Τρία μεγάλα έργα 1,6 δισ. ευρώ εντάσσονται στο «πακέτο Γιούνκερ»

ΦΩΤΟ: EUROKINISSI/ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΤΩΝΗ/ΑΡΧΕΙΟΥ

ΦΩΤΟ: EUROKINISSI/ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΤΩΝΗ/ΑΡΧΕΙΟΥ

Η επέκταση της Αττικής Οδού και του προαστιακού σιδηροδρόμου μέχρι το Λαύριο με παράλληλα αναβάθμιση του λιμανιού σε επιβατικό, η σιδηροδρομική γραμμή Πάτρα-Πύργος-Καλαμάτα (θα υπάρχει και σύνδεση με Ολυμπία και Κατάκολο) με αναβάθμιση και των τριών λιμένων και παράλληλη κατασκευή του οδικού τμήματος Τσακώνα – Καλό Νερό, και η σιδηροδρομική σύνδεση Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο με ηλεκτροκίνηση με παράλληλα σύνδεση με τη βιομηχανική περιοχή και οδική σύνδεση με την Εγνατία Οδό, καθώς και την αναβάθμιση του λιμανιού, είναι τα έργα που θα προταθούν για τη λίστα που θα κατατεθεί προς χρηματοδότηση από το «πακέτο Γιούνκερ»

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ κ. Αθ. Βούρδα τα έργα που εντάσσονται είναι σιδηροδρομικά, οδικά και αναβάθμιση λιμένων, με στόχο την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών. «Βασικός στόχος είναι να κάνουμε και πάλι τον σιδηρόδρομο τρόπο ζωής της χώρας. Είναι το φθηνότερο και γρηγορότερο μέσο και εξυπηρετεί σημαντικό κομμάτι των εμπορευματικών μεταφορών», είπε μιλώντας στην «ΗτΣ».

Επέκταση Προαστιακού στο Λαύριο
Η επέκταση του Προαστιακού από το Κορωπί στο Λαύριο θα είναι μήκους 32 χιλιομέτρων και περιλαμβάνει την κατασκευή υποδομής, επιδομής, ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης της γραμμής. Πρόκειται για ένα ενιαίο οδικό, σιδηροδρομικό και λιμενικό έργο που θα επαναφέρει την αίγλη του παλιού λιμανιού του Λαυρίου.

Η σύνδεση του λιμανιού με τον προαστιακό σιδηρόδρομο από το Κορωπί, η οδική σύνδεση με την Αττική Οδό, οι ανισόπεδες διαβάσεις σε πέντε σημεία με το τοπικό δίκτυο αλλά και η αναβάθμιση του λιμανιού σε επιβατικό το οποίο μπορεί να γίνει κόμβος επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών αποτελεί προτεραιότητα για την ΕΡΓΟΣΕ.

Σύμφωνα με την προκαταρκτική μελέτη χάραξης της ΕΡΓΟΣΕ, ο ηλεκτροκινούμενος άξονας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, θα αποτελέσει διακλάδωση του υπάρχοντος ανατολικού κλάδου του προαστιακού σιδηροδρόμου Αττικής με αφετηρία τον κόμβο Κορωπίου και σχεδιάζεται για να εξυπηρετεί ταχύτητες συρμών έως 120 χλμ ανά ώρα.

Η γραμμή προγραμματίζεται να είναι διπλή, θα έχει εννέα σταθμούς προαστιακού: Μαρκόπουλο, Καλύβια, Κουβαράς, Κερατέα, «Δασκαλιό 1» – ΒΙΟΠΑ Κερατέας, «Δασκαλιό 2», Θορικό, «Κυπριανός» Λαυρίου και Λιμάνι Λαυρίου και αναμένεται να εξυπηρετεί περίπου 300.000 επιβάτες καθημερινά.

Στόχος είναι από το λιμάνι του Λαυρίου να εξυπηρετούνται τα επιβατηγά πλοία από το Βόρειο και Κεντρικό Αιγαίο, καθώς και να φιλοξενεί κρουαζιερόπλοια. Η απόσταση ως το κέντρο της Αθήνας θα είναι 15 λεπτά μικρότερη σε σύγκριση με τη διαδρομή από τον Πειραιά. Το σιδηροδρομικό κόστος ανέρχεται σε 160 εκατ. ευρώ και το ύψος του συνολικού έργου σε 350 εκατ. ευρώ.

Για το έργο ήδη έχουν εξασφαλιστεί 130 εκατ. ευρώ από το ΣΕΣ που σύμφωνα με τον κ. Βούρδα εξασφαλίζει τη συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου σε αυτό αλλά και τη βοήθεια της ΕΤΕπ. Το έργο θα γίνει με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.

Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα
Η ΕΡΓΟΣΕ προγραμματίζει την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρα – Πύργος – Αρχαία Ολυμπία – Κατάκολο και Πύργος – Κυπαρισσία – Καλαμάτα στη δυτική Πελοπόννησο μήκους 270 χιλιομέτρων. Στόχος είναι να συνδεθούν με το τρένο τέσσερα λιμάνια κρουαζιέρας (Πάτρα, Κυλλήνη, Κατάκολο και Καλαμάτα) ώστε η περιοχή με επίκεντρο την Ολυμπία να αποτελέσει πόλο έλξης τουριστικών επενδύσεων. Αυτός είναι και ο λόγος που το συνολικό έργο θα περιλαμβάνει και την αναβάθμιση και των τεσσάρων λιμένων. Η γραμμή θα δώσει τη δυνατότητα λειτουργίας Προαστιακού Σιδηροδρόμου μεταξύ Πάτρας – Πύργου και Κυπαρισσίας – Καλαμάτας, ενώ θα υπάρχει απευθείας σύνδεση με Κόρινθο και Αθήνα αλλά και την Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα.

Η διαδρομή από την Αθήνα στην Αρχαία Ολυμπία θα διανύεται σε μόλις 2 ώρες και 40 λεπτά και θα περιλαμβάνει πολλές στάσεις. Στόχος είναι ο σιδηρόδρομος να «καρπωθεί» από την αυξημένη τουριστική κίνηση της περιοχής. Οπως αποκάλυψε ο κ. Βούρδας πέρυσι μόνο στα λιμάνια της Καλαμάτας και του Κατάκολου έφτασαν 1,1 εκατ. επιβάτες από κρουαζιέρα. Ιδιαίτερη έμφαση όμως θα δοθεί και στις εμπορευματικές μεταφορές καθώς στην ενδοχώρα της Μεσσηνίας και της Ηλείας σε ημερήσια βάση την περίοδο Μαρτίου – Οκτωβρίου φεύγουν 100 νταλίκες με νωπά προϊόντα. Για τον λόγο αυτό έχουν προβλεφθεί δύο πλατφόρμες στην περιοχή της Καλαμάτας και μία ειδική πλατφόρμα στη Μεσσηνία που θα υποδέχονται αυτά τα προϊόντα. Στο έργο θα συμπεριληφθεί και η οδική σύνδεση Τσακώνα – Καλό Νερό.

Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται σε 850 εκατομμύρια ευρώ, από τα οποία τα 560 ευρώ αφορούν το σιδηροδρομικό κομμάτι του έργου, και έχει ήδη ξεκινήσει η μελέτη βιωσιμότητάς του.

Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο
Νέα «πύλη» προς Βαλκάνια

Στα έργα που προτείνονται για το πακέτο Γιούνκερ περιλαμβάνεται και η ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο μέχρι τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα προϋπολογισμού 160 εκατομμυρίων ευρώ. Το έργο αφορά στην τοποθέτηση ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης με παράλληλη αναβάθμιση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών. Σύμφωνα με τον κ. Βούρδα, προβλέπεται η λειτουργία ως προαστιακού κατά μήκος του Έβρου ποταμού, καθώς και «η σύνδεση με τον τουρκικό σιδηρόδρομο στο Πύθιο και με τον βουλγαρικό στο Ορμένιο, η μεταφορά εμπορευμάτων προς την ανατολική Ευρώπη και η σύνδεση με το λιμάνι του Μπουργκάς». Η ολοκλήρωση του έργου θα οδηγήσει στην παράκαμψη του Βοσπόρου που προσφέρει οικονομικότερη και γρηγορότερη μετακίνηση μέσω σιδηροδρομικού δικτύου δημιουργώντας νέα «πύλη» εισόδου και εξόδου εμπορευμάτων από τη χώρα μας.

Η Ελλάδα μπορεί να διεκδικήσει κομμάτι της πίτας των εμπορευματικών μεταφορών από την Τουρκία, καθώς η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο θα συνδέσει το σιδηροδρομικό δίκτυο με τη Βουλγαρία (Βάρνα), ουσιαστικά παρακάμπτοντας τη θαλάσσια μεταφορά μέσω Βοσπόρου αλλά και την Τουρκία. Η απευθείας σύνδεση με Βάρνα θα λειτουργήσει σαν εναλλακτικό πέρασμα των προϊόντων από το Βόσπορο μειώνοντας τις περίπου δυόμισι ημέρες που χρειάζεται σήμερα η μεταφορά σε περίπου έξι ώρες. Η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα Αλεξανδρούπολης, με το διεθνές δίκτυο θα καταστήσει λιμάνι υψίστης στρατηγικής σημασίας με το σιδηροδρομικό άξονα Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη μέσω του οποίου θα παρακάμπτονται τα στενά του Βοσπόρου, για διάφορα φορτία και κυρίως κοντέινερ.

Το έργο περιλαμβάνει και τη σύνδεση του λιμανιού με τη βιομηχανική περιοχή αλλά και την οδική σύνδεση με την Εγνατία Οδό. Το σύνολο του έργου θα φτάσει τα 300 εκατ. ευρώ.