Lazard: Το πρώτο σκάνδαλο της νέας κυβέρνησης έγινε…
Την ώρα που κάποιοι ασχολούνται με το ποιος θα είναι υποψήφιος Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο ΣΥΡΙΖΑ προσλαμβάνει αυτούς που κατηγορούσε ότι είναι αποδέκτες διασπάθισης δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ που προέρχονται από τους φόρους και το ΠΑΣΟΚ τον επικροτεί για την πρόσληψη! Το πρώτο σκάνδαλο της νέας κυβέρνησης έγινε….
Το μεσημέρι του Σαββάτου με μια λιτή ανακοίνωση το υπουργείο Οικονομικών ανέφερε:
Ο υπουργός Οικονομικών, Γιάνης Βαρουφάκης, ανακοινώνει την ανάθεση στην εταιρία χρηματοοικονομικών συμβούλων LAZARD του ρόλου του συμβούλου του υπουργείου Οικονομικών σε θέματα δημοσίου χρέους και δημοσιονομικής διαχείρισης».
Κι όμως, μερικά μόλις χρόνια πριν, ο σημερινός πρωθυπουργός και τότε αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξης Τσίπρας κατέθετε γραπτές ερωτήσεις στη Βουλή, ζητώντας εξηγήσεις γιατί επελέγη και με ποια κριτήρια η εν λόγω εταιρεία.
Στην πρώτη ερώτηση, που κατετέθη στις 22 Νοεμβρίου 2011, λίγο πριν την κυβέρνηση Παπαδήμου, ο Αλ. Τσίπρας υπολόγιζε ότι το κόστος ανάθεσης στην εταιρεία είναι 25 εκατ. ευρώ και επέκρινε την τότε κυβέρνηση «με ποιο σκεπτικό, σε μια περίοδο πλήρη εξαγγελιών περικοπής των δημοσιονομικών εξόδων, αποφασίζεται αυτή η δαπάνη, ενώ το κράτος διαθέτει νομικούς συμβούλους και εξειδικευμένους επιστήμονες, στο Υπουργείο Οικονομικών αλλά και στην ΤτΕ;». Ακολούθησε άλλη μια καυστική επερώτηση του κ. Τσίπρα για το ίδιο θέμα καθώς και άλλη μια κοινή επερώτηση άλλων βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για τα χρήματα που δόθηκαν στη Lazard.
H Lazard ενώνει ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ
Οι μόνοι που καταχάρηκαν με αυτή την κωλοτούμπα ολκής του ΣΥΡΙΖΑ που ελέγχει το οικονομικό επιτελείο στη νέα κυβέρνηση ήταν το ΠΑΣΟΚ, χαρακτηρίζοντας «πολύ καλή» την πρόσληψη της Lazard.
Πιο συγκεκριμένα, η ανακοίνωση του ΠΑΣΟΚ έχει ως εξής:
«Είδαμε ότι ο νέος υπουργός Οικονομικών κ. Βαρουφάκης επέλεξε ως σύμβουλό του για θέματα δημοσίου χρέους τη Lazard που είχε αξιοποιηθεί ως σύμβουλος του τότε υπουργού, Ευάγγελου Βενιζέλου, και του ΟΔΔΗΧ την κρίσιμη περίοδο των μεγάλων παρεμβάσεων στο χρέος (Ιούλιος 2011 – Μάρτιος 2012).
Πρόκειται για μια πολύ καλή επιλογή.
Είναι τώρα καιρός να αντιληφθεί και να παραδεχθεί ο κ. Τσίπρας και όλα τα στελέχη της κυβέρνησης του την σημασία που είχε η δραστική παρέμβαση στο χρέος που συντελέστηκε στις 9 Μαρτίου 2012 με το δραστικό κούρεμα και τη ριζική αναδιάρθρωση του. Αναδιάρθρωση που εμπεριέχει και τη δέσμευση του Eurogroup για περαιτέρω μείωση, μέσα από την ακόμη μεγαλύτερη βελτίωση των κρίσιμων παραμέτρων, μόλις διαπιστωθεί η επιτυχής ολοκλήρωση του προγράμματος.
Είναι επίσης ευκαιρία να ενημερωθεί ο κ. Τσίπρας και τα στελέχη της κυβέρνησής του για την προετοιμασία που έχει γίνει και τα επεξεργασμένα σχέδια που υπάρχουν για τη περαιτέρω μείωση και την ευνοϊκότερη αποτύπωση του ελληνικού δημόσιου χρέους, τώρα που κανονικά πρέπει να ενεργοποιηθούν οι ειλημμένες σχετικές αποφάσεις του Eurogroup. Αρκεί να συνεχιστεί και να ολοκληρωθεί η μόνη υπάρχουσα και η μόνη ασφαλής εθνική στρατηγική».
