Μετρό Θεσσαλονίκης: Στο κατώφλι της ανεργίας 349 εργαζόμενοι

Ένσταση επί της απόρριψης του αιτήματος της για διάλυση της σύμβασης κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης κατέθεσε η ανάδοχος κοινοπραξία.

 

Η εξέλιξη αυτή ήταν αναμενόμενη, όπως έγραψε χθες η «Μ», και πλέον η «Αττικό Μετρό» έχει περιθώριο δύο μηνών, για να τοποθετηθεί επί της ενστάσεως. Την ίδια ώρα ο εργολάβος δρομολογεί τις διαδικασίες για ομαδικές απολύσεις τόσο στον αρχαιολογικό όσο και στον κατασκευαστικό τομέα.
Με την κατάθεση της ένστασης ανοίγει μία νέα χρονοβόρα διαδικασία, που κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πού θα οδηγήσει.

Εάν το δ.σ. της «Αττικό Μετρό» και η επιτροπή που θα συσταθεί απορρίψουν και την ένσταση, τότε ο εργολάβος μπορεί να προσφύγει στο διαιτητικό δικαστήριο, το οποίο θα αποφασίσει τελεσίδικα εάν θα λυθεί ή όχι η σύμβαση του εργολάβου με το δημόσιο. Ανοικτό παραμένει πάντως και το ενδεχόμενο της ματαίωσης διάλυσης.

Η «Αττικό Μετρό» μπορεί να κάνει μεν δεκτή την αίτηση διάλυσης της σύμβασης και στη συνέχεια να συμφωνήσει με τον εργολάβο για τη ματαίωση της, διαδικασία που προβλέπεται από το νόμο. Εάν συμβεί αυτό, ο εργολάβος θα παραμείνει στο έργο, θα συνεχίσει τις εργασίες και θα πάρει αποζημίωση θετικών ζημιών, δηλαδή για τις δαπάνες που έχει καταβάλει λόγω καθυστερήσεων ή διακοπής εργασιών.

Ενώ φαινόταν ότι η ευθύνη για την επίλυση των προβλημάτων στην υπόθεση του μετρό ενδεχομένως να μετατεθεί στη νέα κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου, αποκλειστικές πληροφορίες στη «Μ» αναφέρουν ότι θα επιδιωχθεί να αντιμετωπιστεί το ζήτημα μέχρι την επόμενη εβδομάδα, δηλαδή λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές.

Η λύση μπορεί να δοθεί είτε με πολιτική παρέμβαση είτε με συμφωνία μεταξύ «Αττικό Μετρό» και εργολάβου, που θα προβλέπει νέο χρονοδιάγραμμα και συμπληρωματική σύμβαση. Πολιτική παρέμβαση σημαίνει άμεση διαπραγμάτευση δημοσίου-εργολάβου, συμφωνία και προφανώς ικανοποίηση μέρους των απαιτήσεων του και στη συνέχεια νομοθετική ρύθμιση που θα επιτρέψει την επανεκκίνηση του έργου με τροποποίηση της αρχικής σύμβασης ή την υπογραφή συμπληρωματική. Χθες συνεδρίασε το δ.σ. της «Αττικό Μετρό» εξετάζοντας όλα τα ενδεχόμενα.

 

ΕΤΟΙΜΑΖΕΙ ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ

 

Η ανάδοχος κοινοπραξία, όπως περιγράφουν γνωρίζοντες, δεν επιθυμεί να αποχωρήσει από το έργο, αλλά προσπαθεί με τη στάση της να πιέσει όσο το δυνατόν περισσότερο για νέα συμφωνία με τον κύριο του έργου και το δημόσιο. Ωστόσο ετοιμάζεται να προχωρήσει σε ομαδικές απολύσεις, συνολικά 349 ατόμων, 100 από τους οποίους εργάζονται στην αρχαιολογική έρευνα και οι υπόλοιποι στον κατασκευαστικό τομέα.

Ο εργολάβος από τον περασμένο Δεκέμβριο διαβουλεύεται με τους εργαζόμενους. Οι διαβουλεύσεις και η ενημέρωση με τους εργαζόμενους στον αρχαιολογικό τομέα έχουν ολοκληρωθεί και τις επόμενες ημέρες η κοινοπραξία αναμένεται να αποστείλει στο υπουργείο Εργασίας το σχετικό πρακτικό ζητώντας έγκριση για απολύσεις.

Εφόσον τη λάβει, θα απομακρυνθούν 100 εργαζόμενοι, κυρίως επιστημονικό προσωπικό, και θα μείνουν ως φύλακες στα εργοτάξια μόνον δεκαεπτά άτομα Με τους εργαζόμενους στον κατασκευαστικό τομέα, που αναφέρονται στην εταιρεία ΑΕΓΕΚ, επικεφαλής της κοινοπραξίας, πραγματοποιήθηκαν ήδη δύο συναντήσεις και σήμερα θα γίνει μία τρίτη, ώστε να ολοκληρωθεί η προβλεπόμενη διαβούλευση, πριν να δρομολογηθούν οι απολύσεις.

Ο εργολάβος υποστηρίζει ότι, εφόσον παρήλθε η οριακή προθεσμία του έργου την 1η Δεκεμβρίου 2014 (βάσει απόφασης του διαιτητικού δικαστηρίου), δεν πρέπει να συνεχίσει κύριες εργασίες αλλά μόνον αυτές που αφορούν την ασφάλεια των εγκαταστάσεων, ανησυχώντας ότι δεν πρόκειται να αποζημιωθεί για εργασίες που θα γίνουν μετά το πέρας της προθεσμίας. Η «Αττικό Μετρό» από την άλλη στις 31 Δεκεμβρίου, απορρίπτοντας το αίτημα του εργολάβου για διάλυση της σύμβασης, κάλεσε την κοινοπραξία να συνεχίσει τις εργασίες. Διαβεβαιώνει μάλιστα ότι στο πλαίσιο της νομιμότητας θα εξοφληθούν όλες οι οφειλές.

 

Πηγή: Εφημερίδα Μακεδονία