Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο προβλέπει υπεραπόδοση πρωτογενών πλεονασμάτων που αθροιστικά φτάνουν τα 7.9 δις ευρώ
Επείγουσα ερώτηση προς τον Επίτροπο Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων, Πιέρ Μοσκοβισί, κατέθεσε σήμερα ο ευρωβουλευτής της Λαϊκής Ενότητας (ΛΑΕ), Νίκος Χουντής, με αφορμή την έκθεση του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου που προβλέπει δημοσιονομική υπεραπόδοση για τα έτη 2018-2022, που αθροιστικά φτάνει τα 7.9 δις ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο στην αξιολόγηση των προβλέψεων του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Πολιτικής (ΜΠΔΣ) 2019-2020, διαπιστώνει ότι «η συγκράτηση των δημοσίων δαπανών στα επίπεδα των 86-87.5 δις ευρώ και η αύξηση των δημόσιων εσόδων με ρυθμό 1.35% που προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο» θα οδηγήσει σε σημαντική υπεραπόδοση των, ήδη υψηλών, στόχων για πρωτογενή πλεονάσματα, που έχουν τεθεί από το Μνημόνιο στο 3.5% του ΑΕΠ.
Σύμφωνα με την πρόβλεψη του Δημοσιονομικού Συμβουλίου από το 2018 μέχρι το 2022, τα πρωτογενή πλεονάσματα, αντί για 3.5%, θα φτάσουν το 3.56% (2018), το 3.96% (2019), το 4.15% (2020), το 4.53% (2021), το 5.19% (2022), δημιουργώντας αθροιστικά έναν «δημοσιονομικό χώρο» που προβλέπεται να αγγίζει τα 8 δις ευρώ.
Στην ερώτησή του ο ευρωβουλευτής της ΛΑΕ, αφού σημειώνει ότι οι συζητήσεις για τα μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους βρίσκονται ακόμα σε εξέλιξη και ότι η βιωσιμότητά του καθορίζεται άμεσα από τα πρωτογενή πλεονάσματα που θα πραγματοποιήσει η εκάστοτε ελληνική κυβέρνηση, ρωτά τον Επίτροπο Μοσκοβισί, εάν η Κομισιόν σκοπεύει να αναθεωρήσει την Ανάλυση Βιωσιμότητας Χρέους της Ελλάδας, συμπεριλαμβάνοντας την υπερ-απόδοση των δημοσιονομικών στόχων.
Στη συνέχεια της ερώτησής του ο Νίκος Χουντής ρωτάει συγκεκριμένα εάν έχουν «εκφραστεί σκέψεις από τους “Θεσμούς” (Κομισιόν, ΕΚΤ, ΔΝΤ) ή από κράτη (πχ Γερμανία) για την αντικατάσταση των μέτρων ελάφρυνσης του χρέους, από μεγαλύτερη δημοσιονομική προσπάθεια από την πλευρά της Ελλάδας».
Καταλήγοντας, ο Έλληνας ευρωβουλευτής, ζητά να ενημερωθεί για τον ακριβή χρόνο δημοσίευσης των αναλύσεων βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, που θα πραγματοποιήσουν ξεχωριστά, το ΔΝΤ, η ΕΚΤ και η Κομισιόν.
Ακολουθεί η ερώτηση:
Σύμφωνα με την Αξιολόγηση των προβλέψεων του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Πολιτικής (ΜΠΔΣ) 2019-2020 που πραγματοποίησε το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο1, η συγκράτηση των δημοσίων δαπανών στα επίπεδα των 86-87.5 δις ευρώ και η αύξηση των δημόσιων εσόδων με ρυθμό 1.35% που προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο, θα οδηγήσει σε δημοσιονομική υπερ-απόδοση.
Πιο συγκεκριμένα, για την περίοδο 2018-2022 αντί για πρωτογενή πλεονάσματα 3.5% του ΑΕΠ, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο προβλέπει ότι θα επιτευχθούν πρωτογενή πλεονάσματα που θα φτάνουν αθροιστικά μέχρι το 2022, τα 7.9 δις ευρώ.
Με δεδομένο ότι οι συζητήσεις για τα μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους βρίσκονται ακόμα σε εξέλιξη, καθώς επίσης, ότι η βιωσιμότητά του καθορίζεται άμεσα από τα πρωτογενή πλεονάσματα που θα πραγματοποιήσει η εκάστοτε ελληνική κυβέρνηση, ερωτάται η Κομισιόν:
Σκοπεύει να αναθεωρήσει την Ανάλυση Βιωσιμότητας Χρέους της Ελλάδας, συμπεριλαμβάνοντας την υπερ-απόδοση των δημοσιονομικών στόχων;
Έχουν εκφραστεί σκέψεις από τους “Θεσμούς” (Κομισιόν, ΕΚΤ, ΔΝΤ) ή από κράτη (πχ Γερμανία) για την αντικατάσταση των μέτρων ελάφρυνσης του χρέους, από μεγαλύτερη δημοσιονομική προσπάθεια από την πλευρά της Ελλάδας;
Πότε θα ανακοινωθούν οι ξεχωριστές επίσημες αναλύσεις βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους της Κομισιόν, της ΕΚΤ και του ΔΝΤ;
1 https://www.hfisc.gr/sites/default/files/axiologisi_ton_makrooikonomikon_provlepseon_0.pdf