Πρόταση Νόμου του Συλλόγου Δανειοληπτών και Προστασίας Καταναλωτών Β. Ελλάδος
Δυναμική παρέμβαση πραγματοποίησε ο Σύλλογος Δανειοληπτών και Προστασίας Καταναλωτών Β. Ελλάδος σχετικά με το ζήτημα της συνεχούς όχλησης δανειοληπτών από δικηγορικές εταιρείες γεγονός που συνιστά παραβίαση του Κώδικα Δεοντολογίας των Δικηγόρων και συνιστά ελεγκτέο πειθαρχικό παράπτωμα.
Τα πιστωτικά ιδρύματα συχνά συνεργάζονται με δικηγόρους και δικηγορικές εταιρίες, προκειμένου να ενημερώνουν τηλεφωνικώς τους δανειολήπτες για τις ανεξόφλητες οφειλές τους. Επειδή, σε αυτές τις περιπτώσεις οι δικηγορικές εταιρίες μετέρχονταν συμπεριφορές εισπρακτικών εταιριών, και η δήθεν ενημέρωση αυτή γινόταν με υπέρμετρο και ανενδοίαστο τρόπο, αποφασίστηκε προσθήκη στον κώδικα δεοντολογίας δικηγορών σύμφωνα με την οποία « ο δικηγόρος ή η δικηγορική εταιρία, απαγορεύεται να ενοχλεί προφορικά και δη τηλεφωνικά, τον οφειλέτη του εντολέα του πέραν της μίας (1) φοράς, προκειμένου να τον ενημερώσει για την οφειλή του και να διερευνήσει τη δυνατότητα εξώδικης επίλυσης της υφιστάμενης διαφοράς». Σε περίπτωση που στη συνέχεια ο οφειλέτης δεν ανταποκριθεί, δυστροπήσει ή αρνηθεί να εξοφλήσει την οφειλή, ο δικηγόρος οφείλει, τότε, να προβεί σε έγγραφη εξώδικη όχληση ή να ασκήσει τα προβλεπόμενα νόμιμα ένδικα βοηθήματα για λογαριασμό του εντολέα του.
Μετά την ως άνω προσθήκη υποβλήθηκαν πολλές καταγγελίες ιδιωτών και συλλογικών οργάνων προς τους Δικηγορικούς Συλλόγους και κυρίως αυτού των Αθηνών, δεδομένου ότι οι περισσότερες από τις συνεργαζόμενες δικηγορικές εταιρίας εδρεύουν στην Αθήνα.
Ωστόσο, η διεκπεραίωση της πλειοψηφίας των καταγγελιών αυτών κατέστη ανέφικτο να πραγματοποιηθεί, καθώς για τη συζήτηση κάθε μίας απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία του καταγγέλλοντος (ή η επ΄ αμοιβή παράσταση δικηγόρου), και η καταβολή παράβολου ύψους 80 Ευρώ, άλλως η καταγγελία θεωρείται ανεπίδεκτη περαιτέρω διερεύνησης.
Όπως είναι εύκολα κατανοητό, οι περισσότεροι των δανειοληπτών, οι οποίοι βρίσκονται σε δυσχερή οικονομική κατάσταση, δεν μπορούν να καταβάλλουν αμοιβές δικηγόρων ή έξοδα μετακίνησης και διαμονής στην έδρα των οικείων δικηγορικών συλλόγων, πολύ περισσότερο δε, το παράβολο των 80 Ευρώ είναι δυσθεώρητο για τον οφειλέτη της τράπεζας.
Για τους παραπάνω λόγους, ο Σύλλογος Δανειοληπτών και Προστασίας Καταναλωτών Β. Ελλάδος προτείνει να συνταχθεί σχέδιο νόμου που να συμπεριλαμβάνει τα παρακάτω:
1. Να θεσπίζεται υποχρέωση των προσώπων που επικοινωνούν τηλεφωνικά με τους οφειλέτες να παρέχουν πλήρη στοιχεία της ταυτότητας τους, να δηλώνουν την ιδιότητά τους, καθώς και τα στοιχεία του νομικού προσώπου ή της δικηγορικής εταιρίας που εκπροσωπούν.
2. Ο εκάστοτε δικηγορικός σύλλογος, που επιλαμβάνεται σχετικών καταγγελιών, να ορίζει έναν εισηγητή σύμβουλο, ο οποίος ανά εύλογα τακτά χρονικά διαστήματα θα μεταβαίνει στις κατά τόπους περιφέρειες της κατοικίας των καταγγελλόντων, προκειμένου να συζητηθεί η αναφορά που υπέβαλαν. Επίσης, με δεδομένο ότι το παράβολο, που απαιτείται για τη συζήτηση της καταγγελίας, είναι επαχθέστατο, προτείνουμε την κατάργησή του ή έστω τη μείωσή του στο προσήκον μέτρο.
3. Επειδή η πλειονότητα αυτής της φύσεως των καταγγελιών κατατίθενται στον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών, καθότι οι περισσότερες εταιρίες -δικηγορικές ή μη – που αναλαμβάνουν τις εργασίες αυτές (τηλεφωνικές οχλήσεις για είσπραξη απαιτήσεων) εδρεύουν στην Αθήνα , προτείνουμε κατ’ αναλογική εφαρμογή της πρακτικής της λειτουργίας των μεταβατικών εδρών Δικαστηρίων σε διάφορα σημεία ενός νομού, να λειτουργούν όλοι οι Δικηγορικοί σύλλογοι της Ελλάδος ως μεταβατικές έδρες του Συλλόγου Αθηνών για τους πολίτες της περιφέρειας τους, ώστε να μπορέσουν χωρίς τα έξοδα της μετακίνησης και της διαμονής τους στην Αθήνα, να υποστηρίξουν στον οικείο Δικηγορικό Σύλλογο της περιφέρειας τους την όποια καταγγελία τους κατά των εταιριών αυτών.
4. Σε περίπτωση παράβασης των διατάξεων, που αφορούν στις υποχρεώσεις των δικηγόρων σχετικά με την επικοινωνία τους με τους οφειλέτες, να οριστούν αυστηρές ποινές (χρηματικά πρόστιμα, αναστολή άσκησης δικηγορικού επαγγέλματος κλπ.), οι οποίες θα λειτουργούν αποτρεπτικά, ώστε να μην εμφανίζονται ή να μην επαναλαμβάνονται αντιδεοντολογικές ενέργειες.
Ο Σύλλογος Δανειοληπτών και Προστασίας Καταναλωτών Β. Ελλάδος έχει αναλάβει να ενημερώσει, αλλά κα να θέσει προ των ευθυνών τους τους Έλληνες βουλευτές προκειμένου να γίνουν νόμος οι συγκεκριμένες προτάσεις – λύσεις επ’ ωφελεία του Έλληνα δανειολήπτη, του Έλληνα πολίτη.