Ξεκινά η επένδυση της Cosco

Τον δρόμο για τη Βουλή θα πάρει τις επόμενες ημέρες η συμφωνία με τους Κινέζους της Cosco, για την υλοποίηση της επένδυσης ύψους 230 εκ. ευρώ στο λιμάνι του Πειραιά.

 

Μπορεί οι εξελίξεις στο πολιτικό σκηνικό της χώρας να έσβησαν κάθε ελπίδα για τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων στην υπόθεση αποκρατικοποίησης του ΟΛΠ, ωστόσο η κυβέρνηση επιδιώκει να επικυρωθεί από την ολομέλεια της Βουλής αυτή την εβδομάδα ο φιλικός διακανονισμός με την Cosco, ώστε να ξεκινήσουν μέχρι τέλος του χρόνου οι εργασίες στον Πειραιά για την επέκταση στο δυτικό τμήμα του προβλήτα ΙΙΙ.

 

Το κείμενο της συμφωνίας με τους Κινέζους πήρε την υπογραφή του υπουργού Οικονομικών Γκίκα Χαρδούβελη και εντός της εβδομάδας αναμένεται να εισαχθεί προς ψήφιση τροπολογία.

 

Με βάση την τελική συμφωνία με τους Κινέζους, που υπεγράφη στις 27 Νοεμβρίου από τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ ΑΕ Γιώργο Ανωμερίτη και τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΣΕΠ ΑΕ cpt. Fu Cheng Qiu, παρουσία του υπουργού Ναυτιλίας Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, η ετήσια εγγυημένη δυναμικότητα αυξάνεται στα 4.750.000 κοντέινερ και η θυγατρική της Cosco θα καταβάλλει πέναλτι για κάθε κοντέινερ κάτω από αυτά τα επίπεδα.

 

Η διακίνηση

Λόγω του γεγονότος ότι το θέμα της αναστολής του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος για μετά το 2021, οπότε και θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία ο προβλήτας ΙΙΙ, έχει συνδεθεί άμεσα με την εγγυημένη δυναμικότητα και ελάχιστη διακίνηση, τα οικονομικά δεδομένα τίθενται σε νέα βάση υπολογισμού αναφορικά με την ελάχιστη διακίνηση φορτίων. Θα ανέρχεται πλέον σε 3.087.500 teu και κάτω από αυτό το όριο θα καταβάλλεται πέναλτι από τη ΣΕΠ ΑΕ στον ΟΛΠ ΑΕ, ενώ η ετήσια εγγυημένη δυναμικότητα θα ανέρχεται το 2021 σε 4.750.000 teu.

 

Πρόκειται για δύο βασικά σημεία τα οποία λειτουργούν εξισορροπητικά με την αναστολή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος. Οπως έχει σημειωθεί, εξάλλου, από το 2013 το συνολικό συμβατικό αντάλλαγμα είναι μεγαλύτερο του ελάχιστου εγγυημένου. Η συνολική επένδυση ανέρχεται σε 230 εκατομμύρια ευρώ.

 

Αυξάνεται η ετήσια δυναμικότητα των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ σε 6,2 εκατομμύρια κοντέινερ. Το μεταβλητό αντάλλαγμα παραμένει σταθερό στο 24,5% επί των εσόδων της ΣΕΠ, ενώ επεκτείνονται τα σταθερά ανταλλάγματα Ι και ΙΙ (ενοίκια έκτασης και μήκος προβλητών) και στον δυτικό προβλήτα ΙΙΙ. Στη θέση του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος μετά το 2021, το οποίο υπό όρους αναστέλλεται, καθιερώνεται ως αντιστάθμισμα αυξημένη «εγγυημένη δυναμικότητα» και «ελάχιστη εγγυημένη δυναμικότητα» ύψους 4.750.000 κοντέινερ και 3.087.500 κοντέινερ αντιστοίχως.

 

Η καθαρά παρούσα αξία της σύμβασης ΣΕΠ αυξάνεται από 498 εκ. ευρώ σε 678 – 1.073 εκ. ευρώ.

