Γιατί δεν ξεκινούν τα εμπορευματικά τρένα προς Σκόπια, Βελιγράδι, Σόφια και Κωνσταντινούπολη;

Πολλαπλά εκτεθειμένη είναι στη Θεσσαλονίκη η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς από τις αρχές του περασμένου Ιανουαρίου ο επικεφαλής της εταιρείας Θανάσης Ζηλιασκόπουλος είχε ανακοινώσει την έναρξη από τον Μάρτιο του 2θΐ4 των εμπορικών σιδηροδρομικών δρομολογίων προς τις βαλκανικές χώρες και συγκεκριμένα προς τα Σκόπια, το Βελιγράδι και τη Σόφια, με προοπτική να ακολουθήσει η Κωνσταντινούπολη.

 

Τα ίδια λίγο πολύ επανέλαβε ο κ. Ζηλιασκόπουλος και τον Μάιο, όταν δικαιολογήθηκε για την καθυστέρηση, υποστηρίζοντας ότι τα δρομολόγια για τους τέσσερις προορισμούς θα αρχίσουν σταδιακά από τέλη Μαΐου μέχρι τον Σεπτέμβριο. Μέχρι στιγμής, τίποτα από όλα αυτά δεν έχει γίνει και γι’ αυτό οι παράγοντες της αγοράς στη Θεσσαλονίκη είναι εξαιρετικά επιφυλακτικοί απέναντι στις νέες «εξαγγελίες» του κ. Ζηλιασκόπουλου ότι το δρομολόγιο προς τα Σκόπια θα ξεκινήσει πιθανότατα τον Ιανουάριο! ‘ Πριν από λίγες ημέρες, πάντως, πραγματοποιήθηκε σε κεντρικό ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης συνάντηση για το θέμα ανάμεσα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στους Σκοπιανούς σιδηρόδρομους, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και στη σκοπιανών συμφερόντων εταιρεία Fersped, που ασχολείται με μεταφορές και logistics και θα παίζει καθοριστικό ρόλο στη διανομή των φορτίων εντός της επικράτειας της ΠΓΔΜ.

Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκαν η κοστολόγηση της μεταφοράς των κοντέινερ και η κατανομή αυτού του κόστους στα εμπλεκόμενα μέρη.

Επηρεάζει το πετρέλαιο

 

Όπως διαπιστώθηκε, η σημαντική πτώση των τιμών του πετρελαίου συνιστά σε αυτή τη φάση εμπόδιο για τα σιδηροδρομικά δρομολόγια, διότι προσφέρει τη δυνατότητα στις οδικές μεταφορές να διαμορφώσουν ανταγωνιστικά τιμολόγια.

Σήμερα, η τιμή μεταφοράς ενός έμφορτου κοντέινερ από τη θεσσαλονίκη στα Σκόπια και η επιστροφή του άδειου «κουτιού» στη Θεσσαλονίκη κοστολογούνται από τις μεταφορικές εταιρείες γύρω στα 390 ευρώ, με δυνατότητα να κατέβει η τιμή στα 380. Ετσι για να συμφέρει το  τρένο θα πρέπει να υπάρχει όφελος γύρω στο 10%, οπότε η τιμή της σιδηροδρομικής μεταφοράς θα πρέπει να διαμορφωθεί στα 350 ευρώ ανά κοντέινερ. Η Fersped τιμολογεί την πλήρη διαχείριση των φορτίων μέσω του logistic center με σιδηροδρομική υποδομή που διαθέτει 20 χλμ. από τα Σκόπια στα 120 ευρώ ανά κοντέινερ.

Επομένως, οι δύο εταιρείες σιδηροδρόμων μένει να συμφωνήσουν στο πώς θα μοιραστούν τα υπόλοιπα 240 ευρώ, όταν οι ίδιες υπολογίζουν το κόστος μεταφοράς αλερετούρ στα 255 ευρώ. Η συνάντηση ολοκληρώθηκε με τη δέσμευση του κ. Ζηλιασκόπουλου ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα επανέλθει στη Θεσσαλονίκη, ώστε η συμφωνία να ολοκληρωθεί.

Αγωνία στον ΟΛΘ

 

Το θέμα ενδιαφέρει άμεσα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, που αγωνιά τα τελευταία χρόνια να αξιοποιήσει το πλεονέκτημα των συνδυασμένων μεταφορών που προσφέρει η «συνεργασία» πλοίου και τρένου, ώστε να εξελιχθεί σε εμπορευματικό hub (κόμβο) για την περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης και να ενισχύσει τη διακίνηση φορτίων από τα κρηπιδώματά του στα Βαλκάνια.

 

Πηγή: Εφημερίδα Επένδυση