Τι προβλέπει η συμφωνία πώλησης του ΟΛΠ
Στον έλεγχο της Cosco περνά ο ΟΛΠ, μετά την αποδοχή από το ΤΑΙΠΕΔ της βελτιωμένης προσφοράς που κατέθεσε η κινεζική εταιρεία για την εξαγορά του 67% του Οργανισμού. Όπως έγινε γνωστό, η νέα προσφορά έφθασε τα 368,5 εκατ. ευρώ, ήτοι 22 ευρώ ανά μετοχή, ενώ παράλληλα οι Κινέζοι δεσμεύθηκαν να προχωρήσουν σε επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ μέσα στην επόμενη δεκαετία για την αναβάθμιση των υποδομών που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ. Παρότι ξεπέρασε τις εκτιμήσεις που υπήρχαν, παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι με δεδομένο το ισχυρό ενδιαφέρον των Κινέζων και τον κομβικό ρόλο του Πειραιά στα επιχειρησιακά τους σχέδια, η χώρα θα μπορούσε να εξασφαλίσει πολύ μεγαλύτερο τίμημα και πολλαπλάσια οφέλη για την οικονομία. Τροχοπέδη, όπως λένε, στάθηκε η αφαίρεση σημαντικών περιουσιακών στοιχείων από την «προίκα» του ΟΛΠ, όπως η έκταση στη Δραπετσώνα, αλλά και η αναίτια καθυστέρηση με ευθύνη του υπουργού Ναυτιλίας, Θ. Δρίτσας, ο οποίος δεν έχανε την ευκαιρία να υψώνει διαρκώς εμπόδια στην επίσπευση του διαγωνισμού.
Τον πολύτιμο χρόνο που χάθηκε επισημαίνει η ΝΔ, η οποία με ανακοίνωσή της τονίζει πως «η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, αφού επί ένα χρόνο καθυστέρησε και κωλυσιέργησε, σύρεται στην προώθηση αυτής της σημαντικής αποκρατικοποίησης, όπως σύρθηκε και στην ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων», και προσθέτει ότι η πώληση του ΟΛΠ, «δικαιώνει τη σταθερή πολιτική επιλογή των κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας για προσέλκυση επενδυτών και γεωπολιτική αναβάθμιση της χώρας ως πύλης εισόδου στην Ευρώπη».
Στον αντίποδα, θετική θεωρείται η συμβολή της ηγεσίας του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο παρά την έντονη αμφισβήτηση και την κριτική που δέχθηκε κατάφερε να εξασφαλίσει ένα ικανοποιητικό τίμημα από τον ένα και μοναδικό επενδυτή που είχε προκριθεί στην τελική φάση του διαγωνισμού. Το Ταμείο, αμέσως μετά την αποσφράγιση των δεσμευτικών προσφορών ήταν σε «ανοιχτή γραμμή» με υψηλόβαθμα στελέχη της Cosco, προκειμένου να πετύχει τίμημα που να ανταποκρίνεται στις δυνατότητες και τις προοπτικές του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας. Η πρώτη οικονομική προσφορά της Cosco για το ποσοστό του 67% του ΟΛΠ, σύμφωνα με nonpaper, ήταν 17,5 ευρώ ανά μετοχή, ήτοι 293,125 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί σε κεφαλαιοποίηση ύψους 437,5 εκατ. ευρώ, ενώ οι δύο ανεξάρτητοι αποτιμητές έδωσαν εύρος αποτίμησης από 18,4 έως 21,2 ευρώ ανά μετοχή.
Νέες επενδύσεις
Συνολικά, η αξία της συμφωνίας υπολογίζεται σε 1,5 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την προσφορά των 368,5 εκατ. ευρώ, τις υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ την επόμενη δεκαετία και έσοδα 410 εκατ. ευρώ από το αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ.
Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται υπόψη και τα αναμενόμενα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν, καθώς και νέες επενδύσεις (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2052.
Η αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος θα γίνει σε δύο φάσεις: αρχικά η Cosco θα αποκτήσει το 51% του Οργανισμού, καταβάλλοντας 280,5 εκατ. ευρώ, ενώ έως το τέλος της πρώτης πενταετίας το υπόλοιπο 16%, έναντι 88 εκατ. ευρώ, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει υλοποιήσει επενδύσεις ύψους 300 εκατ. ευρώ, οι οποίες, μεταξύ άλλων, αφορούν κατά προτεραιότητα την κρουαζιέρα και τη ναυπηγοεπισκευή. Επιπλέον επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ θα πρέπει να πραγματοποιηθούν τη δεύτερη πενταετία.
Το ελληνικό δημόσιο θα επωφεληθεί και από πληρωμές μερισμάτων για το ποσοστό του 16% μέχρι την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης, καθώς και από τις πληρωμές τόκων για τα αντίστοιχα κεφάλαια που θα έχουν κατατεθεί από την Cosco ως εγγύηση για την απόκτηση του υπολοίπου ποσοστού, καθώς και από τη διανομή μερίσματος για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7%, το οποίο το ΤΑΙΠΕΔ θα συνεχίσει να κατέχει. Η Cosco δεσμεύθηκε τέλος να διατηρήσει την έδρα του ΟΛΠ στην Ελλάδα, αλλά και να διατηρήσει τις μετοχές του εισηγμένες στο ελληνικό χρηματιστήριο.
Τα βήματα μέχρι τη μεταβίβαση στους Κινέζους
Ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε με το «πράσινο φως» του ΤΑΙΠΕΔ στη νέα προσφορά της Cosco, ωστόσο μέχρι να αναλάβουν τα ηνία του ΟΛΠ οι Κινέζοι και να αρχίσουν να «ρέουν» χρήματα στα δημόσια ταμεία θα περάσουν κάποιοι μήνες. Και αυτό γιατί προηγουμένως, θα πρέπει ο φάκελος του διαγωνισμού να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και παράλληλα να «περάσει» από τη Βουλή η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του ΟΛΠ και του ελληνικού δημοσίου που ορίζει τους όρους χρήσης και εκμετάλλευσης της γης, των κτισμάτων και της υποδομής της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, το ποσοστό του ετήσιου ανταλλάγματος προς το κράτος.
Επιπλέον, θα πρέπει να έχει δημιουργηθεί από το υπουργείο Ναυτιλίας και η Δημόσια Αρχή Λιμένος. Στα βήματα που μένουν να γίνουν αναφέρεται και το Ταμείο, σημειώνοντας πως «η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές και την ικανοποίηση ορισμένων περαιτέρω προϋποθέσεων που προβλέπονται στη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών».
Πηγή: Ημερησία