 

Κατασκευάζεται από τη ΣΕΠ ΑΕ για λογαριασμό του ΟΛΠ ΑΕ ο νέος προβλήτας πετρελαιοειδών με ευνοϊκούς χρηματοοικονομικούς όρους.

 

Σημειώνεται ότι το συνολικό έργο θα κατασκευαστεί σε θαλάσσιο χώρο και δεν παραχωρείται, όπως έγινε το 2009, ενεργός παραγωγικός χώρος, ενώ δεν θα υπάρξει επίπτωση -σύμφωνα με τις κυβερνητικές δεσμεύσεις- στις θέσεις εργασίας και στο εργασιακό καθεστώς του ΟΛΠ.

 

Οπως έχει δηλώσει ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, «με αυτή την επένδυση το λιμάνι του Πειραιά καθίσταται πρωταγωνιστής στη Μεσόγειο. Η καθαρά παρούσα αξία της καινούργιας σύμβασής μας ανέρχεται στα 678 εκατομμύρια ευρώ και παράλληλα δημιουργούνται οι υποδομές στο λιμάνι του Πειραιά, που μπορούν να φιλοξενήσουν πάνω από 6 εκατομμύρια κοντέινερ ετησίως».

 

ΓΙΑ ΤΟ 2014: Θα διακινηθούν περί τα 4 εκ. κοντέινερ από τους 3 προβλήτες

 

Σε ιστορικά υψηλό επίπεδο αναμένεται να διαμορφωθεί το 2014 ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που θα διακινηθούν μέσω του Πειραιά, συνεχίζοντας την πορεία ανόδου που καταγράφεται τα τελευταία τρία χρόνια.

 

Το «φράγμα» των 2,51 εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων που διακινήθηκαν πέρυσι από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η Cosco, έσπασε στη διάρκεια του Νοεμβρίου και το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας οδεύει προς νέο ρεκόρ εμπορευματικής κίνησης. Ηδη, κατά τη διάρκεια των πρώτων δέκα μηνών διακινήθηκαν 2,476 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια, έναντι 2,054 εκατομμυρίων κοντέινερ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

 

Οι επιδόσεις αυτές κατατάσσουν τον Πειραιά στην πρώτη θέση μεταξύ των εμπορικών λιμανιών που ελέγχει η Cosco στην Ευρώπη και συγκεκριμένα στη Νάπολη της Ιταλίας, στην Αμβέρσα του Βελγίου και το νέο λιμάνι που λειτουργεί στην περιοχή του Σουέζ.

 

Η πρόβλεψη Σύμφωνα μάλιστα με τις υπάρχουσες προβλέψεις, αναμένεται να διακινηθούν περί τα 4 εκατομμύρια κοντέινερ από τους τρεις προβλήτες του λιμανιού, καταγράφοντας συνολική άνοδο της τάξης του 25% σε σχέση με το 2013. Την περασμένη χρονιά ΟΛΠ και Cosco μαζί διακίνησαν 3,16 εκ. εμπορευματοκιβώτια και 2,74 εκ. εμπορευματοκιβώτια το 2012. Εντυπωσιακός ρυθμός αύξησης που εκτιμάται ότι θα διατηρηθεί και τα επόμενα χρόνια, με την υλοποίηση των προβλεπόμενων επενδύσεων επέκτασης στoν προβλήτα ΙΙΙ του Πειραιά.

 

Η υλοποίηση της κινεζικής επένδυσης των 230 εκ. ευρώ στο δυτικό τμήμα του υφιστάμενου προβλήτα ΙΙΙ, αναμένεται να εκτοξεύσει τη δυναμικότητα στο λιμάνι του Πειραιά σε 6,2 εκ. εμπορευματοκιβώτια. Ηδη πάντως, η θυγατρική της Cosco διαθέτει γερανογέφυρες τύπου Super Post Panamax με δυνατότητες εξυπηρέτησης πλοίων πλάτους 26 σειρών container, καθιστώντας τον Πειραιά ένα από τα ελάχιστα terminals στη Μεσόγειο που μπορούν να εξυπηρετήσουν τέτοιου ή και μεγαλύτερου μεγέθους πλοία.

 

Πηγή: Έθνος