Τι λέει η γνωμοδότηση του δήμου Θεσσαλονίκης επί του masterplan για τον ΟΛΘ
Η γνωμοδότηση του Δήμου Θεσσαλονίκης επί του προτεινόμενου Προγραμματικού Σχεδίου Ανάπτυξης (masterplan) του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης, εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο, την Δευτέρα 4 Απριλίου 2016, στη διάρκεια της 8ης τακτικής συνεδρίασης.
Για το θέμα του πρώτου προβλήτα του Λιμανιού, το Σώμα εξουσιοδότησε κατά πλειοψηφία το Δήμαρχο Θεσσαλονίκης να προχωρήσει σ’ όλες τις απαραίτητες ενέργειες, όπως σύνταξη και αποστολή επιστολής στον Πρωθυπουργό, τους συναρμόδιους Υπουργούς, το ΤΑΙΠΕΔ και τους υποψήφιους αναδόχους με την οποία θα ζητείται η παραχώρηση του πρώτου προβλήτα στον Δήμο της Θεσσαλονίκης και στην πόλη, καθώς και οποιαδήποτε επίσκεψη και παράσταση κριθεί αναγκαία για την παρουσίαση στο υψηλότερο πολιτικό και πολιτειακό επίπεδο των θέσεων του Δήμου γύρω από την παραχώρηση του πρώτου προβλήτα στην πόλη.
Στην τοποθέτησή του ο Δήμαρχος υπενθύμισε ότι η δημοτική Αρχή διεκδικεί να παραχωρηθεί στο Δήμο Θεσσαλονίκης η χρήση του πρώτου προβλήτα, ιδέα που αρχικά είχε κατατεθεί στο πλαίσιο της «Θεσσαλονίκης Πολιτιστικής Πρωτεύουσας» το 1997, καταγράφοντας «την πρόθεση της πολιτείας για απόδοση της προβλήτας, επειδή δεν φιλοξενεί καμία απολύτως λιμενική εργασία», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης που συνέχισε λέγοντας: «Σ’ αυτό συνηγορούν και οι επενδύσεις που έκανε ο ΟΛΘ στον πρώτο προβλήτα τα τελευταία χρόνια, ώστε να γίνει ένας χώρος διασκέδασης, ανάπαυσης και μεγάλων συγκεντρώσεων».
Ο Δήμαρχος ανέφερε ακόμη ότι από την πρώτη ημέρα που δημιουργήθηκε το ΤΑΙΠΕΔ η Διοίκηση του Δήμου λάμβανε διαβεβαιώσεις, από όλες τις διοικήσεις του Ταμείου, ότι ο πρώτος προβλήτας θα εξαιρεθεί από την παραχώρηση. Ο Γιάννης Μπουτάρης τόνισε ότι η διεκδίκηση της παραχώρησης του πρώτου προβλήτα στον Δήμο Θεσσαλονίκης και της εξαίρεσής της από τη σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΘ σε ιδιώτη παραχωρησιούχο δεν επηρεάζει με κανέναν τρόπο την εξέλιξη των πραγμάτων. «Το θέμα της παραχώρησης του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της ΟΛΘ σε ιδιώτη παραχωρησιούχο δεν το θίγουμε με κανέναν τρόπο, ως Δήμος μαζί με τους υπόλοιπους φορείς της πόλης έχουμε ταχθεί υπέρ και υποστηρίζουμε αυτήν την εξέλιξη. Όμως, πρέπει να μπει μια ‘βούλα’ ότι ο πρώτος προβλήτας παραμένει στη διαχείριση του Δήμου Θεσσαλονίκης».
Όσον αφορά τη γνωμοδότηση επί του προτεινόμενου masterplan, ο Δήμος Θεσσαλονίκης διατυπώνει σειρά παρατηρήσεων επί του προτεινόμενου σχεδίου που παρουσιάστηκε στους φορείς της πόλης στις 16 Νοεμβρίου 2015 εκ μέρους του ΟΛΘ. Τις παρατηρήσεις αυτές, ο Δήμαρχος είχε συμπεριλάβει σε σχετική επιστολή του της 5ης Φεβρουαρίου 2016, την οποία απηύθυνε στην ΟΛΘ Α.Ε., στον Υπουργό Οικονομικών κ. Ε. Τσακαλώτο, στον Υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, κ. Γ. Σταθάκη, στο ΤΑΙΠΕΔ και στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε.
