Εως το τέλος Νοεμβρίου κρίνεται το μέλλον του μετρό Θεσσαλονίκης
Στις επόμενες δύο εβδομάδες «κλειδώνει» το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου για το μετρό της Θεσσαλονίκης, προϋπόθεση του οποίου είναι έως τέλος Νοεμβρίου να έχει υλοποιηθεί η συμφωνία με την κατασκευάστρια κοινοπραξία, την οποία έχει εξαγγείλει προ ημερών ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης. Η συγκεκριμένη συμφωνία θα ξεμπλοκάρει και θα επανεκκινήσει τις εργασίες στο βασικό έργο του μετρό, οι οποίες έχουν σταματήσει εδώ και περίπου ένα χρόνο (από τον Δεκέμβριο του 2014).
Οι εργασίες επέκτασης του δικτύου προς την Καλαμαριά προχωρούν κανονικά, με το έργο να προγραμματίζεται, βάσει της σύμβασης, να ολοκληρωθεί έως τον Δεκέμβριο του 2018. Το έργο περιλαμβάνει υπόγεια γραμμή μήκους περίπου 4,77 χιλιομέτρων καθώς επίσης και δύο σήραγγες TBM μονής τροχιάς. Η επέκταση θα έχει πέντε σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα, ενώ στο έργο περιλαμβάνονται πέντε φρεάτια, τρεις σιδηροδρομικές διασταυρώσεις και ένας επίσταθμος.
Το ποσό της σύμβασης ανέρχεται στα 312 εκατ. ευρώ και την κατασκευή του έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ. Στο έργο απασχολούνται περισσότεροι από 200 εργαζόμενοι. Το ποσοστό ολοκλήρωσης του έργου βρίσκεται ήδη στο 10%, ενώ οι πιστοποιηθείσες εργασίες εκτιμώνται σε 30 εκατ. ευρώ. Ωστόσο για να λειτουργήσει η συγκεκριμένη επέκταση θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί και το βασικό έργο, στο οποίο δίνει μεγάλη σημασία και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μάλιστα έχει ήδη δοθεί παράταση χρηματοδότησης έως το 2020 από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, που εμφανίζεται να δίνει προτεραιότητα στα έργα μετρό. Πάντως, σε κάθε περίπτωση η συνέχιση του έργου της βασικής γραμμής απαιτεί την υπογραφή συμφωνίας μεταξύ του Δημοσίου και της Κοινοπραξίας που το είχε αναλάβει, στην οποία μάλιστα θα προβλέπεται νέο χρονοδιάγραμμα, αλλά και εγγυήσεις ότι το έργο θα ολοκληρωθεί.
Όσον αφορά μάλιστα στους δύο μετροπόντικες που έχουν διανοίξει τις σήραγγες της βασικής γραμμής έως το σταθμό της Ανάληψης και έχουν μεταφερθεί στο σταθμό της Νέας Ελβετίας, ανήκουν πλέον στην ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ μετά την αγορά τους μέσω leasing από τις τράπεζες. Βάσει του χρονοδιαγράμματος, οι δύο μετροπόντικες θα μεταφερθούν στον σταθμό της Μίκρας τον Φεβρουάριο του 2016 προκειμένου να ξεκινήσουν τη διάτρηση των σηράγγων της επέκτασης.
ΜΕΤΑΦΟΡΑ
Ωστόσο, εάν υπάρξει συμφωνία, θα εξεταστεί το ενδεχόμενο μεταφοράς των δύο μηχανημάτων στην Ανάληψη προκειμένου να συνεχίσουν κατά προτεραιότητα το τμήμα της βασικής γραμμής μήκους περίπου 2 χιλιομέτρων. Θεωρείται, πάντως ζήτημα του αρμόδιου υπουργείου να λάβει τις τελικές αποφάσεις. Σε κάθε περίπτωση η δοκιμαστική λειτουργία θα γίνει στο σύνολο του έργου.
Οι εργασίες της επέκτασης προς την Καλαμαριά συνεχίζονται κανονικά, καθώς δεν υπήρξαν και ιδιαίτερα ζητήματα με αρχαιολογικά ευρήματα. Στον σταθμό της Νέας Κρήνης έχουν ολοκληρωθεί οι εκσκαφές, ενώ στη Μίκρα, τον τερματικό σταθμό της επέκτασης προς Καλαμαριά, έχουν ηδη γίνει εργασίες προσωρινής αντιστήριξης, η κατασκευή φρέατος και δίδυμων σηράγγων, από τις οποίες θα ξεκινήσουν οι μετροπόντικες, που έχουν τη δυνατότητα κάλυψης 10 μέτρων την ημέρα ο καθένας. Ο σταθμός θα διαθέτει δυο επίπεδα, τρεις εισόδους και δύο ανελκυστήρες.