και προστίμων από μερικούς ελέγχους του Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ., κατά 30% σε σχέση με το επιτευχθέν αποτέλεσμα την 31/12/2014 (ήτοι βεβαίωση ποσού άνω των 325 εκ. €).
- Από το συνολικό ποσό βεβαίωσης του Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ., ποσό τουλάχιστον 30 εκ. € να προέρχεται από ελέγχους τιμών ενδοομιλικών συναλλαγών με χρήση της βάσης δεδομένων AMADEUS.
- Αύξηση των εισπράξεων, τόσο από πλήρεις όσο και από μερικούς ελέγχους του Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ., σε ποσοστό άνω του 20% επί του επιτευχθέντος αντίστοιχα αποτελέσματος την 31/12/2014 (ήτοι είσπραξη ποσού άνω των 370 εκ. €).
- Διενέργεια τουλάχιστον 900 ελέγχων φορολογουμένων μεγάλου πλούτου (περιλαμβάνονται υποθέσεις φορολογουμένων με εμβάσματα, με μεγάλη ακίνητη περιουσία, off shore εταιριών και λοιπών περιπτώσεων υψηλού κινδύνου φοροδιαφυγής).
- Αύξηση του συνολικού ποσού βεβαιωθέντων φόρων και προστίμων από ελέγχους του Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. κατά 30% σε σχέση με το επιτευχθέν αποτέλεσμα την 31/12/2014 (ήτοι βεβαίωση ποσού άνω των 325 εκ. €)
- Αύξηση των εισπράξεων από φορολογικούς ελέγχους του Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. σε ποσοστό άνω του 20% επί του επιτευχθέντος αποτελέσματος την 31/12/2014 (ήτοι είσπραξη ποσού άνω των 77 εκ. €).
- Επίτευξη ποσοστού συμμόρφωσης τουλάχιστον 40% επί των φορολογουμένων που εμφανίζουν για πρώτη φορά ληξιπρόθεσμες οφειλές, κατόπιν εφαρμογής κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου και επίτευξη ποσοστού είσπραξης τουλάχιστον 25% μετά από δράσεις της φορολογικής συμμόρφωσης κατά το μήνα διαχείρισης των οφειλών.
- Επίτευξη υποβολής περιοδικών δηλώσεων Φ.Π.Α. σε ποσοστό τουλάχιστον 92% επί των υπόχρεων, για κάθε φορολογική περίοδο.
- Επίτευξη ποσοστού συμμόρφωσης 20% επί των μη υποβληθέντων εμπροθέσμως προσωρινών δηλώσεων Φ.Ε.Ν.Π., μετά από δράσεις της φορολογικής συμμόρφωσης.
- Δημιουργία κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου για νέες επιχειρήσεις που πιθανόν στο άμεσο μέλλον να παρουσιάσουν πρόβλημα βιωσιμότητας σε δύο φάσεις (η πρώτη μέχρι 30/09/2015 και η επόμενη μέχρι 31/12/2015).
- Προσδιορισμός κλαδικών δεικτών επιχειρήσεων σε σχέση με την οικονομική συμπεριφορά αυτών και χρήση τους στη στόχευση της φορολογικής διοίκησης, μέχρι 31/12/2015.
- Ανάλυση απαιτήσεων για διασταυρωτικές επαληθεύσεις επί περιουσιακών στοιχείων των φορολογουμένων σε δύο φάσεις (η πρώτη μέχρι 30/06/2015 και η επόμενη μέχρι 31/12/2015).
- Μείωση του ποσοστού των υποθέσεων που άγονται στα Δικαστήρια μετά από τη Δ.Ε.Δ. κατά 10% σε σχέση με το 2014.
- Διενέργεια τουλάχιστον 100.000 τηλεφωνικών επικοινωνιών, από το τηλεφωνικό κέντρο της Δ.Φ.Σ., με σκοπό τη συμμόρφωση των φορολογούμενων και την εκπλήρωση των φορολογικών τους υποχρεώσεων ως προς την υποβολή δηλώσεων (Φ.Π.Α., Φ.Μ.Υ., Φ.Ε. Φ.Π.-Ν.Π., κλπ) και την καταβολή των ληξιπροθέσμων οφειλών τους.
Ειδικότερα με τους επιχειρησιακούς στόχους και τις δράσεις επιδιώκεται μεταξύ άλλων:
1) Η αποτελεσματικότερη είσπραξη των δημοσίων εσόδων,
2) ο εντοπισμός και η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου,
3) η ενίσχυση του φορολογικού και τελωνειακού ελεγκτικού μηχανισμού,
4) η αυτοματοποιημένη συλλογή και διασταύρωση στοιχείων,
5) η ενίσχυση της εκούσιας συμμόρφωσης των φορολογουμένων,
6) η βελτίωση των μεθόδων και των μέτρων είσπραξης,
7) η αξιοκρατική επιλογή, εξέλιξη και συνεχή επιμόρφωση του ανθρώπινου δυναμικού της Γενικής Γραμματείας,
8) η παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών προς τους πολίτες,
9) η δημιουργία στρατηγικών συνεργασιών,
10) η προστασία της δημόσιας υγείας, της πολιτιστικής κληρονομιάς και του περιβάλλοντος,
11) η δημιουργία αποτελεσματικότερης και πιο αξιόπιστης φορολογικής και τελωνειακής διοίκησης.
Βασικό μέλημα, επίσης, του Επιχειρησιακού Σχεδίου είναι η υλοποίηση δράσεων που θα στηρίξουν τις βασικές αρχές της διαφάνειας, της λογοδοσίας και της συνεχούς βελτίωσης των Υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας, θα ενισχύσουν την εξωστρέφειά της, θα υποστηρίξουν την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις και θα συμβάλλουν στην ενίσχυση των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων καθώς και στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών σε θέματα φορολογικού ενδιαφέροντος.
Η ενεργός συνεργασία και συμβολή όλων των στελεχών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχή υλοποίηση του Επιχειρησιακού Σχεδίου, καθώς έχει μεγάλη σημασία να γνωρίζουν και να κατανοούν την αποστολή, τους στόχους της, αλλά και το ρόλο που θα πρέπει να διαδραματίσουν, ώστε από κοινού να συνδράμουν στην επίτευξή τους.