Όπως αναφέρεται στη σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, οι επιδιώξεις και οι διεκδικήσεις του Δήμου, λαμβάνουν υπόψη τις ακόλουθες παραμέτρους:
- Την αναγκαιότητα στρατηγικής ανάπτυξης του Λιμένα Θεσσαλονίκης
- Την αναγκαιότητα της συντονισμένης δράσης των φορέων της πόλης, ως παράμετρο πρώτιστης σημασίας για την αναβάθμιση του οικονομικού ρόλου της Θεσσαλονίκης και την ευημερία των πολιτών και
- Την πολεοδομική στρατηγική του Δήμου Θεσσαλονίκης για την επόμενη 20ετία, με βασικό άξονα την υπό εκπόνηση Μελέτη Αναθεώρησης του Γενικού Πολεοδομικού του Σχεδίου, που έχει ήδη τεθεί σε διαβούλευση σε επίπεδο Β1 Σταδίου, και με στόχο τον ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχεδιασμό
Οι επιδιώξεις και διεκδικήσεις του Δήμου, συνοψίζονται ως εξής:
- Ένταξη στο σώμα της πόλης και παραχώρηση τμήματος του Λιμένα Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα του τομέα 1 που δεν φιλοξενεί λιμενικές χρήσεις (1ης προβλήτας, κτιρίου του Τελωνείου και της περιοχής μεταξύ 1ης και 2ης προβλήτας) στο Δήμο Θεσσαλονίκης, προκειμένου να αποτελέσει τον φορέα διαχείρισης όλων των παρεμβάσεων στη ζώνη αυτή με αστικές χρήσεις και δράσεις πολιτισμού και αναψυχής
- Ενίσχυση και αναβάθμιση του Εμπορευματικού Σταθμού του Λιμένα και σαφής διάκρισή του από τον Επιβατικό / Τουριστικό Λιμένα, μέσω των προτεινόμενων έργων επέκτασης της χερσαίας ζώνης του, λειτουργικής του αναδιάρθρωσης, εκβάθυνσης του πυθμένα και ολοκλήρωσης της σιδηροδρομικής και οδικής σύνδεσης του 6ου προβλήτα από το δυτικό του τμήμα
- Αναβάθμιση του Επιβατικού / Τουριστικού Λιμένα μέσω της προτεινόμενης λειτουργικής του αναδιάρθρωσης και του εμπλουτισμού του με σχετικές χρήσεις και υποδομές με στόχο να ενισχυθεί ο ρόλος της Θεσσαλονίκης ως τουριστικού πόλου και ως κόμβου θαλάσσιων επιβατικών μεταφορών με συνεχή λειτουργία καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, μέσω συνδέσεων όχι μόνο με το νησιωτικό σύμπλεγμα του Αιγαίου και την Κρήτη, αλλά και με άλλους προορισμούς, όπως η γειτονική Τουρκία (Κωνσταντινούπολη, Σμύρνη κλπ)
- Μετεγκατάσταση του γειτονικού Παλαιού Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού εκτός αστικού ιστού με στόχο την εξασφάλιση των προϋποθέσεων αναβάθμισης της περιοχής της 2ης Δημοτικής Κοινότητας, με κεντρικό πόλο το υπό σχεδιασμό Μουσείο Ολοκαυτώματος, σε συνδυασμό με την ανεύρεση νέας περιοχής logistics που θα πληροί όλες τις σύγχρονες προϋποθέσεις εξυπηρέτησης τόσο του Λιμένα όσο και του ΟΣΕ και θα εξασφαλίζει την επιθυμητή χωρητικότητα, ώστε να εξελιχθεί σε σημαντικό κόμβο διαμετακόμισης φορτίων στη ΝΑ Ευρώπη
- Εγκατάλειψη των σχεδιασμών για υπεργειοποίηση της οδού 26ης Οκτωβρίου και διακοπή της οδού Κωλέττη λόγω των σιδηροδρομικών γραμμών του ΟΣΕ, με την προοπτική της μετεγκατάστασης του εμπορευματικού σιδηροδρομικού σταθμού
- Επανεξέταση της λειτουργικότητας της Πύλης 7 και όλων των οδικών και σιδηροδρομικών προσβάσεων του Λιμένα, με απώτερο στόχο τη μακροπρόθεσμη εξυπηρέτησή του αποκλειστικά και μόνον από δυτικά, κατόπιν πλήρους συγκοινωνιακής μελέτης
- Άρση των ελαττωμάτων ρυμοτομίας κατά μήκος του ορίου της παραχωρηθείσας ζώνης του Λιμένα, προκειμένου να τακτοποιηθούν πολεοδομικά οι όμορες ιδιοκτησίες, να εξασφαλιστεί η πρόσβαση προς αυτές και να προγραμματιστεί η ανάπλαση του ορίου μιας ζώνης με ιδιαίτερες χρήσεις
- Διασφάλιση της διασύνδεσης της ζώνης χρήσεων επιχειρηματικότητας και αναψυχής με τη γειτνιάζουσα περιοχή και τις λοιπές ιδιοκτησίες δημοσίου ενδιαφέροντος πέριξ αυτής, προκειμένου το αστικό τμήμα του Λιμένα να ανοίξει προς όφελος της πόλης, εντασσόμενο σε ένα συνολικό σχεδιασμό και σε συνάφεια με τις προτάσεις του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου του Δήμου Θεσσαλονίκης