Μπλακ άουτ στη Γερμανία από την απεργία στα τρένα
Παρέλυσε η Γερμανία εξαιτίας της απεργίας στους κρατικούς σιδηροδρόμους, που προκηρύχθηκε χθες από το συνδικάτο των μηχανοδηγών κι αναμένεται να διαρκέσει τέσσερις ημέρες.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε διάρκεια απεργία στους Γερμανικούς Σιδηροδρόμους (DB) στην 20ετή τους ιστορία και θεωρείται πως θα προκαλέσει πολλά προβλήματα σε όσους επιθυμούν να μεταβούν στο Βερολίνο για την 25η επέτειο από την πτώση του Τείχους. Οι εορτασμοί έχουν οργανωθεί για αυτό το Σαββατοκύριακο και υπολογίζεται πως δύο εκατομμύρια θα επισκεφτούν τη γερμανική πρωτεύουσα. Για τον λόγο αυτόν έκανε μία ασυνήθιστη παρέμβαση και η Γερμανίδα καγκελάριος Ανγκελα Μέρκελ που ζήτησε μεγαλύτερο αίσθημα ευθύνης από το σωματείο των μηχανοδηγών (GDL) που προκήρυξε και την απεργία.
Χθες μόνο ένα στα τρία τρένα πραγματοποίησε δρομολόγια. Στη Ρηνανία-Βόρεια Βεστφαλία, την πλέον πυκνοκατοικημένη περιοχή της Γερμανίας γύρω από την Κολονία και το Ντίσελντορφ, ματαιώθηκαν δεκάδες δρομολόγια τοπικών τρένων, ενώ στη Βαυαρία ματαιώθηκε τουλάχιστον το 50% των τοπικών δρομολογίων και στο Μόναχο εκτελούνταν μόνο ένα δρομολόγιο ανά ώρα των S-Bahn, που χρησιμοποιούνται από εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες τις ώρες αιχμής.
Παράλληλα, η απόφαση της διοίκησης της Deutsche Bahn να προσφύγει σε διαιτητικό δικαστήριο κατά του συνδικάτου που εκπροσωπεί περίπου το 10% των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους, κατέληξε σε χάος, αφού η όλη διαδικασία εμποδίστηκε εξαιτίας διαπληκτισμών μεταξύ συνδικαλιστών και μελών της διοίκησης. Τελικά το δικαστήριο ζήτησε από τις δύο πλευρές να καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων ώστε να σταματήσει η απεργία που, όπως υπολογίζεται, θα κοστίσει 100 εκατομμύρια ευρώ την ημέρα στη γερμανική οικονομία.
Νωρίτερα, πάντως, ο επικεφαλής του συνδικάτου των δημοσίων υπαλλήλων, Κλάους Ντάουντερσταντ, είχε δηλώσει πως είχε προτείνει διαιτησία, ωστόσο ο επικεφαλής του σωματείου Κλάους Βεσέλσκι είχε πει ότι η Deutsche Bahn δεν είχε καταφέρει να συζητήσει «σοβαρά» με τους μηχανοδηγούς.
Βασικά αιτήματα των απεργών είναι αυξήσεις 5% στους μισθούς και μείωση του ωραρίου εργασίας από τις 39 στις 37 ώρες την εβδομάδα. Από την Τετάρτη είχε ξεκινήσει η κινητοποίηση στα φορτηγά τρένα, αν και η σύγκρουση ξεκίνησε στις αρχές του Σεπτεμβρίου και έχει λάβει πρωτοφανή έκταση και διάρκεια σε μια χώρα που φημίζεται για την υψηλή ποιότητα του κοινωνικού διαλόγου.
Η όλη κατάσταση περιπλέκεται ακόμα περισσότερο από τον «πόλεμο» μεταξύ του συνδικάτου των μηχανοδηγών κι εκείνου των εργαζομένων σε άλλους κλάδους στους σιδηρόδρομους για το ποιος έχει την εξουσιοδότηση να διαπραγματεύεται τις κλαδικές συμβάσεις. Το GDL διεκδικεί το δικαίωμα να διαπραγματεύεται εξ ονόματος όλων κι όχι μόνο των μηχανοδηγών. Την ίδια στιγμή, το υπουργείο Εργασίας προωθεί νομοθεσία που θα περιορίζει τις εξουσίες των μικρότερων συνδικάτων, αλλά όχι το δικαίωμα στην απεργία, νομοθεσία που προκαλεί ήδη τριγμούς στην κυβέρνηση συνασπισμού.
Πηγή: Έθνος