Ακόμη και το ψωμί έκοψαν οι Θεσσαλονικείς
Οι Έλληνες κόβουν ακόμη και τα είδη πρώτης ανάγκης, όπως είναι το ψωμί και τα αρτοσκευάσματα, προκειμένου να περιορίσουν τις δαπάνες τους στην περίοδο της οικονομικής κρίσης που διανύουμε. Την ίδια ώρα, πολίτες ζητιανεύουν στα αρτοποιεία το περίσσευμα που απομένει μετά τις ημερήσιες πωλήσεις.
Στη Θεσσαλονίκη η μείωση των πωλήσεων στα αρτοποιεία είναι της τάξης του 50% για τα αρτοσκευάσματα και του 30% για τα ψωμιά.
“Είναι λογικό να έχουμε αυτές τις μειώσεις, καθώς η οικονομική κρίση μάς έχει κάνει όλους να προσαρμοστούμε στα νέα δύσκολα δεδομένα. Αν μία οικογένεια έπαιρνε κάθε μέρα ένα ψωμί και το μισό που περίσσευε το πετούσε και αγόραζε άλλο την επόμενη ημέρα, σήμερα απλά δεν πετάει το περίσσευμα”, εξηγεί η Ελισάβετ Κουκουμεριά, πρόεδρος του Σωματείου Αρτοποιών Θεσσαλονίκης “Προφήτης Ηλίας”.
Παρά τη μείωση στις πωλήσεις, ολοένα και περισσότερα καταστήματα τροφίμων συμπεριλαμβάνουν το ψωμί στα προϊόντα που πωλούν. “Είναι μια παράδοξη κατάσταση κι αυτό είναι και το μεγάλο πρόβλημα της αγοράς. Πολλοί έμποροι χρησιμοποιούν το ψωμί ως ‘κράχτη’ για να πωλούν άλλα προϊόντα. Υπάρχει μια λανθάνουσα λογική, σύμφωνα με την οποία, αν πουλάς ψωμί, θα έχεις πελάτες στο μαγαζί”, σύμφωνα με την κ. Κουκουμεριά.
ΖΗΤΟΥΝ ΤΑ ΠΕΡΙΣΣΕΥΜΑΤΑ
Στα αρτοποιεία της Θεσσαλονίκης περισσεύουν αρκετά κιλά ψωμί, διότι οι επαγγελματίες δεν μπορούν να υπολογίζουν ακριβώς τις ποσότητες που πωλούνται, λόγω της συχνής αλλαγής και ανανέωσης του αριθμού των πελατών.
Σ’ αυτό το περίσσευμα αποσκοπούν αρκετοί πολίτες, που δεν μπορούν να εξασφαλίσουν τον “επιούσιο”. “Έχουν αυξηθεί οι άνθρωποι που έρχονται και ζητούν ψωμιά που ξέμειναν. Ακόμη και παλιοί πελάτες μας, που βρέθηκαν σε δύσκολη θέση, το κάνουν. Είναι φυσιολογικό. Ο κόσμος έχει ζόρια, υπάρχουν πολλοί άνεργοι, πολύτεκνες οικογένειες κ.ά. Εμείς τους δίνουμε το περίσσευμα”, λέει η πρόεδρος.
Τη μείωση της αγοράς ψωμιού τα τελευταία χρόνια δείχνει και μελέτη της Infobank Hellastat ΑΕ, η οποία εξετάζει την εγχώρια αγορά της αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής.
Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη για λογαριασμό της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος από την εταιρεία MARC ΑΕ, το 2012 το 1/5 των καταναλωτών μείωσε την κατανάλωση ψωμιού, με αποτέλεσμα περίπου 9 στους 10 φούρνους να σημειώσουν κάμψη εσόδων, με τη μέση μείωση ανά φούρνο να διαμορφώνεται σε 36,7%.
Η υποχώρηση προέρχεται κυρίως από τα προϊόντα ζαχαροπλαστικής και τα αρτοσκευάσματα, ενώ η μείωση της κατανάλωσης ψωμιού είναι μικρότερη. Σύμφωνα με την Infobank Hellastat, οι περισσότερες αρτοποιίες επωμίζονται υψηλές ζημιές, καθώς λόγω της περιορισμένης αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών διατηρούν τις τιμές τους σταθερές, απορροφώντας τις αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών (ιδίως στο αλεύρι).
Πηγή: Εφημερίδα Μακεδονία