Στα όρια των αντοχών της η κρουαζιέρα
«Μήνυμα» από το Μέγαρο Μαξίμου αναμένουν τις επόμενες ημέρες οι εργαζόμενοι στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, προκειμένου να σταματήσουν τις κινητοποιήσεις που διαρκούν πλέον 18 ημέρες. Την ίδια στιγμή τα στελέχη του ΟΛΠ ζουν με τον εφιάλτη του «Carnival Vista» που θα πιάσει λιμάνι την άλλη Δευτέρα με 5.000 επιβάτες και σε απόσταση περίπου 2 χλμ από τον Σταθμό Επιβατών, ενώ και τα πρακτορεία των car carriers έχουν αρχίσει και χάνουν την υπομονή τους, αφού μέχρι στιγμής έχουν χαθεί περίπου 20.000 αυτοκίνητα. Όσον αφορά τη Θεσσαλονίκη, τα containers παραμένουν εγκλωβισμένα στο λιμάνι προκαλώντας πονοκεφάλους στους εισαγωγείς.
Τόσο η ΟΜΥΛΕ όσο και οι Ενώσεις λιμενεργατών ζητούν την κατοχύρωση των εργασιακών σχέσεων στο νέο διαμορφούμενο περιβάλλον. Σύμφωνα με την Ομοσπονδία, η ανακοίνωση του υπουργού Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα, όπου αναφέρεται ότι «θα καταβάλει πρόσθετη προσπάθεια για νομική θωράκιση των γενικών και ειδικών ρυθμίσεων (ΓΚΠ, ΣΣΕ κ.λπ.)», ανοίγει μια μικρή χαραμάδα για προοπτική προσέγγισης.
Στη νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού Δημοσίου όμως, βάσει της οποίας θα λειτουργήσει η νέα διοίκηση της Cosco, και στο άρθρο 5.11 αναφέρεται πολύ γενικά ότι ο ΟΛΠ ανά πάσα στιγμή θα διατηρεί ένα ασφαλές αποδοτικό και σύγχρονο περιβάλλον εργασίας χωρίς διακρίσεις. Προστίθεται επίσης ότι ο ΟΛΠ θα συμμορφώνεται με όλες τις διατάξεις και απαιτήσεις των εφαρμοστέων νόμων και κανονισμών σχετικά με την απασχόληση, τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας και τις εργασιακές σχέσεις, καθώς και με την υγεία και ασφάλεια στον χώρο εργασίας.
Τέλος, στο κείμενο υπογραμμίζεται ότι ο ΟΛΠ θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για να τη διατηρήσει όσο το δυνατόν περισσότερων θέσεων εργασίας.
Η ΟΜΥΛΕ θεωρεί ότι το κείμενο είναι πολύ γενικό και ζητά εξασφαλίσεις, ενώ από την πλευρά της η κυβέρνηση, έχει αντικειμενική δυσκολία να κάνει αλλαγές σε ένα κείμενο που αποτελεί τη βάση για τη συμφωνία που έχει ήδη υπογραφεί.
Από την πλευρά της Cosco, που είναι ο νέος μεγαλομέτοχος του ΟΛΠ, η θέση που έχει εκφράσει παραμένει σταθερή. Ότι δηλαδή στόχος είναι είτε να παραμείνουν στα ίδια επίπεδα είτε να αυξηθούν οι θέσεις εργασίας μαζί με ανάλογη αύξηση του όγκου εργασίας και απόδοσης. Όσον αφορά τον κανονισμό εργασίας, επισημαίνουν ότι θα πρέπει να αλλάξει και να προσαρμοστεί στα δεδομένα που ισχύουν σήμερα στη λιμενική βιομηχανία και την Ελλάδα.
Ο εφιάλτης
Το προηγύμενο Σάββατο γλιτώσαμε τα χειρότερα όταν οι εργαζόμενοι, μετά την ανακοίνωση Δρίτσα, άφησαν τη τελευταία στιγμή να εισέλθουν δύο φορτηγά προκειμένου να μεταφερθούν οι αποσκευές 3.000 επιβατών και οι απαραίτητες προμήθειες για το «Royal Princess». Την επόμενη Δευτέρα όμως θέση στην άκρη του λιμανιού θα πάρει το «Carnival Vista» με 5.000 επιβάτες.
