Σι Τζινπίνγκ: «Άνθηση της Σοσιαλιστικής Λογοτεχνίας και της τέχνης»
Έχοντας κατά νου η κινεζική ηγεσία ότι ο πολιτισμός έχει αναφορά στην ποιότητα ζωής, αποσαφηνίζει ότι, για να ανταποκριθεί το κόμμα στις νέες προσδοκίες του λαού για καλύτερη ζωή, απαιτείται διαρθρωτική μεταρρύθμιση του πολιτιστικού τομέα, με βελτίωση του συστήματος πολιτιστικής διαχείρισης, ώστε να δοθεί προτεραιότητα στο κοινωνικό όφελος
Του Πάνου Σκουρολιάκου*
Στη 19η Εθνοσυνέλευση του Κομμουνιστικού Κόμματος Κίνας, πάρθηκαν αποφάσεις για όλα τα μεγάλα ζητήματα της χώρας και βέβαια για τον πολιτισμό. Στην Αθήνα, πρόσφατα, ο υπουργός του Τμήματος για την Ιστορία του Κόμματος Κου Κινγκχάου, ενημέρωσε σε ημερίδα για τις αποφάσεις της Εθνοσυνέλευσης.
Έχει αξία να σημειώσουμε ότι αυτές οι αποφάσεις υλοποιούνται και πάντως ελέγχεται αυστηρά η διαδικασία υλοποίησης τους. Πολύ περισσότερο, όταν εκφράζονται από τον Σι Τζινπίνγκ, τον ηγέτη της μεγάλης αυτής χώρας. Στον λόγο του, αναφερόμενος στον πολιτισμό, ήταν σαφής: «Η σοσιαλιστική λογοτεχνία και η τέχνη απευθύνονται στον λαό. Οι συγγραφείς και οι καλλιτέχνες πρέπει να ακολουθούν μια λαοκεντρική προσέγγιση στις δημιουργίες τους, αντλώντας έμπνευση από την καθημερινή ζωή και τις εμπειρίες του λαού». Γενικόλογη εξαγγελία, θα σκεφτόταν κανείς. Ανακοινώνει ακόμα όμως ότι μέλημα της κυβέρνησης είναι η ενίσχυση της ακαδημαϊκής έρευνας περί την καλλιτεχνική ενασχόληση και η ενθάρρυνση της πρωτοτυπίας και του πειραματισμού στις νέες προσεγγίσεις στον χώρο της τέχνης.
Έχοντας κατά νου η κινεζική ηγεσία ότι ο πολιτισμός έχει αναφορά στην ποιότητα ζωής, αποσαφηνίζει ότι, για να ανταποκριθεί το κόμμα στις νέες προσδοκίες του λαού για καλύτερη ζωή, απαιτείται διαρθρωτική μεταρρύθμιση του πολιτιστικού τομέα, με βελτίωση του συστήματος πολιτιστικής διαχείρισης, ώστε να δοθεί προτεραιότητα στο κοινωνικό όφελος. Εξαγγέλλει γι αυτό, την κατάρτιση προγραμμάτων δημοσίου συμφέροντος. Δεν παραλείπει να σημειώσει πως ταυτόχρονα επιδιώκονται και οικονομικά οφέλη, ενώ, όπως είναι φυσικό, πέρα από τις νέες τάσεις, ιδιαίτερη φροντίδα δίνεται για την αξιοποίηση των πολιτιστικών κειμηλίων της χώρας και τη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Όπως και πιο πάνω σημειώσαμε, οι στόχοι στην Κίνα δεν μένουν στα χαρτιά. Υλοποιούνται μέσα από ένα λεπτομερές σχέδιο εργασίας και ελέγχου. Η μεγάλη άνθηση και η πρωταγωνιστική θέση της χώρας στον παγκόσμιο χάρτη, το επιβεβαιώνουν.
