Εξαλλος ο εμπνευστής της φράσης «Je Suis Charlie»

Την οργή του εμπνευστή του συνθήματος «Je Suis Charlie» πυροδοτεί η διαφαινόμενη απόπειρα εμπορευματοποίησής του.

 

Ο Joachim Roncin, ο πρώτος άνθρωπος που τοποθέτησε τα μεγάλα λευκά κεφαλαία γράμματα που αναγράφουν Je Suis Charlie (Είμαι Σαρλί) επάνω στο μαύρο φόντο, ανησυχεί τώρα ότι εμπορικά συμφέροντα μπορεί να καταστρέψουν το συναίσθημα πίσω από τη φράση.

 

Ο Roncin ζει με την οικογένειά του σε απόσταση μόλις πέντε λεπτών από τα γραφεία του σατιρικού περιοδικού Charlie Hebdo στο Παρίσι και εργάζεται στην γαλλική έκδοση του περιοδικού μόδας Stylist.

 

Όταν ο ίδιος και οι συνάδελφοί του πληροφορήθηκαν τα τραγικά γεγονότα, όλοι βυθίστηκαν στη σιωπή.

«Ήμασταν στο γραφείο και προετοιμάζονταν για το επόμενο τεύχος μας όταν κάποιος μας είπε για τους πυροβολισμούς» δήλωσε στο BBC. «Όλοι σοκαριστήκαμε. Έψαξα το λογότυπο του Charlie Hebdo και για 2-3 λεπτά αναλογιζόμουν τι σημαίνει αυτό για μένα».

 

«Ήμουν πληγωμένος και άφωνος», δηλώνει ο Roncin, ο οποίος σκάρωσε αμέσως ένα απλό γραφικό χρησιμοποιώντας την ίδια γραμματοσειρά με το λογότυπο του περιοδικού. Παρόλο που τότε ο ίδιος είχε μόλις 400 ακολούθους στο Twitter το σύνθημα #JeSuisCharlie αναδημοσιεύτηκε περίπου επτά εκατομμύρια φορές, γεγονός που το αναδεικνύει σε ένα από τα πιο δημοφιλή hashtags στην ιστορία του Twitter.

 

«Ειλικρινά δεν το έκανα για να κάνω θόρυβο ή κάτι τέτοιο. Πάρα μα πάρα πολλοί άνθρωποι μου έστειλαν συγχαρητήρια μηνύματα. Ωστόσο είναι πολύ περίεργο να με συγχαίρουν για κάτι τόσο φρικτό. Έτσι στην αρχή δεν έλεγα καν “ευχαριστώ”», θυμάται.

 

«Αργότερα κατάλαβα ότι με ευχαριστούσαν γι’ αυτό που οι ίδιοι σκέφτονταν μέσω αυτού του μηνύματος. Ότι μέσα από αυτό προσπαθούσαν να εκφραστούν. Κι αυτό ακριβώς σημαίνει το Je Suis Charlie: Είμαι ελεύθερος, δεν φοβάμαι».

 

Ο ίδιος έχει αρνηθεί επανειλημμένα να δείξει το πρόσωπό του ή να δώσει τηλεοπτική συνέντευξη καθώς, όπως λέει, δεν θέλει να εμφανιστεί ως ηγέτης ενός κινήματος ή να αποσπάσει την προσοχή του κόσμου από τα θύματα των επιθέσεων.

Ωστόσο τις τελευταίες ημέρες έχει προκύψει ένα νέο ζήτημα: τουλάχιστον 50 γαλλικές εταιρείες έχουν κάνει αίτηση για την εμπορική εκμετάλλευση της φράσης, καμία από τις οποίες δεν συνδέεται με τον Roncin. Ο ίδιος έχει επιτρέψει μόνο σε έναν οργανισμό, την ΜΚΟ Ρεπόρτερς Χωρίς Σύνορα να χρησιμοποιήσει το αυθεντικό σήμα ενώ δηλώνει στο BBC ότι έχει συμβουλευτεί νομικούς προκειμένου να αποτρέψουν τη μετατροπή του δημιουργήματός τους σε εμπορικό σήμα.

 

«Όταν αναλογίζομαι ότι κάποιος μπορεί να κατέχει ως ιδιοκτήτης αυτό το γεμάτο ελπίδα σλόγκαν αισθάνομαι φρίκη», λέει. «Θέλω αυτό το μήνυμα να παραμείνει αγνό. Τέσσερις εκατομμύρια άνθρωποι στο Παρίσι, στη Νέα Υόρκη, στο Λονδίνο και αλλού φώναξαν αυτό το μήνυμα την Κυριακή. Θα ήταν αηδιαστικό κάποιος να προσπαθήσει να βγάλει χρήματα από αυτό».