Ο πόλεμος μείωσης τιμών στα ασφάλιστρα Ι.Χ. έχει ημερομηνία λήξης
`Τον κώδωνα του κινδύνου για τις αντοχές της πολιτικής των χαμηλών ασφαλίστρων στο αυτοκίνητο έκρουσαν παράγοντες της ασφαλιστικής αγοράς, στο πλαίσιο του ετήσιου συνεδρίου της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, αφήνοντας να εννοηθεί ότι ο πόλεμος των τιμών, που έχει ξεσπάσει τα τελευταία χρόνια, έχει ημερομηνία λήξης.
Στην εκτίμηση αυτή συνηγορούν τα σημάδια ανάκαμψης στην αγορά αυτοκινήτου, που παραπέμπουν σε σταδιακή αύξηση των ατυχημάτων και συνεπώς και των αποζημιώσεων που πληρώνουν οι εταιρείες στους ασφαλισμένους τους.
Εκτιμήσεις από την αγορά κάνουν λόγο ακόμη και για πτωχευτικό ασφάλιστρο, που δεν τεκμηριώνεται από τις ανάγκες αποθεματοποίησης του κλάδου, εκφράζοντας φόβους ότι η αγορά θα υποχρεωθεί σε αυξήσεις, προκειμένου να καλύψει τυχόν αύξηση απαιτήσεων για αποζημιώσεις ή ανάγκες για αποθέματα ενόψει της εφαρμογής του νέου κανονιστικού πλαισίου για τη φερεγγυότητα, γνωστού ως Solvency II.
Η κάθετη πτώση των τιμών στα ασφάλιστρα του αυτοκινήτου, που από το 2011 μέχρι σήμερα ξεπερνά το 22% για το βασικό ασφάλιστρο της αστικής ευθύνης, αλλά και τις συμπληρωματικές καλύψεις, ωφέλησε τους καταναλωτές σε μια δύσκολη οικονομική περίοδο και στηρίχθηκε από τις επιχειρήσεις του κλάδου στην προσπάθειά τους να διατηρήσουν μερίδια αγοράς.
Η μείωση των τιμών βρήκε ωστόσο έρεισμα και στη μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου, τάση που δείχνει να αντιστρέφεται προκαλώντας ανησυχία για το κατά πόσον η τιμολογιακή πολιτική των προηγούμενων ετών είναι βιώσιμη και μπορεί να στηρίξει την κερδοφορία και την αποθεματοποίηση του κλάδου. Την τάση ανάκαμψης της αγοράς πιστοποιούν τα στοιχεία για την αύξηση των νέων ταξινομήσεων όσο και την αύξηση του αριθμού των τροχαίων ατυχημάτων, που καταγράφει η ΕΛΣΤΑΤ.
Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, το 2014 η αγορά αυτοκινήτου ανέκαμψε, παρουσιάζοντας στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου αύξηση κατά 27,5%, έναντι μείωσης κατά 3% που είχε καταγραφεί κατά τη σύγκριση του οκταμήνου μεταξύ 2013 – 2012. Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν επίσης για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων, που φθάνει το 2% με παράλληλη αύξηση των θανατηφόρων συμβάντων.
Η αύξηση της χρήσης του αυτοκινήτου θα οδηγήσει μαθηματικά και στην αύξηση των αποζημιώσεων που καταβάλλουν οι εταιρείες, αντιστρέφοντας με τη σειρά τους την πτωτική τάση των τελευταίων ετών. Η μείωση της κυκλοφορίας αυτοκινήτων είχε συμπαρασύρει και σε πτώση των αποζημιώσεων, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων, οι καταβληθείσες αποζημιώσεις συρρικνώθηκαν από τα 820 εκατ. ευρώ το 2009, στα 780 εκατ. ευρώ το 2010, για να περιοριστούν στα 690 εκατ. ευρώ το 2011 και στα 640 εκατ. ευρώ το 2012, χρονιά για την οποία υπάρχουν και τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία.
Η μείωση των αποζημιώσεων συμπίπτει με τα στοιχεία για τη μείωση της συχνότητας των ζημιών, δηλαδή του δείκτη που καταγράφει τη συχνότητα των ατυχημάτων ανά 100 οχήματα, o οποίος υποχώρησε στο 7% το 2012 έναντι 12% που ήταν πριν από την κρίση. Ζητούμενο ωστόσο αποτελεί εάν ο δείκτης αυτός διατηρηθεί σε χαμηλά επίπεδα ενόψει της ανάκαμψης της αγοράς του αυτοκινήτου. Η ανησυχία που εκφράζουν στελέχη της αγοράς εντείνεται ενόψει και των νέων αυστηρών κεφαλαιακών απαιτήσεων που θα φέρει το Solvency II, βάσει του οποίου ο κλάδος αυτοκινήτου θα είναι ο πρώτος που θα πληγεί και θα απαιτήσει πρόσθετα κεφάλαια.
Πηγή: Καθημερινή