Σε συναγερμό το ΥΠΕΚΑ για την παράνομη διακίνηση υδραργύρου
Μη αποκλείοντας το ενδεχόμενο να έχουν μπει στην χώρα και άλλες ποσότητες υδραργύρου, η ηγεσία του ΥΠΕΚΑ έχει θέσει σε συναγερμό τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου. Κι αυτό, γιατί ουδείς γνωρίζει που έχουν διοχετευθεί οι 300 (από τους 1.100 τόνους) που έχει διακινήσει παρανόμως η γερμανική εταιρία διαχείρισης επικίνδυνων βιομηχανικών αποβλήτων «DELA GmbH RECYCLING SOLUTIONS».
Αυτό, ωστόσο, που καθιστά σαφές το Υπουργείο Περιβάλλοντος, με χθεσινή ανακοίνωσή του, αμέσως μετά το ρεπορτάζ του kathimerini.gr, είναι ότι «οι αρμόδιες υπηρεσίες προβαίνουν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την σύννομη και ασφαλή διαχείριση του αποθηκευμένου αποβλήτου, προκειμένου να διασφαλιστεί η δημόσια υγεία και το περιβάλλον».
Οι γερμανικές αρχές έχουν στοιχεία για 780 (από τους 1.100 τόνους), οι οποίοι έχουν διοχετευθεί σε Ελλάδα (100), Δανία (100), Ολλανδία (100), Ελβετία (100), Σιγκαπούρη (300) και Κωνσταντινούπολη (80). Υπολείπονται 300 τόνοι για τους οποίους δεν υπάρχουν στοιχεία και ουδείς γνωρίζει που μπορεί να διοχετεύθηκε η συγκεκριμένη ποσότητα υδραργύρου, ο οποίος αποτελεί άκρως επικίνδυνη ουσία. Κι ενδεικτικό της επικινδυνότητάς του είναι το γεγονός, ότι η ποσότητα υδραργύρου που περιέχεται σε τέσσερα μόλις θερμόμετρα, αρκεί για να μολύνει τα νερά λίμνης 80 τετραγωνικών χιλιομέτρων.
Στις εγκαταστάσεις αποθηκευτικής εταιρίας στον Ασπρόπυργο, αυτή την στιγμή βρίσκονται 56 τόνοι υδραργύρου, αφού οι υπόλοιποι 44 (από τους 100) έχουν περάσει στην Κωνσταντινούπολη. Είναι η ποσότητα που εντόπισαν οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Όπως, όμως, προαναφέρθηκε, κανείς δεν αποκλείει να εντοπιστούν και νέες ποσότητες από το παράνομο φορτίο, σε κάποιο σημείο εντός ή εκτός Αττικής, αφού η ποσότητα των 300 τόνων που λείπει είναι αρκετά μεγάλη.
Η γερμανική εταιρία εξήγαγε τον υδράργυρο ως επικίνδυνο εμπόρευμα και χρησιμοποίησε πιστοποιημένες προς τον σκοπό αυτό μεταφορικές εταιρίες. Μια εξ αυτών ελληνική.
Προκειμένου, μάλιστα, να μην αποκαλυφθεί η παράνομη διακίνηση, η γερμανική εταιρία δεν έκλεινε απ΄ ευθείας την μεταφορά (αφού θα ήταν σαφές, ότι πρόκειται για απόβλητο), αλλά μέσω τρίτων, με την ένδειξη «επικίνδυνο εμπόρευμα». Γιατί σε διαφορετική περίπτωση έπρεπε να τηρηθούν οι αυστηρότατες διατάξεις που διέπουν την διασυνοριακή διακίνηση επικίνδυνων αποβλήτων.
Και στο σημείο αυτό, προκύπτουν, σοβαρά ερωτήματα, σχετικά με τους διενεργούμενους, για το τι μπαίνει στην χώρα μας, ελέγχους και κατά πόσο εφαρμόζονται οι διατάξεις για την διασυνοριακή διακίνηση επικίνδυνων αποβλήτων. Κάτι που εμπίπτει στην αρμοδιότητα των τελωνειακών αρχών.
Γιατί από τους διενεργηθέντες ελέγχους προέκυψε ότι η διακίνηση του αποβλήτου έγινε με τις διαδικασίες που προβλέπουν οι διεθνείς κανονισμοί για την μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων, χωρίς να τηρηθούν οι κανόνες που επιβάλλει ο κανονισμός για τη διασυνοριακή μεταφορά επικίνδυνων αποβλήτων.
Για την υπόθεση έχουν, ήδη, ενημερωθεί οι αρμόδιες εισαγγελικές αρχές για τη διερεύνηση τυχόν αξιόποινων πράξεων.
Πηγή: Καθημερινή