Υπό «κατάρρευση» οι αστικές συγκοινωνίες

ΦΩΤΟ: PHASMA

ΦΩΤΟ: PHASMA

Υπό «κατάρρευση» βρίσκονται οι αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας καθώς απαιτούνται περίπου 40 εκατ. ευρώ προκειμένου η ΟΣΥ (λεωφορεία και τρόλεϊ) και η ΣΤΑΣΥ (τραμ, ηλεκτρικός και μετρό) να είναι σε θέση να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους (μισθούς, καύσιμα, ανταλλακτικά).

Η ΣΤΑΣΥ θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί με 11 εκατ. ευρώ, ενώ η ΟΣΥ με 29 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους σύμφωνα με επιστολή που απέστειλε προς του υπουργούς Υποδομών, Εσωτερικών και Οικονομικών -και η οποία κοινοποιήθηκε και στον πρωθυπουργό της χώρας- ο πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας κ. Γ. Δημητριάδης, ο οποίος παραιτήθηκε προχθές από τη θέση του.

Ο κ. Δημητριάδης περιγράφει στην επιστολή με τα πιο μελανά χρώματα τη σημερινή εικόνα των δύο μεταφορικών εταιρειών: «Η οικονομική κατάσταση του Ομίλου είναι οριακή με κίνδυνο στο εγγύς μέλλον την μη καταβολή της μισθοδοσίας και την μη πληρωμή άλλων ανελαστικών δαπανών για την ασφαλή κίνηση των μέσων, η οποία και θα στηρίζεται σε έκτακτες επιδοτήσεις του κεντρικού κράτους. Οι φορείς έχουν καταθέσει ότι οι ανάγκες επιπλέον κρατικής χρηματοδότησης για να βγει η χρονιά είναι 29 εκατ. ευρώ για την ΟΣΥ και 11 εκατ. ευρώ για τη ΣΤΑΣΥ», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο όμιλος ΟΑΣΑ κατέθεσε σχέδιο προϋπολογισμού με έλλειμμα 100,7 εκατ. ευρώ για το 2016 στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

Ως αιτίες κατάρρευσης ο κ. Δημητριάδης αναφέρει τις εξής:

1. Μείωση της επιδότησης κατά 14 εκατ. ευρώ. Όπως τονίζει, ο όμιλος το 2014 απορρόφησε μείωση κρατικής επιδότησης κατά 58 εκατ. ευρώ, ενώ το 2015 θα απορροφούσε νέα μείωση 14 εκατ. ευρώ με τις δράσεις της αναδιοργάνωσης.

2. Απώλειες 1-2 εκατ. ευρώ τον μήνα από την αύξηση του ΦΠΑ από 13% σε 23%.

3. Απώλεια εσόδων 9,5 εκατ. ευρώ από τις δύο εβδομάδες δωρεάν μετακινήσεων (Ιούλιος 2015).

4. Λιγότερες εισπράξεις 20,5 εκατ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι από οφειλές υπουργείων. Όπως χαρακτηριστικά τονίζει αν εισπράττονταν τα πραγματικά ποσά, ο όμιλος θα ήταν υγιέστατος και θα μειωνόταν δραστικά η κρατική επιδότηση. Μάλιστα αποκαλύπτει ότι το υπουργείο Εργασίας έχει εκκρεμότητες από το 2011. Για το 2015 δεν έχουν υπογράψει ακόμα συμβάσεις με τον ΟΑΣΑ όπως ορίζει ο νόμος, τα υπουργεία Εργασίας, Παιδείας, Προστασίας του Πολίτη, Ναυτιλίας και Εθνικής Άμυνας, τα οποία ασκούν κοινωνική πολιτική προσφέροντας δωρεάν ή με μειωμένο κόμιστρο μετακίνηση σε κοινωνικές ομάδες που ορίζουν (ΑΜΕΑ, σώματα ασφαλείας, άνω των 65 ετών, πολύτεκνοι, φοιτητές κ.λπ).

5. Απώλειες περίπου 3 εκατ. ευρώ τον μήνα από την οριζόντια δωρεάν μετακίνηση των ανέργων.

6. Αύξηση εισιτηριοδιαφυγής λόγω αδυναμίας ελέγχων από την ΟΣΥ. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Δημητριάδης η ουσιαστική κατάργηση των «εθελοντών ελεγκτών» της ΟΣΥ, χωρίς αντικατάσταση από εναλλακτικό μηχανισμό όπως προβλέπει η αναδιοργάνωση, αύξησε την εισιτηριοδιαφυγή. Έχουν απομείνει 25 ελεγκτές για ένα δίκτυο 272 γραμμών με πάνω από 12.000 δρομολόγια ημερησίως.

Πηγή: Ημερησία