Η εταιρία των golden boys
Η Lazard κανονικά θα έπρεπε να ήταν υπό τον έλεγχο της ελληνικής δικαιοσύνης και της ανακριτικής έρευνας για το ρόλο της στην εθνική μας τραγωδία. Αντί γι’ αυτό προσελήφθη για να συνεχίσει να παίζει τον ίδιο ρόλο.
Η εν λόγω εταιρεία δεν είναι μια οποιαδήποτε. Ιδρύθηκε το 1832 στη Νέα Ορλεάνη και το 1848 στο Παρίσι. Από τότε μέχρι σήμερα μαζί με την Rothchild Freres δεν υπήρξε μεγάλο σκάνδαλο χρηματοπιστωτικού χαρακτήρα που δεν ήταν αναμεμιγμένη. Συνδέεται οργανικά από την ίδρυση του, με το πιο ισχυρό επιτελείο προώθησης των γεωστρατηγικών συμφερόντων των ΗΠΑ παγκόσμια, το Council on Foreign Relations. Έχει αναμειχθεί στους πολέμους για το συμφέρον της γνωστής ΙΤΤ, αλλά και σε πολλά πραξικοπήματα στη λατινική Αμερική και Αφρική.
Αποτελεί επίσης έναν από τους περίπου 10 χρηματοπιστωτικούς οίκους του inner circle, όπως ονομάζεται η πιο ισχυρή ομάδα τραπεζιτών παγκόσμια που διαπλέκεται με την Παγκόσμια Τράπεζα και το ΔΝΤ. Δουλειά της είναι να εξασφαλίζει την εξαγορά των κυβερνήσεων από τα μεγάλα συμφέροντα των χρηματαγορών. Να εξασφαλίζει ότι καμιά αναδιάρθρωση χρέους δεν θα γίνει σε βάρος των αγορών και υπέρ των λαών. Ακόμη κι όταν οι κυβερνήσεις έχουν αποφασίσει μονομερώς να προχωρήσουν σε μεγάλο “κούρεμα” του χρέους, όπως έγινε στην Αργεντινή και το Εκουαδόρ.
Σ’ αυτό το πεδίο έχει αναμφισβήτητα μεγάλη γνώση και εμπειρία. Γι’ αυτό λοιπόν την προσέλαβε η νέα κυβέρνηση;
Χρειάζεται μια κυβέρνηση ιδιώτες συμβούλους και μάλιστα εταιρείες σαν την Lazard; Αν θέλουμε να έχουμε πλήρη διαφάνεια, δημοσιότητα και έλεγχο στις κυβερνητικές πράξεις, τότε μια κυβέρνηση που ορκίζεται στη δημοκρατία δεν χρειάζεται ιδιώτες συμβούλους. Μυστικοσύμβουλοι, ιδιωτικές εταιρείες με περίεργες και υπόγειες διασυνδέσεις και ούτε καθεξής δεν συνάδουν με τη δημοκρατία.
Η πρακτική αυτή να προσλαμβάνονται ιδιώτες σύμβουλοι από μια κυβέρνηση είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα κομματισμού, διαπλοκής και ιδιωτικοποίησης της δημόσιας διοίκησης. Οι κυβερνήσεις δεν είναι καθόλου πρόθυμες να χρησιμοποιοήσουν το εξειδικευμένο δυναμικό του δημοσίου και τους υπηρεσιακούς παράγοντες. Παρά το γεγονός ότι αυτοί γνωρίζουν καλύτερα απ’ όλους τα προβλήματα της διαχείρησης, αλλά και πώς να υπερασπίζονται το δημόσιο συμφέρον.
Οι ιδιώτες σύμβουλοι που προσλαμβάνει μια κυβέρνηση, δεν δεσμεύονται από το δημόσιο συμφέρον, αλλά από τον εργοδότη τους. Υπηρετούν τα ιδιωτικά συμφέροντα και τις ιδιοτελείς επιδιώξεις των υπουργών και του κόμματος που βρίσκεται στην κυβέρνηση. Αυτή είναι η μοναδική χρησιμότητά τους. Όλα τα άλλα είναι παραμύθια για ανόητους, ή για αφελείς.
Αν μια κυβέρνηση αντιμετωπίζει ζητήματα τεχνογνωσίας που δεν μπορεί να καλύψει το δυναμικό του δημοσίου, τότε τι κάνει; Τότε απευθύνεται στο επιστημονικό δυναμικό και τους φορείς της κοινωνίας. Και το κάνει ανοιχτά και δημόσια μέσα από μια ειδική επιτροπή της Βουλής διακομματικού χαρακτήρα. Φυσικά μόνο αν δεν έχει ύποπτους και σκοτεινούς σκοπούς.