Μέσα από ποια εργαλεία υλοποιούνται λοιπόν αυτές οι αποφάσεις; Πρέπει να σημειώσουμε πως υπάρχει ένα τεράστιο πλέγμα κρατικών θεάτρων όλων των ειδών. Θέατρα ρεπερτορίου, θέατρα για παιδιά, πειραματικά θέατρα, όπερες, θέατρα παραδοσιακής κινεζικής όπερας, κ.ο.κ. Το ίδιο και στις ορχήστρες και τις ομάδες χορού, τις εικαστικές ενώσεις. Μεγάλη είναι η φροντίδα για τον κινεζικό κινηματογράφο που εξελίσσεται σε μια υπολογίσιμη βιομηχανία. Την οικονομική ευθύνη όλων αυτών των φορέων πολιτιστικής παραγωγής έχει κεντρικά η κυβέρνηση, αλλά και οι περιφέρειες και οι δήμοι. Ενδιαφέρον έχει πως τη σύγχρονη κινεζική δημιουργία δεν καλύπτουν αποκλειστικά οι κρατικές δομές. Υπάρχουν και ανεξάρτητες καλλιτεχνικές ομάδες που επιχορηγούνται από το κράτος. Δίνεται έτσι η δυνατότητα να κινηθούν οι δημιουργοί με άνεση σε περισσότερα του ενός επίπεδα.
Οι Κινέζοι αγαπούν το θέατρο. Στις σκηνές τους, πέρα από τους σύγχρονούς Κινέζους συγγραφείς, περίοπτη θέση κατέχουν και τα κλασικά κινεζικά έργα. Το θεατρόφιλο κοινό, όμως, αγαπά και τους Δυτικούς κλασικούς. Συχνά ανεβαίνουν έργα των Σαίξπηρ, Ίψεν, Τσέχωφ. Η ενασχόλησή τους με το αρχαίο ελληνικό δράμα είναι περιορισμένη. Στη μελέτη και σκηνική υλοποίηση των αρχαίων τραγικών μας και του Αριστοφάνη κεντρικό ρόλο παίζει μια εξέχουσα μορφή της θεατρικής Κίνας. Ο σκηνοθέτης και καθηγητής σε ανώτατες θεατρικές σχολές σε όλη τη χώρα Τζι Λιν Λούο. Είναι ο πρώτος που δίδαξε αρχαίο δράμα στην Κίνα και αποτόλμησε και το ανέβασμα μιας κωμωδίας. Θα μπορούσαμε να πούμε πως η ψυχοσύνθεση και η παράδοση της Κίνας δεν έχει πολύ καλή σχέση με την κωμωδία. Έτσι λοιπόν, για τον Λούο ήταν μεγάλο στοίχημα και ρίσκο το ανέβασμα της «Λυσιστράτης» του Αριστοφάνη. Το αποτέλεσμα τον δικαίωσε όμως, γιατί η παράσταση ήταν επιτυχημένη και επιβραβεύτηκε από το κοινό με ενθουσιασμό.
Όλες αυτές τις δραστηριότητες τις υποστηρίζουν βέβαια ανώτατες σχολές θεάτρου, μουσικής, κινηματογράφου, εικαστικών κ.λπ. Η Κρατική Ακαδημία Δράματος είναι η καλύτερη στην Ασία.
Οι Κινέζοι όπως φαίνεται, ακολουθούν στον πολιτιστικό τομέα τα βήματα της τεχνολογικής, εμπορικής και αναπτυξιακής εξωστρέφειας που τους έχουν φέρει στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος. Πολύ σύντομα τα αποτελέσματα θα είναι όχι απλώς ορατά, αλλά θα πρωταγωνιστούν στις σκηνές και τις πολιτιστικές διοργανώσεις του δυτικού κόσμου.
Η συνεργασία με τη μεγάλη αυτή χώρα στον πολιτισμό είναι επιβεβλημένη. Τα πρώτα βήματα έγιναν με την απόφαση για δημιουργία Κινεζικού Πολιτιστικού Κέντρου στην Αθήνα και Ελληνικού στο Πεκίνο. Οι πρώτες ανταλλαγές, δειλά, αρχίζουν. Τα αποτελέσματα μόνο θετικά θα είναι για την κοινή μας ζωή στο πεδίο των τεχνών και του πολιτισμού.
Πηγές: Ομιλία Σι Τζινπίνγκ στη 19η Εθνοσυνέλευση του ΚΚΚ. Μτφ. Νίκος Κούτρας, Βαρβάρα Χριστοπούλου.
* Ο Πάνος Σκουρολιάκος είναι μέλος της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής Περιφέρειας Αττικής
(ΠΗΓΗ : ΕΦΗΜ. ΑΥΓΗ http://www.avgi.gr/article/10812/8642001/si-tzinpin-nk-anthese-tes-sosialistikes-logotechnias-kai-tes-technes-#)