Θεωρείται αδύνατο να μπορέσουν να εξυπηρετηθούν επιβάτες και πλήρωμα χωρίς προσωπικό και μέσα μεταφοράς. Σημειώνεται δε ότι η Carnival, η μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιέρας στον κόσμο, μετά από πολλά χρόνια απουσίας από τη χώρα μας, επανήλθε φέτος με το Vista να κάνει έξι επιβιβάσεις στην Ελλάδα. Κίνηση που θεωρείται από πολλούς πείραμα προκειμένου να σχεδιάσει τα ταξίδια της τα επόμενα χρόνια. Εφόσον την προσεχή Δευτέρα παρουσιαστεί πρόβλημα, θεωρείται βέβαιο ότι ο Πειραιάς θα μπει στην black list των εταιρειών κρουαζιέρας.
Στη Θεσσαλονίκη
Δεν δόθηκε τελικά λύση χθες, παρά τις σχετικές προαναγγελίες καλής θέλησης από πλευράς των απεργών και τις προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί στην αγορά, στο θέμα των containers εισαγωγής, που παραμένουν εγκλωβισμένα στον ΟΛΘ. Εκπρόσωπος των εργαζομένων υποστήριξε ότι η χθεσινή συνέλευσή τους δεν ήταν θεσμικά δυνατόν να ασχοληθεί με ένα τέτοιο θέμα, αλλά και ότι αυτό δεν συζητήθηκε ούτε από το διασωματειακό τους νωρίτερα, διότι -πάντοτε κατά τους εργαζόμενους- ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ είχε πει ότι θα τους έδινε τα σχετικά στοιχεία για τα κοντέινερ το Σάββατο αλλά τελικά επικοινώνησε μαζί τους για το θέμα αυτό χθες το μεσημέρι και ίσως αυτό δρομολογηθεί σήμερα.
Μία τέτοια κίνηση, όπως έχει επισημάνει στη «Ν» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), Κυριάκος Λουφάκης, σαφώς και θα ήταν θετική, αλλά είναι ελάχιστη σε σύγκριση με το μέγεθος του προβλήματος, καθώς αφορά μόνο όσα φορτία έχουν ήδη ξεφορτωθεί από τα πλοία και βρίσκονται εγκλωβισμένα στο λιμάνι. Οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν, επίσης, ότι σε συνάντηση που είχαν χθες με τον αντιπρόεδρο και προεδρεύοντα του ΟΛΘ, Κωνσταντίνο Μέλλιο, τους γνωστοποιήθηκε πρόθεση-σχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης για μετατάξεις μέχρι 100 ατόμων-εργαζομένων στον ΟΛΘ, με προτίμηση για όσους βρίσκονται κοντά στη συνταξιοδότησή τους.Περαιτέρω, δηλώνουν ότι -συνεχίζοντας τις απεργίες- τελούν εν αναμονή απαντήσεων από το υπουργείο Ναυτιλίας, επί νέου κειμένου προτάσεων για τη νομική θωράκισή τους, που έχουν αποστείλει στο υπουργείο, μετά την τελευταία ανακοίνωση του υπουργείου για το συγκεκριμένο θέμα.
«Έμφραγμα» και στο Car Terminal
Στην άλλη πλευρά του λιμανιού στο Car Terminal δεν πλησιάζει πλοίο. Υπολογίζεται ότι περισσότερα από 10.000 αυτοκίνητα έχουν αλλάξει προορισμό, δηλαδή έχουν εξυπηρετηθεί από λιμάνια άλλων χωρών, αφού ο Πειραιάς διαθέτει το μοναδικό car terminal της χώρας. Ήδη τα μεγαλύτερα ναυτικά πρακτορεία της χώρας έχουν στείλει επιστολές στον ΟΛΠ με τις οποίες ζητούν να λάβει όλα εκείνα τα μέτρα που θα επιτρέψουν στα πλοία να γυρίσουν στο μεγάλο λιμάνι.
«Η ανταγωνιστικότητα του λιμανιού του Πειραιά πλήττεται καίρια από τις συνεχιζόμενες κινητοποιήσεις, καθώς φορτία και πλοία με αρχικό προορισμό το Πειραιά καταλήγουν σε ανταγωνιστικά λιμάνια, τα οποία δράττονται της ευκαιρίας να εδραιώσουν τη θέση τους στον εμπορικό χάρτη ως αξιόπιστα λιμάνια με δυνατότητα εξυπηρέτησης των πλοίων που παρακάμπτουν το Πειραιά», σημειώνουν μεταξύ άλλων τα πρακτορεία.
Πηγή: Ναυτεμπορική