Αν και πάλι δεν βρεθεί ικανοποιητική λύση, τότε απευθύνεται στο εξωτερικό με δημόσια πρόσκληση σε όποιον προσφέρει την καλύτερη λύση στο τεχνικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η χώρα. Φυσικά πάλι υπό καθεστώς πλήρους διαφάνειας και δημοσιότητας, ώστε οι ενέργειες και οι επιλογές της κυβέρνησης να κρίνονται απ’ όλους τους πολίτες.
Ξαναλέμε ότι αυτές τις ενέργειες οφείλουν να γίνουν από μια κυβέρνηση που πιστεύει στη δημοκρατία, στη διαφάνεια και το δημόσιο έλεγχο και φυσικά δεν έχει τίποτε να κρύψει από τους πολίτες. Έγινε τίποτε απ’ όλα αυτά στην περίπτωση της Lazard;
Αντίθετα ακολουθήθηκε η πεπατημένη των προηγούμενων διεφθαρμένων, δοσιλογικών και διαπλεκόμενων κυβερνήσεων. Και ως δια μαγείας επελέγη – άγνωστο πώς, με ποια κριτήρια κι έναντι ποίου ανταγωνισμού – η ίδια διεθνής εταιρεία, που ήταν φορέας διαπλοκής των προηγούμενων κυβερνήσεων με ισχυρά και μεγάλα συμφέροντα.
Τί έλεγε για τη Lazard προεκλογικά ο Τσίπρας;
Η μνήμη δεν έχει πάντα κοντά ποδάρια. Ιδού το περιεχόμενο όλων των επερωτήσεων που κατέθεσαν οι κ. Τσίπρας,
«Στην εταιρεία LAZARD FRERES SAS, στην οποία θα ανατεθούν σύμφωνα με τη Νο 188/20-9-2011 απόφαση του Δ.Σ. του Οργανισμού Διαχείρισης Δημόσιου Χρέους, καθήκοντα χρηματοοικονομικού συμβούλου του Ελληνικού Δημοσίου, η αμοιβή που εγκρίνεται με την προαναφερθείσα απόφαση θα αποτελεί ποσοστό 0,015% επί του ονομαστικού ποσού του χρέους που θα ανταλλαγεί ή θα επαναγορασθεί, εκτιμάται δε ότι αυτό θα ανέλθει σε 25.000.000 EUR.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
1. Με ποια κριτήρια και διαδικασίες επιλέχθηκαν οι παραπάνω εταιρείες; (Επιλογή με πρόσκληση περιορισμένου αριθμού συμμετεχόντων; Καθορισμός του ποσού σύμβασης με διαπραγμάτευση; Επιλογή με Ανοικτό διαγωνισμό; Ποιοι προσκλήθηκαν να υποβάλουν προσφορά; Ποιοι Συμμετείχαν; Ποιες ήταν οι ενέργειες δημοσιότητας; Ποιες οι εισηγήσεις των αρμόδιων οργάνων για την υπογραφή αυτών των συμβάσεων;)
2. Με ποιο σκεπτικό, σε μια περίοδο πλήρη εξαγγελιών περικοπής των δημοσιονομικών εξόδων, αποφασίζεται αυτή η δαπάνη, ενώ το κράτος διαθέτει νομικούς συμβούλους και εξειδικευμένους επιστήμονες, στο Υπουργείο Οικονομικών αλλά και στην Τράπεζα της Ελλάδας;
3. Ποιος ο ρόλος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους σε αυτήν την επιλογή και την Υπουργική απόφαση έγκρισης αυτών των δαπανών;
4. Εφόσον η συμφωνία της 21.7.2011 ουσιαστικά έχει ακυρωθεί από την συμφωνία της 27.10.2011: α) η ανάθεση της παροχής νομικών υπηρεσιών επεκτείνεται και στην συμφωνία της 27.10.2011 και με ποιό τίμημα; β) η ανάθεση των υπηρεσιών χρηματοοικονομικού συμβούλου στην LAZARD FRERES SAS και το ποσό των 25.000.000? αφορά μόνο στα προβλεπόμενα ποσά της συμφωνίας της 21.7.2011 ή επεκτείνεται και στην συμφωνία της 27.10.2011 και με ποιούς όρους και τίμημα;»
Ο ερωτών βουλευτής
Αλέξης Τσίπρας»
Σε άλλη ερώτησή του, ο κ. Τσίπρας επανέρχεται στα ερωτήματα που θέτει τονίζοντας:
«Κατά τη συζήτηση ψήφισης του προϋπολογισμού έτους 2014, κατάθεσα στο Σώμα της Βουλής πίνακα του κωδικού εξόδου 6311 από το 2004 μέχρι 2012, στον οποίο καταγράφονται απολογιστικά τα ιλιγγιώδη ποσά που δαπανήθηκαν ως έξοδα δημοσίου χρέους σε τράπεζες, δικηγορικά γραφεία και χρηματοοικονομικούς συμβούλους.»
