Ταξί μετά τις δώδεκα – Χωρίς μεταμεσονύχτια δρομολόγια ο ΟΑΣΘ
Σε μία πόλη με 100.000 φοιτητές και εκατοντάδες επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος που απασχολούν εργαζόμενους μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες, το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς τραβάει χειρόφρενο τα μεσάνυχτα.
Οι μεταμεσονύχτιοι επιβάτες εξυπηρετούνται μόνο από τη νυχτερινή γραμμή 78Ν ΚΤΕΛ «Μακεδονία» -Αεροδρόμιο και από κίνηση υπηρεσιακών λεωφορείων που μεταφέρουν προσωπικό.
Η διοίκηση του ΟΑΣΘ επικαλούμενη τις προβλέψεις της νέας οικονομικής συμφωνίας με το δημόσιο και με στόχο «την ορθολογικότερη αξιοποίηση του υφιστάμενου στόλου, ιδιαίτερα στις ώρες αιχμής», όπως υποστηρίζει, «άφησε στο δρόμο» τους επιβάτες που έχουν την ατυχία να χρειάζονται αστικό λεωφορείο μετά τις δώδεκα. Οι εργαζόμενοι που παίρνουν ένα μικρό μεροκάματο, οι φοιτητές και τα νέα παιδιά που δεν διαθέτουν περισσότερα χρήματα από το «χαρτζιλίκι» των δικών τους, κι αυτό μειωμένο λόγω της κρίσης, πρέπει να πάρουν ταξί, για να επιστρέψουν στο σπίτι τους.
Εφόσον δεν μπορούν να πληρώσουν το κόμιστρο, είναι υποχρεωμένοι να βαδίσουν σε μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις, αντιμετωπίζοντας, πέρα από την κόπωση, όλους τους κινδύνους ασφαλείας που εγκυμονούν τη νύχτα.
Ενώ οι εκδηλώσεις τα «Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας» (16 με 22 Σεπτεμβρίου) κορυφώνονται με στόχο την εγκατάλειψη του αυτοκινήτου και την προώθηση εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, όπως τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, η Θεσσαλονίκη δεν έχει αστικό λεωφορείο μετά τα μεσάνυχτα. Τραγική ειρωνεία το ότι ο ΟΑΣΘ συμμετέχει στην εκστρατεία και αύριο Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου, «παγκόσμια ημέρα χωρίς αυτοκίνητο», θα μεταφέρει δωρεάν τους επιβάτες με όλα τα λεωφορεία του, από τις 12 το μεσημέρι μέχρι τις 6 το απόγευμα, «δίνοντάς τους έτσι την ευκαιρία να γνωρίσουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και ενθαρρύνοντάς τους στη χρήση αυτών για τη μετακίνησή τους αντί του ιδιωτικού αυτοκινήτου», όπως υπογραμμίζει σεανακοίνωσή του. Προφανώς θεωρεί ότι ανάγκες μετακινήσεων και χρήσης αστικών λεωφορείων υπάρχουν μόνο από τις 5 το πρωί μέχρι τα μεσάνυχτα, όταν δηλαδή υπάρχουν δρομολόγια, σύμφωνα με το πρόγραμμα που ισχύει από την 1η Σεπτεμβρίου.
Αύξηση εισιτηρίων
Η απόφαση για διακοπή των μεταμεσονύχτιων δρομολογίων ελήφθη μαζί με την απόφαση για αύξηση του εισιτηρίου του ΟΑΣΘ, η οποία χαρακτηρίζεται από τη διοίκηση του Οργανισμού ως «αναπροσαρμογή -εξορθολογισμός των κομίστρων».Έτσι αναφέρεται η αύξηση και στην ανακοίνωση που εξέδωσε ο Οργανισμός προχθές Παρασκευή, ενημερώνοντας για την «αναμόρφωση της τιμολογιακής πολιτικής» από 1ης Οκτωβρίου 2014. Το εισιτήριο μίας μετακίνησης αυξάνεται από 80 λεπτά σε 1 ευρώ, το χρονικό εισιτήριο δύο μετακινήσεων μέσα σε 70 λεπτά από 90 λεπτά στα 1,20 ευρώ. Εισιτήριο τριών μετακινήσεων, μέσα σε 90 λεπτά θα κοστίζει 1,5 ευρώ, τεσσάρων μετακινήσεων μέσα σε 120 λεπτά θα έχει κόστος 2 ευρώ.
