Ακόμη πιο «φτωχικά» τα φετινά Χριστούγεννα για τους Έλληνες

ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟΥ

ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟΥ

«Κάθε πέρυσι και καλύτερα» για τη χριστουγεννιάτικη αγορά, αφού και φέτος οι Έλληνες καταναλωτές δηλώνουν πως θα ξοδέψουν λίγοτερα σε σχέση με τα περασμένα Χριστούγεννα. Η μείωση της αγοραστικής δύναμης από τις απανωτές αυξήσεις των φόρων, σε συνδυασμό με την απαισιοδοξία που επικρατεί για την πορεία της οικονομίας το επόμενο διάστημα, οδηγούν τα νοικοκυριά να περιορίσουν και άλλο τις χριστουγεννιάτικες αγορές για δώρα, φαγητά, ταξίδια και διασκέδαση.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Deloitte για το χριστουγεννιάτικο προϋπολογισμό σε 9 ευρωπαϊκές χώρες, οι Έλληνες προτίθεται να ξοδέψουν 438 ευρώ, ποσό μειωμένο κατά 4,2% με το 2015, οπότε δήλωσαν ότι ξόδεψαν 457 ευρώ. Από αυτό το ποσό, 128 ευρώ θα χρησιμοποιηθούν για την αγορά δώρων, 156 ευρώ για φαγητό, 69 ευρώ για διασκέδαση και 86 ευρώ για ταξίδια. Από την άλλη πλευρά, ο μέσος Ευρωπαίος σχεδιάζει να ξοδέψει 517 ευρώ, εκ των οποίων 207 σε δώρα, 150 ευρώ σε φαγητό, 51 ευρώ σε διασκέδαση και 109 ευρώ σε ταξίδια. Από τις εννέα χώρες που μπήκαν στο «μικροσκόπιο» της έρευνας, οι καταναλωτές στη Πολωνία προτίθεται να ξοδέψουν τα λιγότερα απ’ όλους με 328 ευρώ και ακολουθούν οι Ρώσοι με 347 ευρώ και οι Πορτογάλοι με 431 ευρώ. Αντίθετα, οι πιο ανοιχτοχέρηδες είναι οι Δανοί με 691 ευρώ, οι Ισπανοί με 682 ευρώ και οι Ιταλοί με 614 ευρώ.

Τα πιο επιθυμητά δώρα

Την ίδια ώρα, ανατροπές παρατηρούνται όσον αφορά στα δώρα που επιθυμούν να λάβουν τα φετινά Χριστούγεννα οι Έλληνες. Συγκεκριμένα, το πιο επιθυμητό δώρο φέτος είναι το φαγητό και το ποτό (π.χ. ένα ακριβό μπουκάλι ουίσκι, ένα delicattesen τρόφιμο) με δεύτερη επιλογή τα είδη ρουχισμού και υπόδησης, ενώ τα βιβλία καταλαμβάνουν την τρίτη θέση και φυσικά τα παιχνίδια για παιδιά και εφήβους. Τα καλλυντικά και τα αρώματα, οι σοκολάτες, τα εστιατόρια, τα εισιτήρια για θέατρο/συναυλίες/σινεμά/σπορ ακολουθούν ως τα πιο επιθυμητά δώρα ενώ τα tablets που τις προηγούμενες χρονιές ήταν πολύ ψηλά φέτος πέφτουν στη 10η θέση, καθώς παρατηρείται «κόπωση». Για τους Ευρωπαίους για ακόμα μια χρονιά είναι το πιο επιθυμητό δώρο, ενώ παράλληλα κατατάσσεται στην 5η θέση ανάμεσα στα δώρα που προσφέρονται πιο συχνά.

«Καμπανάκι» για κατανάλωση
Τα παραπάνω ευρήματα έρχονται να εντείνουν τον προβληματισμό στον εμπορικό κόσμο, ο οποίος ύστερα από την κατώτερη των προσδοκιών πορεία των ενδιάμεσων εκπτώσεων ελπίζει σε τόνωση των εσόδων του στην εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, όπου παραδοσιακά αυξάνεται η ζήτηση. Σε κάθε περίπτωση, τα εμπορικά καταστήματα αλλά και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ ετοιμάζονται για νέο γύρο προσφορών και εκπτώσεων, προκειμένου να τονώσουν την ψυχολογία και να πείσουν τους καταναλωτές να ξοδέψουν το κάτι παραπάνω αυτή την περίοδο. Η ψυχολογία εξάλλου αποτελεί ίσως το βασικότερο παράγοντα για την αναθέρμανση της κατανάλωσης, η οποία υποχωρεί σταθερά από την αρχή του έτους. Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν πως το δεκάμηνο του 2016 από πλευράς κατανάλωσης ήταν το χειρότερο δεκάμηνο από το ξέσπασμα της κρίσης και δηλώνουν επιφυλακτικοί για την πορεία τους επόμενους μήνες λόγω της υπέρμετρης φορολόγησης που έχει επιβληθεί σε προϊόντα και εισοδήματα.

«Πολυτέλεια» πλέον τα ταξίδια στις γιορτές

Η απαισιοδοξία είναι διάχυτη μεταξύ των Ελλήνων που αγωνιούν για το μέλλον

Παρελθόν αποτελούν πλέον για τους περισσότερους Έλληνες τα ταξίδια σε μαγευτικούς προοορισμούς της Ευρώπης ή της Ελλάδας για τις γιορτές των Χριστουγέννων. Σύμφωνα με την έρευνα της Deloitte, ένας στους τέσσερις ερωτώμενους δεν σκοπεύει να πραγματοποιήσει κάποιο ταξίδι φέτος τα Χριστούγεννα, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε την εποχή των «παχιών αγελάδων», όπου αρκετοί επέλεγαν να κάνουν το ρεβεγιόν τους σε κάποια μεγάλη πόλη της Ευρώπης ή σε κάποιο σαλέ στα χιονοδρομικά κέντρα της χώρας. Πέραν της μείωσης των εισοδημάτων, η απαισιοδοξία είναι διάχυτη μεταξύ των Ελλήνων που αγωνιούν για το μέλλον και την πορεία της οικονομίας, περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο Ευρωπαίο που συμμετείχε στην έρευνα της Deloitte. Είναι ενδεικτικό πως το 87% των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι η οικονομική κατάσταση στη χώρα το 2016 επιδεινώθηκε και το 73% ότι η αρνητική οικονομική πορεία της χώρας θα συνεχιστεί και το 2017.

Πηγή: Ημερησία