» Από τον πίνακα αυτό διαπιστώνεται ότι η δαπάνη έχει αυξηθεί κατακόρυφα στα χρόνια των μνημονίων, όπου η χώρα είναι αποκλεισμένη από τις αγορές. Συγκεκριμένα, η δαπάνη έχει υπερτριπλασιασθεί τα δύο πρώτα έτη των μνημονίων και έχει δεκαπλασιασθεί το 2012.»
» Το 2012 -χρονιά του PSI- η δαπάνη ανήλθε στα 635 εκατ. Σύμφωνα με δημοσιευμένη απόφαση (ΦΕΚΒ 2454/2011) δόθηκαν στην εταιρεία LAZARD 25 εκατ. ευρώ και στην δικηγορική εταιρεία CGSH (Hamilton) 6 εκατ. ευρώ και 1,5 εκατ. ευρώ ανά μήνα καθυστέρησης, ως σύμβουλους για την διεκπεραίωση του PSI.»
» Επειδή, το συνολικό ποσό δαπάνης, 1 δισ. 116 εκατ. ευρώ, αντιστοιχεί σε μία χρονική περίοδο όπου λήφθηκαν μέτρα φτωχοποίησης και εξαθλίωσης της ελληνικής κοινωνίας,
Ερωτάται ο κ. υπουργός:
Για τους λόγους της ραγδαίας αύξησης των δαπανών αναφορικά με τα έξοδα του δημοσίου χρέους κατά την μνημονιακή τριετία 2010-2012
Για τον τρόπο επιλογής των εταιρειών- συμβούλων, αν δηλαδή διεξάγεται διεθνής διαγωνισμός όπως προβλέπεται από το δημόσιο λογιστικό.
Για τις εταιρείες που έχουν ορισθεί σύμβουλοι του ελληνικού δημοσίου ανά κατηγορία προσφερόμενων υπηρεσιών και έτος (αναλυτική κατάσταση).
Για τα ποσά που έχουν καταβληθεί ανά εταιρεία (αναλυτική κατάσταση)».
Και τρίτη ερώτηση για Lazard
Επιπλέον. βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ (μεταξύ τους ο σημερινός υπερυπουργός Ανάπτυξης Π. Λαφαζάνης) σε ερώτησή τους τον περασμένο Ιούνιο, αμφισβητούσαν την Lazard (όπως και την Morgαn Stanley) για την πως κατέληξαν στην εκτίμηση για την αξία του μετοχικού κεφαλαίου της Eurobank.
Οπως τόνιζαν:
«Στη σύνοψη του ΤΧΣ για την κατάρτιση των εκθέσεων αποτίμησης, ο καθένας εκ των συμβούλων Lazard και Morgan Stanley εξέτασαν σειρά από στοιχεία και δεδομένα.
Η σύνοψη αυτή, όμως, που δημοσιοποίησε το ΤΧΣ δεν δίνει καμία απολύτως πληροφορία για το πώς Lazard και Morgan Stanley κατέληξαν στο εκτιμώμενο εύρος τιμών για τη δίκαια αγοραία αξία του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της Eurobank (…)
Κατόπιν τούτων ζητάμε από τον κ. Υπουργό Οικονομικών να καταθέσει το συντομότερο δυνατόν στη Βουλή:
Όλα τα σχετικά στοιχεία και έγγραφα που τεκμηριώνουν και αφορούν τη μεθοδολογία που υιοθέτησαν Lazard Freres και Morgan Stanley για την αποτίμηση της δίκαιης αγοραίας αξίας της Eurobank
Προκειμένου, επίσης, να τεκμηριωθεί η ορθότητα των αποτιμήσεων ζητούνται όλα τα στοιχεία που σχετίζονται με την αποτίμηση της κεφαλαιακής διάρθρωσης της Eurobank, τον υπολογισμό ή μη της αναβαλλόμενης φορολογίας αλλά και ενδεχόμενων εκτιμώμενων μελλοντικών ζημιών. Ζητούνται, ακόμα προς κατάθεση, όλα τα συγκεκριμένα στοιχεία που ζήτησαν και έλαβαν από την Eurobank οι Lazard Freres και Morgan Stanley προκειμένου να διαμορφώσουν πληρέστερη εικόνα.
Οι αιτούντες βουλευτές
Λαφαζάνης Παναγιώτης
Γελαλής Δημήτρης
Σαμοΐλης Στέφανος
Τμήμα Ειδήσεων Radio1d.gr