Στην πολιτιστική γραμμή και τη γραμμή προς αεροδρόμιο το εισιτήριο θα κοστίζει 2 ευρώ. Η μηνιαία κάρτα διατηρείται στα 30 ευρώ, η τριμηνιαία στα 84 ευρώ. ©α πωλείται εξαμηνιαία κάρτα προς 150 ευρώ και ετήσια προς 270 ευρώ. Ισχύουν οι εκπτώσεις σε μαθητές, πολύτεκνους κ.ά.
Οι επιβάτες διαμαρτύρονται έντονα για τη διακοπή των μεταμεσονύχτιων δρομολογίων και το ερχόμενο Σάββατο, στις 11.30 το πρωί οργανώνεται συγκέντρωση διαμαρτυρίας για τον ΟΑΣΘ, στο άγαλμα Βενιζέλου, από την Επιτροπή Δυτικών Συνοικιών.
«Αντιδρούμε στην αύξηση κατά 30%, αντιδρούμε και στη διακοπή δρομολογίων. Είναι απαράδεκτο», λέει ο εκπρόσωπος της Επιτροπής.
Άμεση ήταν και η αντίδραση της δημοτικής αρχής Θεσσαλονίκης και του δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη, που κάλεσε τον πρόεδρο του ΟΑΣΘ Χρήστο Στεφανίδη στο δημαρχείο.
Από πλευράς του δήμου Θεσσαλονίκης ζητήθηκε να υπάρξει μία σειρά προτάσεων σχετικά με τη νυχτερινή λειτουργία των λεωφορείων του ΟΑΣΘ, ώστε να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που προκύπτουν για τους δημότες. Ο κ. Στεφανίδης δεσμεύτηκε ότι ο Οργανισμός θα επεξεργαστεί και θα καταθέσει τις προτάσεις αυτές στο επόμενο χρονικό διάστημα. Ο κ. Στεφανίδης να παραβρεθεί σε επόμενο δημοτικό συμβούλιο προκειμένου να ενημερωθεί το σώμα σχετικά με τη νέα οικονομική συμφωνία του Οργανισμού με το ελληνικό δημόσιο. «Ζητήσαμε να υπάρξει συνέχεια στα δρομολόγια και μετά τις δώδεκα και μας είπε ο πρόεδρος ότι θα επανέλθει με τις προτάσεις του, για συγκοινωνία μέχρι τις 5 το πρωί, αφού υπολογιστεί και τι δρομολόγια θα κοπούν την ημέρα, για να μην υπάρχει επιπλέον οικονομική επιβάρυνση», περιγράφει ο δημοτικός σύμβουλος Γιώργος Δημαρέλος, ο οποίος ήταν παρών στη συνάντηση. «Διαμαρτύρονται εργαζόμενοι δημότες ότι αναγκάζονται να παίρνουν ταξί. Για έναν εργαζόμενο που χάνει για είκοσι λεπτά το λεωφορείο και πληρώνει το κόστος για το ταξί είναι σημαντικό ζήτημα», εξηγεί ο κ. Δημαρέλος.
Είχε επαναληφθεί
Η διοίκηση του ΟΑΣΘ είχε αποφασίσει και προ τετραετίας να διακόψει τα μεταμεσονύχτια δρομολόγια, χωρίς μάλιστα να υπάρχει κάποια συμφωνία ή υπόδειξη από το υπουργείο Μεταφορών. Ως αιτιολογία προέβαλε την αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων κατά τις ώρες αιχμής της ημέρας και τη μικρή πληρότητα των λεωφορείων που κινούνταν μετά τα μεσάνυχτα. Η διακοπή είχε ανακοινωθεί για την 1η Οκτωβρίου 2010 και είχε ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων από τοπικούς φορείς. Ακόμη και το υπουργείο Μεταφορών είχε θεωρήσει απαράδεκτη την κίνηση του Οργανισμού. Μετά από παρεμβάσεις και παραστάσεις διαμαρτυρίας στα γραφεία του Οργανισμού, η διοίκηση αναγκάστηκε να ανακαλέσει. Ωστόσο, για περίπου έναν μήνα υπήρχαν προβλήματα μέχρι να προσαρμοστεί το πρόγραμμα κίνησης των λεωφορείων.
Το ζήτημα της δρομολόγησης λεωφορείων μετά τα μεσάνυχτα μπορεί να λυθεί μόνο από τον ΟΑΣΘ καθώς κανείς άλλος ιδιωτικός φορέας δεν δικαιούται να εκτελεί αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με τη σύμβαση που έχει ο Οργανισμός με το δημόσιο. Η σύμβαση λήγει δύο χρόνια μετά τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης, δηλαδή, με βάση τις τελευταίες εκτιμήσεις το 2020.
Πηγή: Θεσσαλονίκη